Ersätta likriktarrör med dioder?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
berger

Ersätta likriktarrör med dioder?

Inlägg av berger »

Hur ersätter man ett likriktarrör med dioder? Går det? Tex. AZ1 eller EZ81? Likriktar man med dioder så blir ju spänningen 1,41 gånger högre (roten ur 2). Men för rör är det väl lägre? hur löser man det? Behöver man ta hänsyn till det? Behöver man koppla en resistor där röret får sin glödspänning? Rimligt värde isf? :)
bos
Kontakt:

Re: Ersätta likriktarrör med dioder?

Inlägg av bos »

Du har nog rört ihop lite begrepp. För det första blir spänningen *lägre*, inte högre, vid diodlikriktning. Huruvida spänningen sjunker 1.4V eller inte beror på vilken diodtyp du har, och vilken likriktarmetod.

Roten ur två som du skriver används i RMS-sammanhang, och att det i detta fall blir ett spänningsfall på 1.4V är egentligen bara ett sammanträffande. Den vanligaste typen av likriktardioder är 1N400x, som har ett framspänningsfall på ca. 0.7V. Vid helvågslikriktning krävs fyra dioder (där två aktivt används per våg), vilket ger 2*0.7 = 1.4V. Schottky-dioder har t.ex ett spänningsfall på ca 0.2-0.3V. Om dessa är lämpliga till likriktning vet jag inte, men om de skulle vara det innebär det att ditt totala spänningsfall blir mycket lägre (0.4-0.6V beroende på bryggtyp). Det är alltså inte magiskt bundet till "roten ur två" på något sätt.

Om du enbart vill likrikta halvvåg får du 0.7V i spänningsfall, men du får också även sämre prestation ur bryggan. Hur mycket sämre beror helt och hållet på vad din applikation använder spänningen till.
berger

Inlägg av berger »

Ursäkta, kanske var lite otydlig. Om man har en växelspänning på 12v och likriktar den så blir likspänningen = växelspänningens toppvärde, alltså 12*1,41= 16,92 som exempel när de gäller si-diodrar. Jag vet inte, men har för mig att jag läst att de blir något värde på 1,1 eller något istället för 1,41 när de gäller rör. Spänningsfall har jag inte nämnt något om. :lol: Men kanske vore bra att veta vad rör har för spänningsfall? :wink:

Kan precisera mig lite mer: :)
Köpte en signalgenerator från 1958 i helgen :D. startar upp den och ser att 2 av 3 rör glöder. Den genererar ingen signal. Det som inte glöder är ett EZ81, alltså ett likriktarrör. Hittar ett schema och börjar felsöka. Röret blir varmt, men glöder inte. på ingången finns det 45VAC och på utgången 0VAC och 0VDC :(. EZ81 röret får glödspänning på 8,3VAC som även ett annat rör (EF94) och en lampa går till. Då konstaterar jag att EZ81 röret är trasigt :roll:. Det är 1st EZ81 rör, så de är halvvågslikriktning. Efter sitter "LC-filter", kondensator (40µF) parallellt, spole i serie å sen en kondensator till parallellt.

Jag har hört att det går att stoppa i dioder istället för ett rör... Är det bara att trycka i en 1N4007 i sockeln eller är vad ska man ta hänsyn till?

OT:
Kan säga att schottky diodrer funkar utmärkt att likrikta med. Gjorde en brygga med 4 diodrar som pallade 15A. Var nämligen tvungen att ha snabba dioder för att likrikta spänningen på moppen (Rieju -07 som levererar 130W från spolen :D) eftersom det blev för hög frekvens för vanliga dioder. Det var växelspänning till alla lampor, tuta m.m. Inget batteri på original :(
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

> växelspänningens toppvärde, alltså 12*1,41= 16,92 som exempel när de gäller si-diodrar

Du blandar äpplen och päron. Talet 1.41 i detta fall kommer mycket riktigt som du skriver från roten ur 2, men det har ändå inget samband med dioderna. 12VAC i ditt fall är växelspänningens RMS-värde (medelvärde), och 16.92V är som du skriver toppvärdet. Om du mäter direkt på transformatorn (eller var du nu får denna spänning från) med en RMS- respektive icke-RMS-multimeter kommer du att kunna läsa av 12 respektive 16.9 volt. Detta innan du anslutit spänningen till din brygga, och det visar dig att dioderna har inget med saken att göra.

Däremot efteråt: Från toppvärdet 16.92V (in till likriktningen / bryggan) kommer spänningen att sjunka med ca 2*0.7V om du använder kiseldioder. Spänningen efter din brygga blir därför cirka 15.5V.

Gällande ditt EZ81-rör så överlåter jag den frågan till någon annan. Rör ligger helt utanför mitt område.
berger

Inlägg av berger »

Jaha :D då hänger jag med :) Dioderna påverkar ju inte värdet på spänningen annat än deras spänningsfall :oops: Så oavsett om man likriktar med dioder eller rör, så laddas kondensatorn upp till spänningens (toppvärde "minus spänningsfallet över likriktaren") :) Då försvann några frågetecken ;) Får tacka för hjälpen :D Inte så värst insatt i rör heller...

Uppdaterar frågorna:
Vad har ett rör för "spänningsfall"?
Bör man koppla en resistor där glödtråden är kopplad?
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Spänningsfallet över rörlikriktaren går att utläsa ur dess datablad. Därefter kan du sätta ett motstånd efter den ersättande halvledarlikriktaren för att få samma spänningsfall, förutsätter att du vet strömmen, går annars göra med dioder eller motsvarande för att få samma spänningsfall som rörlikriktaren.
Glödspänningen kan du lämna öppen.
berger

Inlägg av berger »

Hittar ej spänningsfallet över ett EZ81 rör, kollat igenom 3st datablad. länkar 2st av dom:
http://pdf1.alldatasheet.co.kr/datashee ... /EZ81.html
http://www.r-type.org/exhib/aaa0522.htm

Vf=6,3V är ju glödspänningen. Hur betecknas spänningsfallet över röret?

