Sitter och pluggar elektroteknik och har kört fast på en fråga. Jag ska beräkna effektutvecklingen i mikrokontrollern och summan av strömförbrukningen i kopplingen nedan:

HT1 är en högtalare, resistans i spole 10 ohm.
Högtalaren drivs av transistorn T1, som bottnar hårt då den leder
Basströmmen till T1 kommer från mikrokontrollerns PWM-utgång,
via resistorn R2 = 3,3 kohm, och består av ett pulståg med hög nivå 50% av tiden, så att högtalaren ger en ton.
Pulstågets frekvens är 1 kHz.
Lysdioden matas med ström via resistorn R1 = 430 ohm och lyser med fast sken då högtalaren tjuter.
Sen har man fått ett datablad för mikrokontrollern:

När jag räknar ska jag utgå från att alla kringkomponenter är aktiverade av mikrokontrollern.
Jag tänkte mig först att jag räknar först effekten i grenen med dioden och R1 strömmen i grenen borde jag få med ohms lag och effekten för R1 borde vara strömmen i kvadrat gånger R1's resistans. Effekten för dioden borde bli spänningen över den gånger strömmen i grenen.
Sen räknade jag effekten i nästa gren (pwm0 fram till transistorn) när spänningen är som högst. Jag tolkade databladet att spänningen som man får ut är 4.2V (när Vcc=5V) då borde spänningen över R2 vara 4.2-Ube, och strömmen i grenen fick jag ut med ohms lag. Effekten i grenen blev summan av de två komponenternas effekt R2 på samma sätt som R1 och transistorn Ube*strömmen i grenen.
Den sista grenen (med högtalaren på) den drar väl ingen effekt från mikrokontrollern? Den styrs väl bara av transistorn (som styrs av MC)? Eller har jag fel?
Strömmen tänkte jag mig att den borde gå att beräkna på liknande sätt, som summan av grenarnas strömmar. Fast här tänkte jag mig att grenen med högtalaren borde vara med eftersom de frågar om hela koppligen?
Är så gott som nybörjare i ämnet och vore mycket tacksam för hjälp, så jag hoppas det finns någon kunnig vänlig själ här på forumet.
Väl Mött!
/Skorpan