Jag har felsökt tändsystemet på en gammal cross, en Yamaha YZ 125 2-takt från 1991.
Det visar sig att spolen som ska leverera ström till systemet inte mår helt bra. Alltså spolen nere vid svänghjulet (inte tändspolen).
Enl manual ska det gå att mäta upp en resistans på 450 -550 Ohm.
Jag lyckas dock inte mäta upp någon resistans alls då det sannolikt är kortis på vägen alternativt glapp (vad jag misstänker). Nu behöver jag tips och råd! För att få tag på denna del på annat håll brukar man köpa en hel tändplatta och det kostar 1000:- och öppåt, det är nästan vad jag betalade för crossen (inte riktigt men en del).
Försök:
Vid mätning på jord och vit kabel: Multimetern fladdrar till, för att sedan visa oändligt motstånd. Lyckades få fram 100 Ohm efter mycket om och men, men det går inte längre. bara det säger väl att det är kortslutning någon stans då önskat värde är runt 450 - 550 Ohm?
Vad kan jag göra? Finns det något bra sätt att reparera spolen eller vilka alternativ finns? Det är en metallkärna enl bild som är lite speciell, så det är inte helt enkelt att hitta alternativ.
Tips?! Tack!