Ombyggnad av Powec-kraftmodul

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Halvorsen

Ombyggnad av Powec-kraftmodul

Inlägg av Halvorsen »

Hej, vet inte om frågan ska ligga här eller nån annanstans.

Jag är med i en järnvägmusieförening, vi har fått Powec-kraftmoduler som vi hade tänkt att använda för att ladda personvagnarnas batterier med.

Problemet är att dom modulerna vi har fått inte riktigt har rätt utspänning, batterierna ska laddas med ca 32V= (Öppna NiCd-celler), Det finns en likriktar modul som man matar med 220V~ ger 40V till 54V ut då det är en 48V modul. Sen finns det även DC/DC moduler, dom tar 18-60V= in och pumpar om det till 18 -28V.

Den nuvarande lösningen är att seriekoppla en likriktarmodul med en DC/DC-modul, men då blir inte batteriet riktigt full laddat. Tanken är att om man kunde bygga om en likriktar modul så att den matar ut 32V istället.

Är det nån på forumet som har kunskaper om Powec kraft som kan bistå med goda råd?
Senast redigerad av Halvorsen 13 april 2010, 10:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Ombyggnad av Powec-kraftmodul

Inlägg av Glenn »

om du kan få tag på scheman så finns det säkert folk som kan bistå med goda råd oavsett om dom kan nåt om modulerna eller ej, men scheman kan ju vara allt från "det finns längst bak i manualen" till "Du skulle ha signat en NDA och lovat bort din förstfödda son till ett företag som nu har gått i konkurs för fem år sen och hela deras dokumentation brann upp"
Halvorsen

Inlägg av Halvorsen »

Har letat med ljus och lykta efter schema, men ingen jag har frågat har vetat om nått. Började förra året med att rita av kretskortet, men det kom nått annat emellan och sen tappade jag bort papprena...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Lyckas du identifiera spänningsåterkopplingen så brukar man kunna byta ut ett motstånd för att få en annan utspänning. 48V - det låter som nätaggen är avsedda för telefonisystem. Är du säker på att de inte kör med plus-jord?
Skriv svar