Elprylar till liten cnc-fräs, är detta ok?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal

Elprylar till liten cnc-fräs, är detta ok?

Inlägg av Gimbal »

Då har även jag fallit för trycket och börjat lura på en egen liten cnc-fräs. Första tänkte jag mig en väldigt liten modell enbart för att fräsa kretskort och små skyltar, men nu lutar det mer åt en arbetsyta på ca 300x300mm (styrt av de "linjärlager" jag kommit över). Det blir en enklare modell avsedd för mjukare material, dvs ej metall, men möjligen trä med försiktighet.

Där jag känner mig mest osäker nu är stegmotorstyrningen som är okänd mark för mig. Funderar på motorerna http://www.brundin.biz/product_info.php ... ducts_id=3 och styrningen http://www.brundin.biz/product_info.php?products_id=86

Är jag ute och cyklar, borde jag satsa på något annat? Vill ju inte köpa prylarna för att sedan höra att det där kan man inte använda, det ska ju vara uni-tri-polärt-delta-xray med inbyggd reverse enginering, det vet väl alla.
Gimbal

Re: Elprylar till liten cnc-fräs, är detta ok?

Inlägg av Gimbal »

Hrm-host.

Ingen som vet om det driv-kortet är ok?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Både motorer och styrning borde vara helt ok för en mindre fräs.
Fimo

Inlägg av Fimo »

Hej du. jag har dom motorerna och d kortet. håller fortfarande på i experiment stadiet (lär mig mach3 samt cad/cam :mrgreen: )..
har funkat bra för mig. iaf. ett tips e att ha ett bra nätagg me typ 48v eller nått. kör själv me 24v å känns att d fattas lite för att få upp farten lite. i think :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ett tips e att ha ett bra nätagg me typ 48v eller nått
jasså säger du det...... dags att läsa specifikationen på det drivkortet igen då !
Fimo

Inlägg av Fimo »

:oops: hoppsan sorry.. blanda ihop korten :roll: detta kort fixar ju "bara" 32v rek spänning 24V :doh:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ok, tackar för svar.
Det låter som om det inte är helt fel grejer i alla fall, det får nog bli en beställning av detta.
Skriv svar