Bridgeport Series 1 CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
s03580

Bridgeport Series 1 CNC

Inlägg av s03580 »

Hej. Jag tänkte presentera yttrligare bidrag till CNC-floran

Köpte en gammal Bridgeport som jag lekt med något år på lediga stunder.
Efter ett ganska omfattande rengöringsarbete blaskade jag på lite färg och ställde in den i garaget.

Fräsen var när jag köpte den bestyckad med två ”kylskåp” fullproppade med 70-talselektronik.
Jag behöll ett av skåpen samt trafo, dioder och kondingar.

Då jag är fullständigt analfabet med anseende på elektronik läste jag allt jag hittade på bland annat Elektronikforumet, CNCzone mm. Tack ni alla som delar med er av er kunskap.

Jag bestämde mig för Gecko 203 drive som tydligen ska vara idiotsäkra (passar mig perfekt) samt Breakout board från Campbell Design. Köpte också en gammal Compac med plattskärm.

Plockade ihop allt enl. anvisningarna från Gecko och Campbell, installerade Mach3.
Allt fugerade direkt………………………. Jag har uppenbarligen mer tur än vad jag förtjänar!!!

Efter att det yrt omkring avbrutna pinnfräsar och träflisor i hela garaget, kan jag bara konstatera att jag har mycket kvar att lära m.a.p G-code. Men fräsen går som en klocka.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
säter

Re: Bridgeport Series 1 CNC

Inlägg av säter »

Vad var det för fabrikat på "kylskåpen"?
Användarvisningsbild
s03580

Inlägg av s03580 »

Bridgeport. Mycket vanligt i Staterna :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Märkligt, mig veterligen, har aldrig Bridgeport gjort några egna styrsystem.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Detta var kul att läsa om, har faktiskt exakt samma upplägg fast jag har bara kommit till utrensning av all "batman"teknologi.

Väldigt snyggt gjort, är det förresten handtaget på en manuell bridgport man ser sticka fram på en av bilderna?
Riktigt fina maskiner att jobba i.

Lite fler bilder på elektroniken hade varit roligt att se.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Instämmer, skall bli intressant att se mer av detta. 8)
Användarvisningsbild
s03580

Inlägg av s03580 »

Säter. Angående det gamla styrsystemet. Är det inte Bridgeport så har jag inte en aning, har inte forskat i vem som gjort det.
Blackadder. Jag ska ta lite bilder på innanmätet. Jodå du har rätt angående handtaget.
Användarvisningsbild
s03580

Inlägg av s03580 »

Sent leverans av de utlovade bilderna. Har haft det lite körigt.
Här kommer i alla fall ett par bilder från insidan. Jag är väl inte direkt stolt över kabeldragningen men det fungerar.
Trefastrafon är från originalströmmatningen. Vänster lindning är det något fel med, trafon blir glödhet när man kopplar in den och tångampermetern slår i bott bara av att hålla den i närheten av trafon. Dock levererar lindningen ström fast med något lägre spänning. Kommer inte ihåg exakt hur mycket lägre. Kör med de två andra faserna. En som matar X och en som matar Y och Z, då går den svalt och fint. Förövrigt fungerar väl allt som jag hoppats.

Säter: Originalstyrsystemet heter Boss i mitt fall Boss 5. Jag trodde det var Bridgeports egna. Är Boss ett fristående företag som Heidenhain?
Bild
Bild
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Snyggt!

Jag är nyfiken på "lådan" runt fräsbordet. Jag behöver byga något liknande till min Storebro CombiMill.

Har du byggt lådan själv? Material?
Har bakväggen någon finurlig funktion för at inte ta i spindelhusets "hals" vid z-värden nära bordet med kort verktyg?

mvh,
Magnus
Användarvisningsbild
s03580

Inlägg av s03580 »

Lådan är gjord av i 1mm Alunzinkbelagd plåt. Det enda jag gjort är ritningen. En plåtslagare jag känner knackade till den. Förövrigt nog det mest proffsiga på hela renoveringen. Den hänger ut 60 mm från bordskanten på alla sidor för att ge lite mer platts.
Baksidan är fast, jag har anpassat höjden på lådan så att jag når ner till fräsbordet. Det kanske framgår dåligt på bilden men frässpindelhuset sticker ner ganska djupt i förhållande till halsen och Z-rörelsen är i spindeln så det är inga problem att nå ner.
Tanken med lådan förutom att var stänkskydd, är att jag inte använder originaltanken i fundamentet, utan leder kylvätskan direkt till en fristående tank. På så sätt slipper jag att få kylvätskan uppblandad med gejderolja.
Skriv svar