MS-Windows 7, ett skämt?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

MS-Windows 7, ett skämt?

Inlägg av björn »

Hej, jag har precis fått en ny daor i jobbet med Win 7. Datorn är en Dell Latitude E6410. '
Datorn känns stabil i schassi och funkar oftast bra men den ballar ur alldeles för ofta :(

Datorn är förinstallerad med Win7, vilket folk påstår skall fungera bra...

Jag har nu använt datorn fyra dagar och inte en enda dag har gått utan att jag helt plötsligt fått bluescreen, detta är något jag inte sett de senaste 7 åren med XP (minns inte exakt när SP1 kom till xp men efter det funkar det bra) men tydligen så är det poppis igen i sjuan :(

Dessutom funkar inte vänteläge som det ska, dvs datorn går gärna in i vänteläge men när jag sedan skall använda den igen så vägrar den ansluta till WLAN och när jag ber om en omstart så hänger den sig i "windows avlutas" eller något liknande och där står den i minst en timme tills man gör en hård shut off...
Efter omstart så säger win att det hittat ett problem och jag kan välja att söka efter en lösning, om jag ber om en lösning så händer inget förutom att fönstret stängs...

Nåja, jag hade hört att Vista var dålig men 7an skulle vara bra detta verkar dock bara vara en myt (men jag är evigt glad att jag aldrig köpt vista eller 7an privat).

Nu blir det linux och i vissa fall XP men aldrig mer någon ny windows för min del.

EDIT_ Felstavningar
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Windows 7, ett skämt?

Inlägg av ElectricMan »

Har aldrig haft problem med Vista eller 7. nånsin!
Flest bluescreen har jag faktiskt haft med XP...

Måste vara de som använder datorn/operativsystemet som gör något allvarligt fel... :humm:

Ge det ett par dagar säger jag bara.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ja, jag kommer att ge det några dagar eller tom veckor då jag inte har tid att göra annat.

Kanske är det ett DELL problem och inte Win 7, men det är lika drygt för det.

Att det skulle bero på användaren har jag svårt att tro då jag inte gjort några ändringar från default förutom att jag installerat firefox samt orcad varav jag inte ens haft det senaste igång när jag fått problemen :(

Jag hoppas du har rätt och att det löser sig, jag har googlat lite på mitt problem och hittat andra med samma men inga lösningar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Läste igenom inlägget en gång till.
Låter ju faktiskt som nåt fel på själva datorn och inte operativsystemet som du säger.
Eller ett trasigt OS.

Ingen annan som har fått en likadan dator, och ni kan testa på de olika?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Skall höra med IT avdelningen på måndag, dom kanske vet något om problemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

björn skrev: Dessutom funkar inte vänteläge som det ska, dvs datorn går gärna in i vänteläge men när jag sedan skall använda den igen så vägrar den ansluta till WLAN och när jag ber om en omstart så hänger den sig i "windows avlutas" eller något liknande och där står den i minst en timme tills man gör en hård shut off...
Efter omstart så säger win att det hittat ett problem och jag kan välja att söka efter en lösning, om jag ber om en lösning så händer inget förutom att fönstret stängs...
Just vänteläge verkar ju av nån anledning vara ungefär det svåraste som finns, det strular ju väldigt ofta, oavsett OS.. har ytterst sällan haft en laptop där man verkligen vågat lite på det.

Min sambo har dock en IBM thinkpad T41 och kör XP på den, och kör dagligen vänteläget helt utan problem, så uppenbarligen går det ju att få till i enstaka fall.
electricman skrev: Eller ett trasigt OS.
Ja, det är windows, det hade han ju redan konstaterat ;)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Vänteläge kan ju som sagt strula men jag trodde inte att jag skulle få se bluescreen så ofta... Laddar ner ubuntu nu och skall testa dualboot. Om det är HW problem så blir det samma sak eller värre och om det blir bättre så nöjer jag mig med att konstatera att jag inte vill köra win...
sneaky

Inlägg av sneaky »

Kan sätta en löning på att det är allt jävla skit som Dell/HP/Asus/whatever installerat från fabrik. Har en HP laptop som kom med Vista. Den kändes från början rätt slö och hade en drös med extra program som kördes. Bytte upp mig när betan av Win7 släpptes och det blev en helt ny maskin, fullkomligt stabil och ett par snäpp snabbare. Min stationära har jag kört fullversionen av Win7 och även den har varit stabil från start (och den kör jag en vecka eller två mellan omstarter).

Så, kort o gott; om du kan, prova att installera om en ren kopia av Win7 utan Dells egna påhitt så ska du se att det blir bättre.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag kör av princip ALDRIG medföljande OS-installation..

