Hej
Jag har köpt en Feeler FA 800A cnc maskin med ett Mitsubishi Meldas 520AMR styrsystem.
Maskinen är utrustad med en 4'e axel men tyvär så verkar det som att ägaren innan (Husqkvarna) har kört denna axeln väldigt simpelt, vilket jag skulle vilja rätta till.
Min fråga är att om någon känner till något om detta styrsystemet?
För det jag vill komma åt är att systemet skall själv fatta var vridcentrumet är någonstans i förhållande till maskin koordinaterna.
Så att man i någon parameter i systemet kan skriva in var vridcentrumet ligger i Y & Z axeln så att när man sen spänner upp en bit så nollar man bara en gång med G54 och sen räknar systemet själv ut resten hur den har vridit sig!
Någon som har några ideer eller fakta om detta?
MVH
Oscar Larsson
Mitsubishi Meldas 520AMR 4th axis??
Re: Mitsubishi Meldas 520AMR 4th axis??
Jag hänger inte med på vad du menar?
Att nolla upp vridcentrum i Y-Z med G54 måste väl gå bra.
#sen räknar systemet själv ut resten hur den har vridit sig#
Det här fattar jag inte hur du menar. Vridcentrum ändrar sig väl inte av att du roterar A-axeln?
Att nolla upp vridcentrum i Y-Z med G54 måste väl gå bra.
#sen räknar systemet själv ut resten hur den har vridit sig#
Det här fattar jag inte hur du menar. Vridcentrum ändrar sig väl inte av att du roterar A-axeln?
Precis. Men låt oss säga nu att jag har en vagga i min 4'e axel som gungar fram och tillbaka och sen fäster jag upp en bit på denna vaggan olika långt ifrån centrum på vridningen då kommer denna biten att flytta sig olika mycket vid samma gradantals vridning och då är det ju bra om styrsystemet kan hålla reda på detta helt själv.
Hoppas någon fattar mer nu???
MVH
Oscar Larsson
Hoppas någon fattar mer nu???

MVH
Oscar Larsson
- CNC Viking
- Kontakt:
Den behöver bara veta vilken axel på modellen som skall ligga i rotationscentrum. Det rotationscentrumet har alltid samma X, Y, Z-kordinater vid chucken (G54 etc...)
Här är ett exempel på att maskinen följer 3D-modellen när den vrids för att komma åt "baksidan" mm.
Om den sen sitter fast i en chuck eller på en vagga, spelar ingen roll. Det är i alla fall vridningscentrum för anordningens lagring som gäller. Det är mest en fråga om hur mycket man måste komma åt utan att manuellt behöva spänna om biten.
Här är ett exempel på att maskinen följer 3D-modellen när den vrids för att komma åt "baksidan" mm.
Om den sen sitter fast i en chuck eller på en vagga, spelar ingen roll. Det är i alla fall vridningscentrum för anordningens lagring som gäller. Det är mest en fråga om hur mycket man måste komma åt utan att manuellt behöva spänna om biten.