ONROX frekvensomvandlare OXM 370

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ret

ONROX frekvensomvandlare OXM 370

Inlägg av ret »

Jag har köpt en begagnad ONROX frekvensomvandlare. En OXM 370 som jag tänkte prova, men jag har ingen bruksanvisning till den utan bara ett inkopplingsschema.
Det är en äldre Svensk :) frekvensomvandlare med pottar och omkopplare och 370 står visst för 370 W max. Den har enfas in och 3 fas ut.

Nu till frågan: Jag skall använda den portabelt men på schemat är fas och nolla angiven på ingången men med en vanlig stickkontakt som jag tänkte använda så blir ju fas och nolla ofta växlade.
Gör det något?
Användarvisningsbild
Henry

Re: ONROX frekvensomvandlare OXM 370

Inlägg av Henry »

Växelspänningen blir likriktad och därefter mha elektronik omvandlad till 3-fas så det skall på så vis inte spela någon roll vilket som är fas och nolla på ingången. Därmed dock inte sagt att det garanterat är ok att skifta dessa på din av en eller annan anledning.
ret

Inlägg av ret »

Är det någon ohm eller spänningsmätning jag kan göra för att kolla hur viktigt det är?
Första gången bör det gå att koppla in den enligt schemat.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej det finns väl inget direkt sätt skulle jag tro att kontrollera något då man inte vet vad man skall leta efter. Det enda sätt du kan få reda på om det måste vara på ett sätt eller om det kvittar är mha manualen till den eller kontakta tillverkaren Onrox och fråga för de om någon lär veta.

Jag vet inte om det är något som är vanligt att de måste kopplas rätt bara något jag hört en gång att det var någon omvandlare som var lite kinkig med detta, inte det att den blev förstörd men det var något som inte fungerade som det skulle eller så. Sådana här är ju normalt gjorda för permanent installation och således finns ingen risk för att fas och nolla skiftas. Men kopplar du rätt för test så kommer den förstås att fungera som den skall.
ret

Inlägg av ret »

Jag har testat den nu och den fungerar. :tumupp:
Den tjuter en del upp till 60% av max varvtalet men det är väl så det är.

Får se om jag får tag i en manual till den.
Vet inte vad potten "INT REG" är t.ex.
Sedan finns det 4 byglar som jag inte heller vet vad dom är till för.
Skriv svar