Nån som byggt stegmotorkort med LS7290?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Nån som byggt stegmotorkort med LS7290?

Inlägg av X-IL »

Hittade en trevlig krets som anges som en "low cost replacement" till L297. Fördelen förutom att den är billigare (1,5$ såg jag nånstans) var att den klarar microsteg upp till 1/32 också. Sen läste jag databladet och såg att på allting mindre än halvsteg så funkade inte strömbegränsningen (choppningen). Det skulle alltså innebära stora strömbegränsningsmotstånd om man vill köra med mikrosteg, surt. Samma firma, LSICSI har även pinkompatibla ersättare för L297 som jag antar ligger i samma prisklass.

Så in alles var det nog inte så mycket bättre än L297, men billigare visserligen. Läste dock att det var fler kretsar på väg från LSICSI.

Är det någon hör som testat kretsen?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Nån som byggt stegmotorkort med LS7290?

Inlägg av jojje »

Nä, men jag har testat Allegros A3986 som också har ganska mycket restriktioner när det gäller microsteg.
Det står ganska mycket om det på CNC-zone. Med microsteg blir inte stegen lika långa runt varvet
om man körde med högre spänning än 24V, om jag kommer ihåg rätt, och det är därför man vill ha A3986'an.

Förövrigt så kör jag aldrig på mer än 1/2-steg. Blir det över 10 så blir det gummisnoddseffekt iaf.
Det stod lite om det på min förra hemmasida. Det var Per på Allmotion som skickade det till mig.

För några år sen gjorde jag ett kort med L297 & L298, men jag fick det aldrig att funka som jag ville.

Det var ju inte det här du frågade om, men lite info blev det väl i alla fall. :wink:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag kör ju min fräs med tre st L297/298-kort, de funkar fint. Byggde efter PMINMOs schema och layout.

Förresten i ditt inlägg, skall det stå A3986 på båda ställen, alltså du menar att man ville ha A3986 för att kunna köra mer än 24 volt, men då tappade man noggrannhet vid mikrosteg? Eller skall det stå ett annat modellnummer som man hellre vill ha. Jag fick lite svårt att tolka.

Nå, lär inte bli något med LS7290 i alla fall. Men jag ska nog försöka få tag på ett par L6203 i alla fall, vill kunna kräma på 4A istf 2 till mina motorer som är märkta 6A.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Lite nyfiken, varför trilskas du med att försöka fixa egna drivers då det finns färdiga välfungerande ute på marknaden till anständiga pengar?
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag antar att han menar det han skriver. Den kretsen var väl till för att driva egna separata H-bryggor och därmed komma ifrån spänning/ström begränsning som helt integrerade lösningar ofta har.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tecno>>> Det korta svaret: För att jag är nyfiken och snål.

Det långa svaret: För att min hobbybudget är bara lite större än ingenting, men mitt intresse för att lära mig saker och få ihop saker som funkar själv gör att jag alltid undersöker allt till förbannelse. Som tur är påbörjar jag inte allt jag undersöker om det är möjligt :P
I det här fallet är det för att jag vill ha starkare drivare, och jag tror mig kunna få ihop dessa för nån hundralapp styck i nyinköp av komponenter. Min hobbytid räknar jag som nöje, och den tar inte bort tid från något som är viktigt, för i såna fall går det före.

Jag har byggt en fräs av skrot, tre stegmotorkort har jag lött ihop, jag har konstruerat ett litet spindelkontrollkort, lärt mig otroligt mycket, hittat ett trevligt forum och allt detta bara för att jag fick för mig att bygga en kontrolldosa till en mediadator med en LCD och en rotationsenkoder kopplad till parallellporten... Om det inte blir det man tänkte så blir det något annat. Mediadatorn är nu fräsdator, LCD:n ligger bland bra att ha grejerna och jag lär mig nya saker varje dag genom att läsa här och sitta och grunna hemma. T ex så kopplade jag upp din reflexgivarlösning ikväll och fick det att funka :tumupp: , resultatet såg jag på mitt gratisoscilloskop som jag fick igång med tips härifrån.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag lyfter på hatten helt klart :bravo: för det är ju på det viset man lär sig. Men jag tror att i långa loppet så blir det dyrare att hålla på så ( jag vet för jag har varit där själv och har facit i hand efter >45års labbande med olika saker).
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jo jag är medveten om att det där argumentet med ekonomin i att bygga själv inte alltid håller. Men jag är beredd att betala en del för att få lära mig något också, därmed inte sagt att det alltid är speciellt smart att bygga själv istället för att kanske läsa en bok i ämnet.

Nyfikenheten bedrar visheten, eller hur var det nu? Fast det förstås, även i ordspråkets ursprungliga lydelse kan jag ju känna igen mig: Snålheten bedrar visheten.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Man kan väl nästan säga att, om det inte finns på PMINMO's sida, då är det inte lönt att DIY. :badgrin:

Det är faktiskt många som fått igång sina A3986-kretsar, men jag fick annat att pyssla med. Så om du vill försöka, så får du allt som behövs (iaf det jag trodde behövdes) helt gratis. Tom färdiga kort har jag. Det finns massa att läsa på CNC-zone och Allegro har kort som funkar, iaf enligt dom. Det jag vill ha i gengäld är en fungerande Gerberfil på PCB'n, om du nu får igång det.

Som jag uppfattat det, så är inte microstegen helt lika långa på ett varv, men tar in sig på slutet, så totalt blir det riktigt. Kör man på helsteg blir det inga såna "fel". Kan vara värt att testa iaf, komponenterna kostar iaf gratis. :D
Hur många amp beror på spänningen och vilka yttre komponenter du använder, men max 500W räcker nog till dina motorer.

Är du intresserad, skicka mail med relevant information, så packar jag det jag har.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har skickat ett mail, har hunnit kolla lite lätt på en del som skrivits om det, och det verkar ju inte vara någon enkel nöt att knäcka.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om man måste knäcka nöten? Med rätt förutsättningar och rätt komponenter verkar det funka ändå.
Sen kanske man inte behöver bry sig om dessa "minor problem" när man bygger DIY.
Tror inte man märker det lilla fel som kan uppstå om man kör i dom material och med den typ av maskin vi gör.
I sista hand får man väl köpa ett kort som funkar, å "kopiera" vad dom gjort. :D

Jag skickar iaf över delarna, så får du se vad du kommer fram till.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

@Jojje.
Vilka FET'ar provade du med när du labbade ???
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu har jag skumläst alla sidorna på cnczone om A3986. Det verkar ju uppenbarligen som att de har rätt bra på fötterna vad det gäller att man får vinkelfel när man mikrostegar, vid halvsteg är det tydligen inte alls lika illa.
Jojje, hur långt kom du med ditt kort, jag läste att du faktiskt kört motorer med det?
Visst fick du min adress?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag kommer inte ihåg vilka FET'ar jag provade med.

Jag gjorde ett par olika kort men det trasslade till sig när jag körden in 50V direkt, så jag skaffade en 230V vridtrafo, sen kom jag inge längre. Provade aldrig någe mera. Jepp jag fick din adress, men inte prioriterat att samla ihop allt å skicka.

Nu ligger jag inlaggd på sjukhuset å ska nog stanna här till nån gång i nästa vecka verkar det som.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Förstår att du har andra saker att prioritera, bara dubbelkollade!
Skriv svar