LED ute slinga ganska så lång!
-
LED ute slinga ganska så lång!
Hej!
Jo det är så att jag håller på med en liten rolig hobby nämnigen airsoft.
och det är så att vi ska börja med nattspel, o behöver led ljus! eller lite dunkel belysning.
vi ska ha ett 650W bensinverk nergrävd i en låda som driver lite diverse elektiska prylar.
så jag ska till att börja med göra en slinga på 50meter med Pure White LED - 20 Degree Clear Min 18000mcd
: VF (IF =20mA)
3.2V-3.4V Typ, 3.8VMax
och slingan ska husa 100 LEDś med 50cm mellanrum dvs 50meter! hur kopplar jag det så det blir så bra som möjligt?
jag tror mig själv att nedan blir bäst altså parrallellkoppling! med mostsånd på varje LED
=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=
det jag inte har koll på är vad krävs för o driva en så pass lång slinga? klarar man det med tex 12v o 5A (tidigare skrivet 2,5mAh)
//B
Jo det är så att jag håller på med en liten rolig hobby nämnigen airsoft.
och det är så att vi ska börja med nattspel, o behöver led ljus! eller lite dunkel belysning.
vi ska ha ett 650W bensinverk nergrävd i en låda som driver lite diverse elektiska prylar.
så jag ska till att börja med göra en slinga på 50meter med Pure White LED - 20 Degree Clear Min 18000mcd
: VF (IF =20mA)
3.2V-3.4V Typ, 3.8VMax
och slingan ska husa 100 LEDś med 50cm mellanrum dvs 50meter! hur kopplar jag det så det blir så bra som möjligt?
jag tror mig själv att nedan blir bäst altså parrallellkoppling! med mostsånd på varje LED
=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=:=
det jag inte har koll på är vad krävs för o driva en så pass lång slinga? klarar man det med tex 12v o 5A (tidigare skrivet 2,5mAh)
//B
Senast redigerad av [2305]Björne 14 april 2010, 21:33:23, redigerad totalt 2 gånger.
Re: LED ute slinga ganska så lång!
Hej... och nej... (du klara dig inte på 2,5mA, jag vet inte riktigt vad du menar när du skriver 2,5mAh skall du driva med batteri eller vad?) Om du parallellkopplar behöver du 10-20mA per diod (ex. 100 dioder kräver 2A), du bränner dessutom bort ganska mycket effekt i varje mostånd när du ska ta ner 12V till ca: 4V. Jag skulle valt att kombinera det hela och seriekoppla 3 dioder med ett motstånd och sedan göra flera sådana grupper. Det går då istället åt 700mA för 100 dioder och du bränner inte bort så mycket effekt i motstånden 

-
angående mAh så blev det lite fel! jag har en 12v halogenlampe transfo! på 5A
hur lång kabel kan man ha imellan de seriekopplade LEDarna?
hur lång kabel kan man ha imellan de seriekopplade LEDarna?
Du kan inte bära ändra frågan när du fått svar. Det står tydlig när du gör det.
-
jo jag vet jag har ett eget forum så jag vet!
jag frågade bara nått jag inte visste!
jag hade för mig att transfon var på 2,5mAh!
jag frågade bara nått jag inte visste!
jag hade för mig att transfon var på 2,5mAh!
Du kan ha nästan hur lång kabel som helst, men om den blir för lång agerar den resistans (motstånd) och du kanske måste gå från tre till två dioder per slinga. Men då pratar vi flera meter så om du vill ha 3 dioder i serie med 50cm mellanrum så är det inga problem. Din halogentrafo bör funka fint att driva en LED-slinga med.
Edit: förstod aldrig erat revirpinkande, det spelar väl ingen roll om man lägger till frågor i en tråd så länge det inte blir allt för OT (off topic)!? Frågan är ju fortfarande relevant för rubriken, dvs. lång LED slinga
Edit: förstod aldrig erat revirpinkande, det spelar väl ingen roll om man lägger till frågor i en tråd så länge det inte blir allt för OT (off topic)!? Frågan är ju fortfarande relevant för rubriken, dvs. lång LED slinga

Senast redigerad av PeterH 14 april 2010, 21:38:52, redigerad totalt 1 gång.
-
Mät spänningen från din halogentrafo, du kanske inte beöver några motstånd
Dioderna ville ju ha max 3,8V*3=11,4V, är din trafo på denna spänning behövs ju inte resistorerna. Är det prick 12V så behöver du 27 ohms motstånd.

