Någon som lyckats använda DX: "Protective Circuit Board" ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Någon som lyckats använda DX: "Protective Circuit Board" ?

Inlägg av netrunner »

Jag sitter och försöker montera dessa:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26114

Bild

Det som är lite konstigt är hur den är konstruerad. Läser man på PCB så hittar man B+, B- och att baksidan är en pol (okänt vad). Man kan anta att det står för batteri +, batteri - och "skyddad minus".

Men ansluter man så blir baksidan pluspol och 0,07 volt lägre än vad plus är? Hur är det då meningen att man ska montera den på batteriet? Var ska man nu stuva undan PCB? Den korta biten är ju den som är minus på batteriet och det faller naturligt att man sätter PCB vid minus sidan ... och får två pluspoler?

Någon med erfarenhet av detta?

PS. Nu bygger jag ett batteripack så det går bra att montera på det sättet ... det blir bara konstigt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8647
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Någon som lyckats använda DX: "Protective Circuit Board" ?

Inlägg av PeterH »

Finns ju flera inlägg på DX sida om hur dessa skall användas... (längst ner på sidan du länkade till), där har någon svarat bland annat:

You'e been told already, it gets spot-welded to the battery but you keep trying to think it is somehow ok to solder it. It is not ok.

If you can't figure out how to do it when someone writes "spot weld it", then it is quite simply beyond your skill level, it is not reasonable to provide a tutorial on spot-welding whenever there is a product that would need it, if you can figure that out through determination to use a web search engine and build or buy a spot-welder, the rest is trivially obvious as to the protection circuit implementation.

Those who can't figure this much out, should be pre-engineered cells already having them. Li-Ion batteries are NOT a reasonable nOOb DIY experiment, sudden fire is a very real reality, not just risk, and not only to you but anyone that comes near that battery/powered device. The consequences can be quite deadly, especially when you consider what might happen if a sudden eruption of fire happened while doing something as common as driving around other vehicles.


Just vad gäller placeringen hittar jag inget speciellt om, kan det inte fungera att lägga ett skyddande mellanskikt på baksidan?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Någon som lyckats använda DX: "Protective Circuit Board" ?

Inlägg av netrunner »

Visst, det finns massor av dryga kommentarer i stil med:
No, you should never solder directly onto battery cells, especially Li*.

These protective PCBs are designed to be spot welded in place, this process is very fast and will therefore not heat the inside of the battery. Soldering is slow and will heat the battery a lot.
Mytbildningen om batterier frodas bra... :roll:

Att löda batterier är inget för nybörjare, man bör träna mycket innan, tex på förbrukade alkaliska batterier. Är man inte klar med lödningen på 1,0 - 1,5 sekunder gör man något fel. Den exakta proceduren för att lyckas kan vi ta i en annan tråd.

Frågan här är:

Rent logiskt är längden på anslutnings trådarna är omkastade, den bör logiskt vara tvärt om. Har någon använde denna krets och har erfarenhet av detta?
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Någon som lyckats använda DX: "Protective Circuit Board" ?

Inlägg av xxargs »

netrunner skrev: Frågan här är:

Rent logiskt är längden på anslutnings trådarna är omkastade, den bör logiskt vara tvärt om. Har någon använde denna krets och har erfarenhet av detta?
Jag tror inte att det är felkopplat

Skyddet är nog tänkt att ersätta kontaktytan på minussidan av batteriet - med isolerskikt och en hylsa som förlänger cellen en smula och håller reda på PCB:n - åtminstone brukar färdigköpta skyddade celler vara så.

Skydden är som hållrelä - släpper det så släpper det - förmodligen så är skyddet i avstängd läge när du spänningsätter kretsen (och det du mäter är läckström från övervakningskretsen - om det ger 0.07 Volt spänningsfall mätt med 10 MOhm impedan multimeter så är det verkligen inte mycket läckström...) mot batteriet och för att den skall vakna upp så måste du troligen ladda batteriet med 4.2 volt i några sekunder - kanske under ganska lång tid om batteriet är lite under 3 volt då ev. uppväckningsalgoritm kanske aktiveras med låg laddström i början.

Prova med ett labbagg (1) med lampa inkopplad över utgångsplinten som grundlast och ställd 3.7 Volt och sedan provar du med ytterligare labbagg (2) (och med låg ställd strömgräns, lägre än lampans strömförbrukning) att 'ladda' mot labbagg (1) via kretsen. ställ labbag (2) till 4.2 Volt och då bör kretsen öppna sig och ström går från labbagg (2) till labbag (1) och strömmen minskar på labbagg (1) då labbag (2) matar delvis lampan genom skyddet.

lampan agerar som strömförbrukare så att man inte skickar in ström baklänges i nätagget då många inte klarar av det när den andre aggregatet trycker in ström för att 'ladda'

När den är öppnad (och labbagg (2) är i strömgräns och spänningen satt liten bit högre än 4.2 Volt, typ 5-6 volt om strömmen bryts) så provar man att höja och sänka spänningen på labbagg (1) för att simulera laddningsgraden på tänkta batteriet. Genom att höja spänningen på labbag (1) så bör laddströmmen brytas när spänningen från labbagg (2) närmar sig upp mot 4.4 Volt och det är möjlig att det finns motsvarande brytning när spänningen går under 3.0 Volt.

sedan får man göra motsvarande prov när labbag (1) matar en last (där labbagg (2) var ansluten) och då skall den aktiverade skyddskretsen bryta strömmen till lasten när labbagg (1) spänning går under ca 3 Volt - ibland kan det vara strömberoende och då tål lite lägre spänning en kort stund vid hög ström innan den bryter strömmen - det beror på hur skyddskretsen är designad... men definitivt bryta innan spänningen når 2.5 Volt batterispänning.

- det här bör du kolla på varenda PCB både när det gäller avslag vid låg batterispänning vid urladdning , avslag vid hög batterispänning vid laddning - och om labbaggregatet är stor nog - max i och urladdningsström

exakta nivåer bör framgå av dokumentationen för PCB-korten, och kolla att de stämmer mot använda batteriets datablad (tex strömstyrkor).


LiIon och LiPol är för farliga för att bara montera och köra på i tron att korten fungerar - man måste göra ankomstkontroll, då du kanske fått kinesiska förfalskningar i handen (det är ett jäkla problem även för seriöst tillverkande företag med förfalskade komponeter) - det här _måste_ kontrolleras innan monteringen och även en urladdningsprov efter för att se att strömbrytningen fungerar när batteriet närmar sig gränsen för tomt.

Det ligger något i den engelska kommentarerna att om man inte kan finna ut hur det skall fungera själv med lite egna tester - och/eller inte har utrustning för att testa kretsen ordentligt (som att ha multimetrar med minst 3 decimaler vid 4.2 Volt, flera nätagg för test och kan bygga mät och lastbryggor) innan montering så är man egentligen inte lämplig att leka med LiIon-batterier.... av den enkla orsaken att LiIon-batterier är farliga och fel hanterat kan orsaka att hus och hem brinner ned...

batteriindustrin gör sådana kontroller på varje tillverkad exemplar trots att processerna kanske är inkörda sedan lång tid, bygger man hemma så kan man inte bara lyfta bort en massa kontrollpunkter bara för att det görs inne i en lägenhet/hus med grejor köpta från dealextreme (som knappast är en kvalitesgaranti) - blir det fel i en LiIon-batteripack så kan det börja brinna! Punkt.
Skriv svar