Problem med 1,5kW vattenkyld kinaspindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Sungam

Problem med 1,5kW vattenkyld kinaspindel

Inlägg av Sungam »

Fick hem min 1,5kW vattenkylda kinaspindel idag. Hade beställt en 1,5kW med dia.65mm, fick en som var 80mm. Men det går väl kanske att lösa. Men som om det inte räckte så var den minst sagt lite sissådär i ordning. Dåligt packad medförde att kabelanslutningen är böjd samt att den tryckts in i "huset". Någon här som har erfarenhet av dessa spindlar? Misstänker ju lite att denna kommer läka vatten. Vågar man skruva upp och se hur den ser ut inuti?

Bild
ABBZ

Re: Problem med 1,5kW vattenkyld kinaspindel

Inlägg av ABBZ »

Jag hadde försökt få den utbytt, vet inte hur knöligt det är men endå värt ett försök innan du skruvar något med den.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

ja, det är mitt första alternativ också. Har mailat och skickat med lite bilder, får se om det kommer något svar...
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Fått svar från Chai (linearmotionbearings2008). Han skickar ny "cap", vilket jag antar är den övre färgade delen av motorn med anslutningar. Han verkar ju iaf tillmötesgående...
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Det ser ju ut som det är kontakten för elkablen som är skadad. De delar där vattnet pumpas runt behöver ju inte påverkas.

Testa att koppla in vattenkylningen och låt den pumpa runt vatten så märker du om det läcker. Du kan ju köra med destilerat vatten för att unvika ev. skador orsakade av kortslutning.

//Jonas
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Liten uppdatering:

Har ännu inte testat att köra eller koppla in vatten. Skickade senast i fredags ett mail till Chai (killen bakom linearmotionbrearings2008) och efterlyste mina reservdelar. Han svarade (inom 5min!!!) att dessa nu kommit från fabriken och att han skickat dessa samma dag (dvs i fredags). Får väl se om det dyker upp något denna vecka. Har ännu inte fått tracking number, vilket han lovat.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Ytterliggare uppdatering:

Igår (dvs 3 dagar efter ovan nämnda fredag) kom en avi jag missade. Hämtade nyss ut paketet innehållande reservdelar till spindelmotorn samt ett par länkar kabelkjedja (som även den blev skadad i frakten). Måste man ju vara lite imponerad av. Ett paket från borås hade ju inte kommit snabbare.

Kan inte annat än ta tillbaka att jag varit lite sur på Chai och istället rekommendera honom. :tumupp:
Skriv svar