Förhindra elektrisk stöt från LP/Vinylspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

Förhindra elektrisk stöt från LP/Vinylspelare

Inlägg av anton »

Jag har en äldre Pioneer PL-514X vinylspelare. Den har en jordad kontakt på strömkabeln, och ljud ut (2x RCA) har dessutom en extra tunn jordkabel med en liten kabelsko i änden. Bak på spelaren står det: "THIS APPARATUS MUST BE EARTHED"
Vinylplattan/hjulet är i metall, resten av chassit kan jag inte bestämma mig om vad det är, det känns som metall eller trä med någon form av laminering. Tung är den iallafall.

Jag har den ansluten till ett jordat uttag och den tunna svarta jordkabeln vid RCA kontakterna har jag kilat in i ett (olackat) elementfäste. Men varenda gång jag ska byta skiva så får jag en otäck stöt (statisk, inte konstant som tex elluttag eller batteri) då man nuddar i "hjulet" eller hjulcentrum (dvs. den lilla piggen i mitten av skivan).

Någon som har några idéer på vad som kan vara orsaken och hur jag kan åtgärda det?

En bild på spelaren;
Bild

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Förhindra elektrisk stöt från LP/Vinylspelare

Inlägg av tecno »

Tallriken/skivan är inte jordad och laddas upp när den snurrar.

Leta rätt på en gammal hederlig antistat borste så lär du nog bli av med problemet, brukade vara som en enkel pickup arm med en rull/borste som man behandlade med lite antistat medel.
En Zero-Stat pistol är heller inte fel. Lite fuktigare i rummet hjälper även detta och givetsvis rumsmiljön dvs inga jävla mattor som laddas upp.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är den remdriven eller sitter tallriken i kontakt med motorn. Om tallriken sitter mot motorn brukar jorden komma via motorn. Om tallriken är remdriven brukar tallrikcentrum vara jordat via en kolborste som har fjädertryck mot tallrikupphängningen i centrum. Nu är väl inte alla jordade på samma vis men de som är jordade så får problem med statisk uppladding av tallriken om kolborsten nöts ner eller försvinner på annat sätt. Städning eller felaktig service kan vara orsak.

Det var ju inte igår man öppnade en vinylspelare så minnesbilden är inte helt frisk. Men tallriken ska vara jordad för annars har du statisk uppladdning som ett brev på posten.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Den lilla tunna jorden ska förövrigt till förstärkaren du använder, antingen en lös RIAA-förstärkare eller phono-ingången i en större förstärkare.
Skriv svar