Suck, ibland blir man så trött (EOL på komponenter)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Suck, ibland blir man så trött (EOL på komponenter)

Inlägg av TomasL »

Caddat färdigt ett antal kort, stoppat in dem i en virtuell kapsling i inventor.
Allt är frid och fröjd, börjar sammanställa offertförfrågan till diverse kort-tillverkare.
Då får jag ett mail från en av mina presumtiva leverantörer:

Tillverkaren av den display jag tänkt använda har meddelat EOL på displayen i fråga, sista ordedatum i början av september 2010.

Suck.
Då är det bara att ge sig ut och leta efter en ersättare ( vilket inte blir så lätt), cadda om korten, ny API osv.
Ja Ja vem har sagt att livet skall vara enkelt.
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Re: Suck, ibland blir man så trött.

Inlägg av HenkiBoy »

Hmm, kanske denna skall flyttas till en annan forumkategori? :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ingår i ett projekt, som jag berättade om för 2 år sedan typ, men visst.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

känner igen det

verkar vara någon naturlag som gör att Just den komponent som är djävlig att ändra inte går att få tag i när man väl ska göra en mängd av samma sorts sak
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Efter ett par sånna incidenter borde man kanske lära sig kolla second source redan vid designstadiet, eller välja komponenter med garanterad livslängd...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och hur vet man "garanterad livslängd", fullständigt omöjligt.

Second Source är inte alltid hel enkelt, om det i princip bara finns en tillverkare, och den bestämmer sig över en natt att lägga ned produkten utan förvarning.

För att göra en lång historia kort (eller en kort historia lång).

Jag har designat runt en Densitron 2,5' AMOLED, tydligen har det skett ett antal företagsköp och sammanslagningar i Asien, så den verkliga tillverkaren, (fråga mig dock inte vad de heter (CML, CME nånting, typ)), bestämde sig för att upphöra med all AMOLED tillverkning (de lär vara bland de största).

Mitt problem är att samtliga displayer jag hittat hittills är för stora fysiskt, inte mycket, ett par tiondelar bara, men fullt tillräckligt för att de inte skall gå att använda.

Nåväl, får lite data på Seikos displayer i morgon, och jag får väl skriva till Samsung också, gissar jag.
Mitt stora problem är att årsvolymen är för liten, ett par tusen displayer om året maximalt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hur många displayer kommer du att behöva totalt innan det är dags att cadda om ändå? Och hur många har tillverkaren kvar? Kan ju bli dyrt att köpa upp hela lagret om man sedan inser att man inte skulle ha så många, men om man har ungefärlig aning om hur många som går åt kan man ju börja så, för att slippa göra om allt nu. Sedan kommer du antagligen att få göra ny kort i alla fall, och då kan du passa på att uppgradera. Blir bara att göra lite mer flexibel programvara som kollar vilken hårdvara du har, och med dubbla displaydrivers. Kanske inte låter lockande, men det går ju att göra så snyggt att det inte märks i programmeringen (samma interface / funktioner oavsett hårdvaran).

Annars blir det nog att sätta sig och göra om. Bäst att ringa tillverkaren i förväg i så fall och fråga hur länge dom har tänkt tillverka sin produkt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo jag vet, blir väl förmodligen så att jag köper upp en bunt displayer, ett par hundra ialla fall.

Problemet är väl egentligen inte programvaran, det ser ju i princip lika dant ut, eftersom jag kör med 16-bitars buss.
Hade det varit SPI eller nått sånt, då hade det ju inte varit helt lätt.
Vad som skiljer är ju det fysiska samt det elektriska gränssnittet, men vi får se.
Och ja jag pratade med leverantören, inga mörka moln alls, men det var ju ett halvår sedan.
blueint
Kontakt:

Re: Suck, ibland blir man så trött (EOL på komponenter)

Inlägg av blueint »

Att köpa upp ett lager med viktiga komponenter är nog melodin.. :)

Men just sådant här agerande av tillverkaren kan ju få en att sätta tillverkaren på bannlysningslistan.. :humm: Intel lär visst vara en tillverkare som byter hux-flux.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Suck, ibland blir man så trött (EOL på komponenter)

Inlägg av prototypen »

Jag lider med dig TomasL

Jag har ca 35 kort liggandes som "BARA" skulle ha en låda, tillverkas inte längre. Det som finns kvar av lådan (restlager) blir dyrare än nya kort och lådor.

Fick hem en packe kort som skulle ha 16-segments display, utgående artikel hos ELFA generalagenten kunde leverera till hela batchen, blev onödigt dyrt detta året.

Tom 74 kretsar försvinner.

Livet är hårt, sedan dör man, Protte
Skriv svar