Kör man windows vill man dock extracta ut alla drivers innan man installerar om..
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag kan inte se att jag har några extra program, det kan ju dock finnas skit som är "extra" och som jag inte hade g´haft med en ren installation. Att rensa detta ser jag dock inte som mitt problem då vi har en IT avdelning som borde ha koll på detta och efter vad jag vet så skall våra datorer vara "rena" och enbart innehålla PRO versionen av Win7 samt drivrutiner för den specifika datorn.
Det hindrar ju dock inte mig från att reta mig på problem och föröka hitta grunden till dom...
blueint
Kontakt:

Re: MS-Windows 7, ett skämt?

Inlägg av blueint »

* Dell är kända för tveksam kvalité. Kanske därför dom behöver så stora annonser att täcka upp kundbortfallet? :vissla:
* Microsofts produkter är som sagt konstruerade för marknadsföring och inget annat.
* I och med att problemet uppkommer i väntläge så kan det härstamma från "ACPI Source Language" (ASL) iasl(8) acpi(4) acpidump(8)
* Sen kan man alltid bolla problemet dithän det kom ifrån.. IT-avdelningen, Stormarknaden mm. :badgrin:

Glenn, Hur plockar du ut drivrutinerna från ms-windows?
(bra å veta :D)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Skall höra med IT avdelningen på måndag, dom kanske vet något om problemet.

Det spelar ju inte någon roll alls om de vet någon om problem, du har en fått
en maskin som inte fungerar. Punkt. Bara att skicka tillbaka den, jag fattar inte
att du ens har behållt den i *4* dagar om det fungerar så dåligt som du säger ?
Och att du inte redan har tagit upp det med din support på jobbet !?

Och att döma ut något (Win7) som faktiskt har fått väldigt bra kritik generellt,
även (eller speciellt) från de som har gått från WinXP visar ju bara att det
naturligstvis inte gårt att bedöma Win7 enbart p.g.a de problem som du har
just nu. Det är ju fullständigt självklart att någon inte står rätt till med den
där maskinen...

> Det hindrar ju dock inte mig från att reta mig på problem...

Ja, självklart blir man förbannad när det inte fungerar ! :-)
Men...

> ...och föröka hitta grunden till dom...

Helt bortkastat däremot. Du har en support internt som ska fixa det.
Spara på ditt blodtryck och bara lämna tillbaka den...

> Sen kan man alltid bolla problemet dithän det kom ifrån.. IT-avdelningen,

Ja, självklart. Finns det änns något annat sätt att hantera det ?? På korrekt sätt ?
Det absolut sista IT-avdelningen vill är sannolikt att användare ska börja riva
i maskinerna själva.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

sneaky är troligen på rätt väg.

Tillverkarna installera ofta "prövo-version" av drösar med programvaror för att få kick-back när någon av misstag köper det. Det är även vanligt med extra flashiga multimedia tillägg, uppdateringsprogram och "förinstallerade drivrutiner" för sådant som du kanske kommer att köpa i framtiden av samma tillverkare.

Allt detta sabbar datorn. Speciellt ser man på att det är trögt att starta datorn och att det tar lång tid att stänga av. Man får sitta tillsammans med google och rensa det man inte tror att man behöver: http://www.piriform.com/ccleaner

Nya datorer har ofta buggar i BIOS. Speciellt relaterade till strömsparfunktioner. Uppdatera BIOS.

Iom att du får blåskärm så ofta är det inte hel osannolikt att det kan vara trasig hårdvara, tex minne eller PSU (om datorn har spel-grafik).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Konklusionen måste vara att skicka datorn i "valfri hastighet" mot IT-avdelningen.. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

blueint skrev:* Dell är kända för tveksam kvalité. Kanske därför dom behöver så stora annonser att täcka upp kundbortfallet? :vissla:
Det sorgliga är att Dell var rätt ok en gång i tiden, sen rasade både deras kvalitet och framförallt leveransförmåga.. detta ledde till att vi helt slutade handla från dell på jobbet, dom skötte sej helt enkelt inte professionellt.
Glenn, Hur plockar du ut drivrutinerna från ms-windows?
(bra å veta :D)
Jag brukar använda Driver Magican, fullversionen kostar pengar men Lite-versionen är gratis och räcker till om man bara ska dra ut drivers inför en ominstallation.

http://www.drivermagician.com/Lite.htm

Den plockar ut alla drivers och lägger dom i en katalog, jag brukar använda ett USB-minne, sen efter ominstallation pekar man bara på den katalogen och windows använder då dessa drivers för okända enheter.

Otroligt trevligt när man släpar hem nån gammal dator med en windowsinstallation man inte vill använda för nån annan har kladdat ner den.. alla som jagat drivers till flera år gammal hårdvara på diverse konstiga tillverkares sidor vet hur kul det är.. speciellt om man inte ens vet vad hårdvaran heter.
Skriv svar