Vattentåligt NTC-motstånd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
FlyHigh

Vattentåligt NTC-motstånd

Inlägg av FlyHigh »

Hej

Finns det något relativt billigt vattentåligt NTC-motstånd?
Eller något som kan ersätta en LM335Z.

Eller är det möjligt att "bara" gjuta in dem (med monterad kabel) i silicon eller liknande?

Jag har sett några PT100 med hög IP-klass men om jag förstått det rätt så stiger motståndet med värmen i det enda men sjunker i det andra så jag antar att man inte kan ersätta dessa rakt av, Finns det någon workaround?

Jag tänkte bygga/montera en liten styrning till solvärmen till poolen och har hittat denna hhttp://www.conrad.se/?article=191253. Eftersom det är en ren jämförelse mellan värdena så antar jag att ohm-styrkan spelar så stor roll.

Jag vill ju mäta vattentempen så helst vill jag placera givarna inuti slangarna men något säger mig att det inte är så lämpligt med de som följer med ;)

Jag frågar även om LM335Z eftersom jag också överväger att bygga den här istället: http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30610/article.html .

Många frågor men jag hoppas någon har ett enkelt svar ;)

Mvh
Erik S
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Vattentåligt NTC-motstånd

Inlägg av grym »

det går att göra vattentäta kapslingar

för 335/35 så har jag annvänt tomhylsor från 22lr, satt i givaren med lite termiskt fett
limmat allt med epoxi
och över det krympslang, i två olika modeller

budget, krympslanf med smältande insida , ok

vanlig krympslang, men små oringar på kablen och hylsan, två på varje, , den är klockren, om inte temperaturen blir för hög
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går annars bra att mäta utanpå rör eller slangar.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kan lika gärna montera utanpå slangarna om du dessutom kompletterar med isolerande material utanpå.
Det du får är en tidsfördröjning, men du vinner på att inte riskera av vatten kortslutna eller felvisande givare.
Men i samma ögonblick som du stoppar in din givare i ett dykrör av någon sort så får du ändå en fördröjning.
Så den enkla metoden för dig som löser dina monteringsproblem och samtidigt ger bra responstider är att montera ett kopparrör i ledningarna, sedan montera givaren utanpå röret samt isolera röret noga mot avkylning utifrån.
FlyHigh

Inlägg av FlyHigh »

Hej

Tack för tipsen!

Jag var inte på att gjuta in dem i silicon eller harts(?) men det känns helt klart som fel väg nu...

Jag ville först inte mäta på utsidan eftersom det är plastslangar och ganska små termperaturskillader så det kändes lite vanskligt.

Kopparrör känns lite mer "rätt".

Tror dock jag ändå kommer ta lite krympslang runt så jag säkrar mot kondens och liknande.
Eller innebär det att jag lägger till ytterligre en felmarginal/försämring?

/Erik S
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Egentligen så lägger du inte till ett fel om du isolerar mellan sensorn och röret, men det åstadkommer en tidsfördröjning.
Men ju mera isolering du har mellan sensor och röret desto mera isolering måste du åstadkomma mellan sensorn och omgivningstemperaturen, det är det som ger mätfelet.
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Om det är typ såna här termistorer du menar http://www.gesensing.com/downloads/data ... 0_248a.pdf
kan du gjuta in allt förutom toppen i epoxy.
Skriv svar