Byta verktyg på Kress FME 800

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mliljedl

Byta verktyg på Kress FME 800

Inlägg av mliljedl »

Hej,

Jag undrar om det är någon mer som har problem med att få bort verktyget på kress, jag har alltid gjort så att jag skruvat bort muttern och sedan tagit tag med en polygrip runt center hylsan och snurrat på den för att få den att släppa. Men idag satte ja i ett större verktyg vilket resulterade att jag inte fick bort muttern och kunde således inte ta tag i hylsan, och metoden jag fick bort verktyget på så resulterade i ett förstört verktyg... :( och när jag tar i med tången om centerhylsan så blir det ju märken i den med.

så är det något jag har missat med att byta verktyg på Kress FME 800?

//Martin
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Byta verktyg på Kress FME 800

Inlägg av POS »

Det låter som du missat att hylsan ska sitta fast i muttern.
Se:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3&start=32

Bild
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Detta är alltså en sak jag borde kollat upp för länge sen, eftersom jag haft maskinen nu i ett halvår och alltid gjort på detta sätt.

//martin
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Eller så köper du fler muttrar från mig och har en hylsa för varje storlek, enkelt och snabbt vid byte :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Och om du ska byta spännhylsa, lossa inte muttern, ta bort verktyget, för att sedan börja skruva bort muttern. Då lossnar nämligen hylsan från muttern, och sitter fast i spindelaxeln som du haft hela tiden. Skruva bort muttern med verktyget på plats, eller i vart fall så långt att hylsan lossnat från axeln. Detta hindrar hylsan från att pressas ihop och passera låsringen som sitter inuti muttern. Detta förutsatt att spännhylsan från början är inpressad i muttern så långt att backarna ligger jäms med mutterns undersida/framsida, eller vad man nu kallar sidan man sticker in verktyget från. :D
Skriv svar