EZ81 har ju 2st anoder. Kopplar man två dioder som ett Y då? Och kopplar ett motstånd efter dioderna gått ihop vid katoden? Har runt 1000st 1N4007 så den metoden lämpar sig. Vet tyvärr inte strömmen :cry: Kan knappt något om rör, är det någon som kan tipsa om lite läsning?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

du får 1,41 x inspänningen om du har en kondensator efter likriktaren använder du tex en drossel får du 0.9 x inspänningen

med hjälp av en liten konding före drosseln kan man reglera steglöst mellan 0,9 till 1,41, ett smart knep om man bygger med rör :)

8,3v glödspänning är lite mycket kan jag tycka, den ska ligga på 6,3v, du kommer bränna ut resterande rör ganska snabbt om du inte gör något åt det. kolla om du kan ställa upp tongeneratorn till 240v drift, den står nog på 220v nu

annars går det bra att ersätta likriktarröret med en likriktarbrygga, bara att löda på den under sockeln och se till att märka upp sockeln så ingen stoppar i ett rör igen:P
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

http://tdsl.duncanamps.com/pdf/ez81.pdf
sista sidan där har du en graf som visar utspänning beroende på inspänning och strömförbrukning. då går det räkna ut hur mycket som försvinner i likriktarröret, men annars kan du väl mäta upp det.

vad är det för applikationen det hela sitter i?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

spänningsfallet i likriktarröret är inte kritiskt, det blir oftast bara meckigt att sätta in ett stort effektmotstånd för att droppa bort 15v, det mest kritiska är att glödspänningen är rätt i detta fallet skulle jag tro.

Ett EZ81 klarar ungefär att likrikta 100mA och så mycket tror jag inte en funktionsgenerator drar, så räkna på 50 - 75mA eller så och se var du hamnar om du nu verkligen vill droppa bort några volt, skulle tro att du ska ha runt 250v på anoden efter likriktarröret eller så. du har förmodligen större ökning än så för tillfället med tanke på 8,3v spänningen på glöden, så droppa ner den först.
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

hade missat vad det var i för tillämpning.

borde bara vara att sätta in två dioder i stället för röret tycker jag... glödspänningen är ett annat problem men funkar dom andra rören så finns det ingen anledning att bry sig om det inte är så att dom håller väldigt mycket kortare tid.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Duncanamps nämndes ovan. Duncanamps har två bra program som kan vara till stor hjälp:
http://www.duncanamps.com/tdslpe/index.html - plockar fram rördata.
http://www.duncanamps.com/psud2/index.html - är en bra hjälp att trixa till nätdelar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

jo en ökning på 2v förkortar rörens livslängd avsevärt jämfört med om man sänker den, 6,3v +- 10% är max gärna -10% så får man en livslängd som man kan vara nöjd med

ingen ide att bränna slut på rör som kan vara svåra att hitta nya.
berger

Inlägg av berger »

Upptäckte att trafon var byglad (200v 210v) :lol:. Jag mätte med multimetern i vägguttaget å får 240V exakt... hmm... Flyttar jag byglingen till (220v 230v) så får jag glödspänningarna 6,88V respektive 7,24V (som var på 8,3V innan). Byglar jag (240 260) så får jag 6,23V respektive 6,58V. Så har kvar byglingen på (240 260). Det är 2 glödspänningar om jag inte nämnde det innan heller...

Trafon till likriktarröret är jordad i mitten... Där fick jag 649V mellan lindningarna, alltså måste det bli 324,5V...0V...324,5V. Kopplade in två dioder (1N4007) och startade. Den hoppade igång :D :D :D så fortsätter mäta. 393V fick jag efter dioderna, alltså över kondensatorn (vilket är märkt 450V). Hade inte frekvensräknaren framme, så tog oscilloskopet. 50hz OK :D 20khz OK :D 100khz... blev lite platt längst vid bottenvärdet :? får kolla mer på det... Behöver kanske kalibreras :roll: sist var 12/12-73 står de ju på den :lol: Det är alltså inte så noga med spänningen på rör? Man vågar köra så som man har det nu?

Tänkte att jag lägger upp lite bilder :) skadar ju aldrig ;) (försvinner bilderna eller liknande så är de bara att säga till så lägger jag gärna upp dom igen :) )

http://img412.imageshack.us/i/dsc00438wa.jpg/
http://img18.imageshack.us/i/dsc00434p.jpg/
http://img245.imageshack.us/i/dsc00428e.jpg/
http://img202.imageshack.us/i/dsc00436j.jpg/
http://img192.imageshack.us/i/dsc00432i.jpg/

Råkade komma emot en annan kabel med lödpennan som ni kanske ser :oops:
Kondensatorn har börjat läcka, eller gjort ett par år :roll:, går de att byta till 2st vilken 40µF 450V som helst? eller är det speciella när de gäller rör? (Är 2st kond i en kapsel)
Funderar på, varför blir rörens sken lila när man tar kort på dom? :roll:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ja som sagt, när den användes sist så va det 220v i sverige. Nu är det 240v, så 240v byglingen blir bra. Kör på men byt kondingarna om du kan, två vanliga 450v kondingar funkar bra. 40µF kan vara svårt att hitta, men nu när du inte har ett likriktarrör så kan du ta större utan problem

2st 50µF 450v blir bra, byt kondingarna så snabbt du kan.

kul att det fungerade iaf
Skriv svar