Lämpligt CAM program?
Lämpligt CAM program?
Om man tex fräser ut en form eller en bokstav och vill få kanterna rundade, dvs att dem inte blir vassa. Jag vet att man kan använda sig av Artcam men så som jag har förstått det så kommer hela figuren att behöva köras i många raster och det tar ganska lång tid.
Jag är säker på att det finns en smidigare lösning som är snabbare, dvs att radiefräsen endast körs i spår runt figuren där jag vill ha runda kanter.
Jag kanske är lite otydlig med beskrivningen men kan lägga upp någon bild senare i så fall.
Så tips på bra och gärna lättanvända CAM program.
//Mvh Kristian
Jag är säker på att det finns en smidigare lösning som är snabbare, dvs att radiefräsen endast körs i spår runt figuren där jag vill ha runda kanter.
Jag kanske är lite otydlig med beskrivningen men kan lägga upp någon bild senare i så fall.
Så tips på bra och gärna lättanvända CAM program.
//Mvh Kristian
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Lämpligt CAM program?
Radiefräs i spår är väl det enklaste sättet, det andra kommer att ta tid oavsett vilken CAM du kör om jag har fattat frågeställningen rätt.
-
- tecno
- Kontakt:
Sheetcam är OK om han ska använda radiefräsar och följa spår, ingen 3D bearbtening endast 2,5D
Precis det är radiefräs i spår som jag kom fram till är det mest tidsoptimala, det hade vart smidigt om man kunde få ut dessa spår med något bra program. Jag lägger upp några enkla bilder så det blir lite tydligare. Det jag vill är att kunna ta min 3D-modell eller text som egentligen bara är 2D men det är kanterna som är rundade, därav blir det 3d. Och sedan vill jag få ut alla verktygsbanor på ett smidigt sätt...
Det kanske är så att man måste ha dyra proffsprogram för detta, tex Solid cam eller?
Exempel på figur:

Verktygsbanor från sidan:

Det kanske är så att man måste ha dyra proffsprogram för detta, tex Solid cam eller?
Exempel på figur:

Verktygsbanor från sidan:

Eller en fräs som har den utformningen.
Edit: Tex en sån här: http://www.jula.se/frassats-24-delar-125091
Eller denna: http://www.jula.se/frassats-i-hardmetal ... lar-125118
Edit: Tex en sån här: http://www.jula.se/frassats-24-delar-125091
Eller denna: http://www.jula.se/frassats-i-hardmetal ... lar-125118
- tecno
- Kontakt:
Så fort du blandar in 'text' så skiter det sig ganska så rejält, Artcam är ett bra sätt att lösa detta på.
Enkla geometrier = ????Cad > DXF > Sheetcam > G-kod
Enkla geometrier = ????Cad > DXF > Sheetcam > G-kod
Eller: AutoCAD, text, explode text + allt annat > DXF > LazyCam > Mach3.
- DW
- Kontakt:
Finns det en cadritning att utgåifrån eller vill du fasa från en redan färdigtillverkad detalj?
Jag förstår inte problemet riktigt?
Jag antar att du redan fräst konturen?
Då är det väl bara att fortsätta med en utv. radiefräs, och ett annat värde på fräsradiekompenseringen?
Jag antar att du redan fräst konturen?
Då är det väl bara att fortsätta med en utv. radiefräs, och ett annat värde på fräsradiekompenseringen?
Jag vet att artcam är bra med det blir lite väl tidskrävande och känns inte helt optimalt då jag bara vill få kanterna rundade i en figur/text. Har inte hunnit test artcam så mycket men man kan väl ställa in med vectorer så att jag 3d fräser bara kanterna. Men då kommer den väl köra fram och tillbaka och göra jobbet istället för att åka runt och följa figuren vilket borde vara mer optimalt för tiden eller??
Mitt problem är att jag har en modell i 3D fast egentligen är det en 2D modell men jag vill ha rundade kanter. Det jag söker är ett program för cam beredningen där jag kan stoppa in min modell och sedan få ut alla verktygsbanor.
Sökte lite på internet och hittade att det jag menar heter curve machining och ser ut så här:

Nu kanske det blev lite tydligare
Mitt problem är att jag har en modell i 3D fast egentligen är det en 2D modell men jag vill ha rundade kanter. Det jag söker är ett program för cam beredningen där jag kan stoppa in min modell och sedan få ut alla verktygsbanor.
Sökte lite på internet och hittade att det jag menar heter curve machining och ser ut så här:

Nu kanske det blev lite tydligare

- tecno
- Kontakt:
Är detta vad du ska fräsa, om så och du har Artcam så är det ju bara att jobba på där. Profilen är ju nåt helt annat än en bokstav som ska avrundas.
Eftersom vi inte vet exakt vad som skall fräsas utan frågan är ställd som "jag vill få runda kanter" förstår inte jag heller varför inte en sån här fräs som körs med samma 2D spår kan funka? Just denna hittade jag hos Theofils

- tecno
- Kontakt:
Precis så skrev jag i tidigare inlägg PeterH, inte lätt att ge råd då man inte får veta vad det är som gäller.
Jo jag såg ditt inlägg, men eftersom ingen respons kom på ditt inlägg (från TS) så tänkte jag att det behövde förtydligas med en liten bild