-
Och vad begränsar då strömmen till LED om det kommer in en transient som höjer spänningen låt säga 10V?
Eller om spänningen är 10% högre i ett annat uttag?
Edit: (Om det inte finns något motstånd t.ex.).
Eller om spänningen är 10% högre i ett annat uttag?
Edit: (Om det inte finns något motstånd t.ex.).
-
hmm det verkar som den har gått o dött för mig blir o handla nytt kanske ska ha en som pallar 100m? rekomendationer?
vill inte trampa på nåns tår men ska man inte ha motstånd oavsett om volten är rätt för att minimera risk för spikar?
vill inte trampa på nåns tår men ska man inte ha motstånd oavsett om volten är rätt för att minimera risk för spikar?
-
Grundregel 1 när det gäller LED är att altid ha något som begränsar strömmen. Använder man inte aktiv strömbegränsning innebär det att resistor ska användas. Att spänningen är rätt räcker inte.
Man bör också tänka på att spänningen i uttagen kan variera och att transienter kan förekomma och inte beräkna så att man ligger på max ström på nominell spänning.
Borde inte vara någon fara att trampa någon på tårna. Bättre att få det rätt.
Edit: Vi kan också avfärda myten om att man kan ligga på max Vf om man inte har strömbegränsning. Visa LED har ett framspänningsfall på 3,4V och vissa något annat. Och det kan ge en stor skillnad i ström om de inte strömbegränsas rätt. Enbart tmpskillnader mellan kall och varm LED kan innebära så stora skillnader i ström att livslängden blir väldigt kort om inte de strömbegränsas.
Man bör också tänka på att spänningen i uttagen kan variera och att transienter kan förekomma och inte beräkna så att man ligger på max ström på nominell spänning.
Borde inte vara någon fara att trampa någon på tårna. Bättre att få det rätt.
Edit: Vi kan också avfärda myten om att man kan ligga på max Vf om man inte har strömbegränsning. Visa LED har ett framspänningsfall på 3,4V och vissa något annat. Och det kan ge en stor skillnad i ström om de inte strömbegränsas rätt. Enbart tmpskillnader mellan kall och varm LED kan innebära så stora skillnader i ström att livslängden blir väldigt kort om inte de strömbegränsas.
Senast redigerad av Mindmapper 14 april 2010, 22:34:10, redigerad totalt 1 gång.
Antal meter spelar ingen roll, det är antal dioder och motstånd. Gör du grupper, så blir det förståss stor skillnad mot att inte göra det.
Räkna på strömmen, inte meter.
Räkna på strömmen, inte meter.
-
Tänk också på att PROVlasta din trafo så att den leverar den tänka spänningen vid den tänkta lasten. Vissa billiga väggvårtor levererar mer men även mindre späning än vad som utlovas.
Normalt sett skiter jag i detta men har man 100 LED så vill man inte bränna alla i en smäll
edit:Köp en spänningsreglerad "vanlig" trafo istället. Halogentrafosarna är avsedda för halogenlampor och med fel last (och även med rätt ibland) kan de spotta ur sig ganska ful ström.
Normalt sett skiter jag i detta men har man 100 LED så vill man inte bränna alla i en smäll

edit:Köp en spänningsreglerad "vanlig" trafo istället. Halogentrafosarna är avsedda för halogenlampor och med fel last (och även med rätt ibland) kan de spotta ur sig ganska ful ström.
-
Räknar du på en nominell LED med 3,3V Vf så ska du ha en resistor på
R = 12V - (3,3V*3)/0,02A = 105ohm välj närmast högre standardvärde 110ohm.
Om vi roar oss med att räkna på 27ohms alternativet.
Ligger dina LED på 3,3V och du använder 27ohm, så får du en ström vid 12V på
I = 12V - (3,3V * 3) / 27 = 0,077A dvs ca 78mA
Livslängden kommer inte att bli så många dagar även om strömmen är slät och fin.
Kommer det ett gäng transienter på det så minskar den redan låga livslängden väldigt snabbt.
R = 12V - (3,3V*3)/0,02A = 105ohm välj närmast högre standardvärde 110ohm.
Om vi roar oss med att räkna på 27ohms alternativet.
Ligger dina LED på 3,3V och du använder 27ohm, så får du en ström vid 12V på
I = 12V - (3,3V * 3) / 27 = 0,077A dvs ca 78mA
Livslängden kommer inte att bli så många dagar även om strömmen är slät och fin.
Kommer det ett gäng transienter på det så minskar den redan låga livslängden väldigt snabbt.