Idéer till styrfunktion i krets

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Korken

Idéer till styrfunktion i krets

Inlägg av Korken »

Godagens!

Jag har en idé (illustrativt):
Bild

Problem:
Det jag försöker åstadkomma är så att min krets "F" ska ha denna funktion (mer eller mindre ska den styra laddningen och urladdningen av batteriet):
- Finns det spänning i A samt att spänningen över batteriet är > X volt så ska F vara avbrott.
- Finns det spänning i A samt att spänningen över batteriet är < Y volt så ska F ha kontakt (där Y är gränser för att påbörja laddning).
- Om den laddar och spänningen kommer upp till gränsen X volt så ska den hålla kontakt i en bestämd tid, Z timmar, och sedan bli avbrott.
- Finns det ingen spänning från kraftagget så ska F ha kontakt (då ska batteriet driva instrumentet).
- Samt:
  • - När F är kopplad för laddning så behöver laddströmmen begränsas och bör ligga som högst i 0.9A.
    - Men vid urladdning ska det inte finnas någon begränsning.
Man kan alltså se kretsen "F" som en "smart" strömbrytare.

Som jag skrev ska ska F styra laddningen av batteriet och om ingen spänning finns från kraftagget så ska F koppla in batteriet.
Det är 2st 12V blybatterier i serie som laddas. Har läst om det och metoden som rekommenderas (minst avancerad) är att man applicerar 0.2C tills batterispänningen stigit till 13.8V/batteri och sedan hålla den spänningen i 4-5h.
Det fixas genom att kraftagget kommer som max ge 27.6-28V (efter dioden).

Kretsen "F"s överslags tid mellan avbrott och kontakt spelar ingen större roll.
Jag skulle behöva lite idéer om hur man ska designa kretsen "F" och alla är välkomna!
Samt tycker ni att jag har gjort en tankevurpa så säg gärna till. :)

Och om någon undrar vad dioden är till för så är det för att ström inte ska gå genom kraftagget när det är batteridrift.

Vänliga hälsningar
Emil
Senast redigerad av Korken 25 maj 2010, 16:08:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Idéer till styrfunktion i krets

Inlägg av Icecap »

Går att lösa på en del sätt men de specifika spännings- och tid-krav gör att en mikroprocessorlösning ligger nära till hands.

För laddningen hade jag gjort en switch-mode flyback lösning med spänning & strömbegränsare och sedan låta mikroprocessorn styra rubbet.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Precis, jag hade också tänkte köra med en µC, just pga alla kraven som behövs.
Men jag har tyvärr aldrig använt en "switch-mode flyback"-lösning. Du råkar inte ha en bra länk liggandes om sånna?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om dina batterier är blyceller så är all din omkoppling med F helt överflödigt med rätt laddare.
Tag en bra 24V laddare helst med temperaturkompensering (om den inte skall användas enbart i rumstemperatur).
Och om du vill öka livslängden maximalt så tar du två laddare, ett för varje 12V batteri, Typ CTEK XS 4003 (nyare och bättre variant av XS 3600) som köpes billigast på Mekonomen.
Ingen diod krävs.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag har funderat på det men de skulle inte orka driva instrumentet är man laddar batteriet.
Där av att jag gör som jag gör.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Då får du komma med mera information.
Hur mycket ström/effekt förbrukar instrumentet?
Måste det vara slutna blybatterier eller funkar det med öppna?
Omgivningstemperaturområde?
Vad du vill göra är en 24V DC UPS som är oreglerad eller hur?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Det drar upp emot 200W, som högst, men bör ligga i 100-150W under normal drift.
Batterierna ska helst vara slutna, då de kan behöva vickas samt ibland ligga på sidan.
Tyvärr vet jag inte hur en UPS fungerar så kan inte svara på det, men det jag vill att den ska göra finns beskrivet ovan.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Då så, tag en CTEK MULTI XT 14000 så har du allt helt klart, du behöver inget mer alls (förutom batterierna).
Och nej, du kan inte göra det billigare eller bättre själv (om det inte rör sig om >>100 st per år fast då går det säkert att förhandla pris med CTEK).
Och du bör/skall välja ett BRA batteri dvs ett som är avsett att snabbladdas dvs full ström under kort tid.
Vanliga standard blybatterier mår skitdåligt att dras ur för mycket, de typer som är avsedda som fritidsbatterier tål djupurladdning bättre än startbatterier men egentligen så tål inga blyceller djupurladdning, men det kanske du har löst i ditt instrument.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Den skulle helt klart fylla alla mina behöv dock är den på tok för dyr (>2000kr).
Mitt kraftagg kostade mig 200kr och kretsen för laddning lär inte gå på för mycket, då jag gör kretskortet själv.
Det är en bra idé, men tyvärr för dyr. :)

Så jag kommer fortfarande hålla mig till en egenbyggd krets, men tack för idén.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Kolla på Tradera, dom brukar gå för ca 1300:- när dom dyker upp.
Jag tvivlar starkt på att du kan bygga en egen laddare som ger drygt 9A CC/CV reglerat och temperaturkompenserat för en lägre peng.
Sen så måste du ju tänka på att du kommer att bli tvungen att lägga minst 40h på schema, layout, programmering samt felsökning...
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Som beskrivet så kan min krets inte ha så avancerade funktioner.
Min laddström kommer ligga på ca 1A, samt att det tar mig tid att designa och tillverka det, de gör mig inget. Det är det som är halva nöjet med ett elektronikprojekt. :)
Men låg kostnad är viktigt för mig, just då jag inte har så mycket pengar att lägga ut på detta.

Men åter till topic.
Är det någon som kan förklara/länka mig en "switch-mode flyback"-lösning, skulle gärna lära mig om hur den fungerar.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Men om du skall kunna driva något som drar 200W från en 24V spänningskälla så behöver den kunna leverera minst 8,33A så du bör nog dimensionera för 10A.
Sedan tillkommer eventuell laddningsström till batteribanken.
Så hur du skall kunna driva det hela från en spänningskälla som bara klarar 1A är mig en gåta...
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Oj, du har missförstått mig. Får ursäkta för dålig formulering.
Kraftagget kan leverera strömmen som behövs för att driva instrumentet, men medan det driver instrumentet så ska också ca 1A gå för att ladda batteriet.
Alltså det är inte kraftagget som levererar 1A utan kretsen "F" som ska begränsa laddströmmen till 1A.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med "rätt" batterier och kontroll på spänningen så behöver du inte begränsa strömmen alls.
En ren CV-mode är mycket enklare än en CC/CV-mode.
Har du redan kraftaggregatet?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det någon anledning att använda CC mode övh för blybatterier ?
Skriv svar