Jag har en idé (illustrativt):

Problem:
Det jag försöker åstadkomma är så att min krets "F" ska ha denna funktion (mer eller mindre ska den styra laddningen och urladdningen av batteriet):
- Finns det spänning i A samt att spänningen över batteriet är > X volt så ska F vara avbrott.
- Finns det spänning i A samt att spänningen över batteriet är < Y volt så ska F ha kontakt (där Y är gränser för att påbörja laddning).
- Om den laddar och spänningen kommer upp till gränsen X volt så ska den hålla kontakt i en bestämd tid, Z timmar, och sedan bli avbrott.
- Finns det ingen spänning från kraftagget så ska F ha kontakt (då ska batteriet driva instrumentet).
- Samt:
- - När F är kopplad för laddning så behöver laddströmmen begränsas och bör ligga som högst i 0.9A.
- Men vid urladdning ska det inte finnas någon begränsning.
Som jag skrev ska ska F styra laddningen av batteriet och om ingen spänning finns från kraftagget så ska F koppla in batteriet.
Det är 2st 12V blybatterier i serie som laddas. Har läst om det och metoden som rekommenderas (minst avancerad) är att man applicerar 0.2C tills batterispänningen stigit till 13.8V/batteri och sedan hålla den spänningen i 4-5h.
Det fixas genom att kraftagget kommer som max ge 27.6-28V (efter dioden).
Kretsen "F"s överslags tid mellan avbrott och kontakt spelar ingen större roll.
Jag skulle behöva lite idéer om hur man ska designa kretsen "F" och alla är välkomna!
Samt tycker ni att jag har gjort en tankevurpa så säg gärna till.

Och om någon undrar vad dioden är till för så är det för att ström inte ska gå genom kraftagget när det är batteridrift.
Vänliga hälsningar
Emil