Hjälp med att bygga en datalogger med en kameramodul
Hjälp med att bygga en datalogger med en kameramodul
Hej,
Jag är intresserad av att bygga en batteridriven datalogger med en kameramodul, den är tänkt att ha uppsatt utomhus. I en första version tänkte jag endast lagra bilderna som kameran tar utan att meddela mig.
Denna konstruktion är tänkt att sitta i exempelvis fågelholkar och ska ligga i standby läge och ska triggas med någon slags sensor.
Försökte söka lite i forumet innan jag postade denna, men hittade inget relevant.
Någon som har bra ideer, en datalogger har jag byggt i skolan, men har ingen erfarenhet av kameramoduler.
//Niklas
Jag är intresserad av att bygga en batteridriven datalogger med en kameramodul, den är tänkt att ha uppsatt utomhus. I en första version tänkte jag endast lagra bilderna som kameran tar utan att meddela mig.
Denna konstruktion är tänkt att sitta i exempelvis fågelholkar och ska ligga i standby läge och ska triggas med någon slags sensor.
Försökte söka lite i forumet innan jag postade denna, men hittade inget relevant.
Någon som har bra ideer, en datalogger har jag byggt i skolan, men har ingen erfarenhet av kameramoduler.
//Niklas
Re: Hjälp med att bygga en datalogger med en kameramodul
ska kameran riktas så att den tar bilder inne i holken eller ska den bara se ut som en holk?
vad är det för data du vill logga utöver bilderna, tid?
En relativt enkel lösning är väl att koppla in sig på en vanlig kamera och låta den ta bilder. Via en microprocessor fås många möjligheter gällande funktioner och givare men går säkert att bygga utan.
vad är det för data du vill logga utöver bilderna, tid?
En relativt enkel lösning är väl att koppla in sig på en vanlig kamera och låta den ta bilder. Via en microprocessor fås många möjligheter gällande funktioner och givare men går säkert att bygga utan.
Tanken var att kamera modulen ska sitta inne i holken och ta kort, i ett första steg är jag bara intresserad av bilderna.
Så det finns möjligheter att använda sig av en vanlig kamera, det kanske skulle var intressant att börja med. Finns det någon mer information gällande detta?
Så det finns möjligheter att använda sig av en vanlig kamera, det kanske skulle var intressant att börja med. Finns det någon mer information gällande detta?
http://hackedgadgets.com/2010/03/31/flo ... ra-system/
bara att söka på diy timelaps camera, remote triggered camera eller liknande
bara att söka på diy timelaps camera, remote triggered camera eller liknande
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det finns ju webkameror med rörelse detektering, men då ska ju detta vara kopplat till en PC.
Jag använde sökfunktionen som finns här i forumet, men då krävs att man faktiskt vill jobba lite själv genom att söka på olika sökord och sedan orka läsa igenom dom träffar man får
Jag använde sökorden "övervakningskamera", man kan också prova med "rörelsesensor" eller varför inte "vilda djur"" vettja
Men, men... jag antar att det är bekvämare att bara fråga först
Edit: välkommen till forumet vettja
Jag använde sökorden "övervakningskamera", man kan också prova med "rörelsesensor" eller varför inte "vilda djur"" vettja
Men, men... jag antar att det är bekvämare att bara fråga först
Edit: välkommen till forumet vettja
Angående rörelsedetektering så kan det kanske ev bli lite problem längre fram om inte känsligheten går att ställa in ganska så snävt när ungarna kläcks så den inte reagerar så fårt de rör sig lite när inte föräldrarna är där. Då är det kanske på så viss bättre med timelaps.
Tack för alla svar, nu har jag lite att titta på och se om det kan passa för mitt projekt
När du väl bygger så kan du ta lite bilder på konstruktionen och starta en tråd i forumet.
Inte bara är det stor hjälp för andra som vill bygga på samma sätt utan du kan även få bra tips och knep.
Inte bara är det stor hjälp för andra som vill bygga på samma sätt utan du kan även få bra tips och knep.