Effektförbrukning stegmotorer?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sm7tjc

Effektförbrukning stegmotorer?

Inlägg av sm7tjc »

Jag blir inte riktigt klok på det här med stegmotorernas förbrukning. Många CNC-byggen har rejält kraftiga nätaggregat. Men behövs det verkligen?
Jag använder motorer från JB. De drar 2A vid 4V spänning. Alltså borde de ju dra 8W.
Med 3 motorer så ger det en förbrukning på 24W.
Drivkretsarna är switchade så det blir inga större förluster där.
Jag har ett nätaggregat som ger 28V. Strömförbrukningen skulle då alltså bli mindre än 1A.
Med andra ord borde det räcka med ett pyttelitet aggregat.

Toppströmmen skulle bli max 6A. Men med en hyfsat stor kondensator så borde det vara
en enkel match att få ut den strömmen.

Stämmer detta eller har jag fått allt om bakfoten? (Mitt nätagg. ger mer än 6A kontinuerligt så det
räcker till i vilket fall)
ToPNoTCH

Re: Effektförbrukning stegmotorer?

Inlägg av ToPNoTCH »

För att göra ett långt svar väldigt kort.

Du har händelsevis inte kylning på dina drivare ??

Om svaret är "ja" så fundera på om dom är prydnader eller om effekten hamnar även på andra ställen än i motorn :wink:

I övrigt så dimensionerar man ju för "Worst case" + marginal normalt.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Du har två lindningar på varje motor och då handlar det om 4A per motor, hur det sen ser ut under drift beror på drivsteget; tex. Geckodrive pumpar tillbaka dumpströmen från den ena spolen till den andra, vad jag förstått det som. Vilken totalström det blir med tre motorer beror också på vad du har ställt drivstegets strömbegränsning på. Men man brukar räkna på cirka 2/3 av denna ström när man dimensionerar agget. Att räkna reell effekt vid drift är lite knepigare än P=UxI
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Spänningen stiger ju fortare motorn snurrar så effekten som dras blir högre. 4V är bara vid mycket låga hastigheter.

Om du vet saker som maskinens tröghet, friktion, sidokraft på verktyget och hur snabb acceleration och hastighet du vill ha så går det att räkna ut hur mycket effekt motorn måste leverera. 8W in i motorn (och därmed ännu mindre ut) kommer man inte långt med på en stor maskin. :)
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej

Läs denna enkla sammanfattning av beräkningar av hur mkt moment och även effekt som går åt vid olika kör fall jag tycker den sammanfattar ganska mkt:

http://www.allmotion.se/UserFiles/AMT%2 ... o_steg.pdf
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

men som inte nämner ett ord om strömförbrukningen...
bearing

Inlägg av bearing »

De drar 2A vid 4V spänning...
...per fas. Vilket bara säger att fasresistansen är 2 ohm, och att effektförlusten per fas är 8W. Att säga att effekten är 8W är som att säga att en likströmsmotor med 0,1 ohm lindningsresistans och 10A nominell ström är på 10W. 10W blir värme, resten av effekten blir rörelse.

I databladet för stegmotorer brukar det finnas en momentkurva. Med hjälp av den kan man räkna ut maxeffekten vid olika varvtal.

Se momentkurva för 57STH76-2006MA
http://www.meraprojekt.com.pl/files/57STHM.pdf

Vid 2000 pps är maxmomentet M = ca 75 N*cm = 0,75 Nm.
Eftersom att motorn har 200steg per varv är varvtalet 10 varv/sekund, eller vinkelhastigheten w = 2*pi*10 radianer/sekund.

Maxeffekten vid 2000 pps:
P = 2*pi*10 * 0,75 W = 57 W

Vid 6900 pps:
M = 0,35 Nm
w = 2*pi*6900/200
P = 2*pi*6900/200 * 0,35 W = 75W

Sen krävs ytterligare effekt från nätaggregatet p.g.a förluster. Nätaggregatet kanske bör klara dubbla av maxeffekten för att vara säker. Därmed inte sagt att nätaggregatets nominella effekt behöver vara så hög, för det är nog väldigt sällan (om ens någonsin) hela motorns effekt utnyttjas av maskinen, det beror ju på saker som kimmen nämnt.
Skriv svar