"trappbrytare" med många av/på-knappar
"trappbrytare" med många av/på-knappar
Hej alla!
Jag vill konstruera en trappbrytare för många knappar, >5. Min spontana tanke är att man har ett antal parallella astabila brytare (öppna "default") som när någon stänger en togglar "brytaren".
Några krav/önskemål/acceptabla egenskaper:
* Det ska användas för hushållsström 230vac max 10A
* Det bör räcka med rätt klent kablage (både med avseende på ström och spänning)
* När brytaren är "av" ska ingen ström dras
* När systemet är på är det ok om t.ex. en uc eller små krypströmmar förekommer
Systemet ska användas för nattbelysning i ett hus och behöver därför kunna tändas/släckas från många ställen
Alla förslag mottages tacksamt!
Edit: det ska förstås vara 230vac, inte 23vac som det stod först.
Jag vill konstruera en trappbrytare för många knappar, >5. Min spontana tanke är att man har ett antal parallella astabila brytare (öppna "default") som när någon stänger en togglar "brytaren".
Några krav/önskemål/acceptabla egenskaper:
* Det ska användas för hushållsström 230vac max 10A
* Det bör räcka med rätt klent kablage (både med avseende på ström och spänning)
* När brytaren är "av" ska ingen ström dras
* När systemet är på är det ok om t.ex. en uc eller små krypströmmar förekommer
Systemet ska användas för nattbelysning i ett hus och behöver därför kunna tändas/släckas från många ställen
Alla förslag mottages tacksamt!
Edit: det ska förstås vara 230vac, inte 23vac som det stod först.
Senast redigerad av jon_kanon 24 april 2010, 13:29:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: "trappbrytare" med många av/på-knappar
Hmmm.... har du tänkt till här?
"hushållsström 23vac max 10A" och "bör räcka med rätt klent kablage"
Hur tänker du nu? Med upp till 10A kan ledningarna ALDRIG bli klena. Och menar du 230Vac när du skriver 23vac?
"När brytaren är <av> ska ingen ström dras"
Jahopp, det utesluter en lågspänningslösning direkt vilket igen tar död på "bör räcka med rätt klent kablage".
Nej du, tänk om och tänk rätt denna gång.
Att göra en lösning med ett lågspänningskabel med ett antal brytare på är inget större svårighet, att ha dessa att toggla ett relä är inget problem men hur i all sin dar har du tänkt dig att detta ska klaras utan att det dras lite ström i av-läge?
Det går att göra om man kör direkt med 230V och ett antal trappomkopplare men där far "klent kablage" all världens väg och det blir sannolikt fast installation = behörig elektriker eller olagligt.
"hushållsström 23vac max 10A" och "bör räcka med rätt klent kablage"
Hur tänker du nu? Med upp till 10A kan ledningarna ALDRIG bli klena. Och menar du 230Vac när du skriver 23vac?
"När brytaren är <av> ska ingen ström dras"
Jahopp, det utesluter en lågspänningslösning direkt vilket igen tar död på "bör räcka med rätt klent kablage".
Nej du, tänk om och tänk rätt denna gång.
Att göra en lösning med ett lågspänningskabel med ett antal brytare på är inget större svårighet, att ha dessa att toggla ett relä är inget problem men hur i all sin dar har du tänkt dig att detta ska klaras utan att det dras lite ström i av-läge?
Det går att göra om man kör direkt med 230V och ett antal trappomkopplare men där far "klent kablage" all världens väg och det blir sannolikt fast installation = behörig elektriker eller olagligt.
Senast redigerad av Icecap 24 april 2010, 10:41:41, redigerad totalt 1 gång.
Koppla ihop en kedja med tvåpoligt växlande brytare bara.
Två trådar in i varje brytare, och två trådar ut. Vi kallar dem A1,A2,B1,B2:
Läge 1:
A1 --- B1
A2 --- B2
Läge 2:
A1 --- B2
A2 --- B1
På den första i kedjan kopplar du en av A1 eller A2 så att en av dem spänningssätts.
På den sista i kedjan väljer du en av B1 eller B2 att koppla till din lampa.
På varje steg i kedjan kommer en av x1 eller x2 att vara spänningssatt, beroende på i vilka lägen de föregående brytarna står, så det finns alltid spänning på en av trådarna. På samma sätt leder alltid en av trådarna till lampan. Därför kan varje brytare i kedjan styra lampan (på eller av).
Två trådar in i varje brytare, och två trådar ut. Vi kallar dem A1,A2,B1,B2:
Läge 1:
A1 --- B1
A2 --- B2
Läge 2:
A1 --- B2
A2 --- B1
På den första i kedjan kopplar du en av A1 eller A2 så att en av dem spänningssätts.
På den sista i kedjan väljer du en av B1 eller B2 att koppla till din lampa.
På varje steg i kedjan kommer en av x1 eller x2 att vara spänningssatt, beroende på i vilka lägen de föregående brytarna står, så det finns alltid spänning på en av trådarna. På samma sätt leder alltid en av trådarna till lampan. Därför kan varje brytare i kedjan styra lampan (på eller av).
Parallella astabila brytare är just det man använder, det är helt vanliga strömbrytare som man kompletterar med en impulsfjäder, det finns även med belyst knapp.jon_kanon skrev: Jag vill konstruera en trappbrytare för många knappar, >5. Min spontana tanke är att man har ett antal parallella astabila brytare (öppna "default") som när någon stänger en togglar "brytaren".
Minsta dimension för fasta installationer är 1.5mm2 oavsett hur lite ström som används.jon_kanon skrev: * Det bör räcka med rätt klent kablage (både med avseende på ström och spänning)
Lösningen heter impulsrelä, testat och ce-märkt för 56kr, det är inget man bygger själv.
Det drar ingen ström varken när belysningen är tänd eller släckt.
Om man lyxar till det med en Trappautomat kan belysningen släckas automatiskt efter önskad tid.
Tack för alla bidrag. Ett impulsrelä är vad jag behöver.
Eller göra som de gjorde förr, en trappbrytare i varje ände och hur många korskopplare som helst mellan dem.
En av egenskaperna jag vill ha är att det blir ett "stjärnnät" snarare än "daisychain"
-
danielr112
Skaffa ett par nexa brytare då! (trådlöst) Måste vara det enklaste i denna sitsen.
För egen del har jag redan hittat vad jag söker: Ett impulsrelä. Finns säkert andra läsare som är intresserade av andra förslag.
Och impulsreläet styrs med lågspänning? Eller vill du lägga klena kablar med 230V på?
Skulle du göra det räknas det som fast installation vilket inte får göras utan behörighet... och då är du där igen.
Skulle du göra det räknas det som fast installation vilket inte får göras utan behörighet... och då är du där igen.