Klämbar kontakt till enkeltrådig kabel? (1wire)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Klämbar kontakt till enkeltrådig kabel? (1wire)
Vad använder ni för kontakter till era 1wire-nät?
Jag söker någon form av 3-polig (gärna även 4-polig) kontakt som man kan klämma dit var som helst på kabeln (efter att ha skalat av ytterisoleringen).
Dvs utan att behöva en kabel-ände eller vika ledarna dubbelt.
Modularkontakterna (typ telefon) fungerar alltså inte, om jag inte missat något.
Helst skulle kontakten fungera ungefär som IDC-kontakterna som sitter på kablarna till PATA-hårddiskar, men för enkeltråd.
Kabeln jag använder är förresten enkeltrådig nätverkskabel eller telefonkabel.
Tips?
edit: Kan förresten nämna att syftet är för att enkelt och snabbt kunna lägga till en 1wire-sensorer i t.ex svåråtkomliga utrymmen.
Jag söker någon form av 3-polig (gärna även 4-polig) kontakt som man kan klämma dit var som helst på kabeln (efter att ha skalat av ytterisoleringen).
Dvs utan att behöva en kabel-ände eller vika ledarna dubbelt.
Modularkontakterna (typ telefon) fungerar alltså inte, om jag inte missat något.
Helst skulle kontakten fungera ungefär som IDC-kontakterna som sitter på kablarna till PATA-hårddiskar, men för enkeltråd.
Kabeln jag använder är förresten enkeltrådig nätverkskabel eller telefonkabel.
Tips?
edit: Kan förresten nämna att syftet är för att enkelt och snabbt kunna lägga till en 1wire-sensorer i t.ex svåråtkomliga utrymmen.
Re: Klämbar kontakt till enkeltrådig kabel? (1wire)
Micro-Match kanske kan vara ett alternativ?
Jag använder den på vanlig platt telefonkabel med 4 ledare.
Elfa: 43-823-05
Jag använder den på vanlig platt telefonkabel med 4 ledare.
Elfa: 43-823-05
aha, vad smart - det går ju att använda vilken IDC-kontakt som helst i så fall, men dom brukar väl vara honor. Har visserligen inte sett IDC-kontaker med bara 4 poler
så micromatchen kanske är bästa valet.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tgr: Ah, dem! Det kan helt klart fungera. 
Det finns inga likadana men med hål istället för stift? Har inte hittat någon än hos Elfa, men jag fortsätter leta.
Då kan man sticka ner en 1wire-sensor direkt i kontakten.
edit:
Undrar hur den här skulle fungera: 43-550-04 . Svårt att se på bilden och i databladet.
43-671-08 är egentligen väldigt trevlig, men har för många pinnar.

Det finns inga likadana men med hål istället för stift? Har inte hittat någon än hos Elfa, men jag fortsätter leta.
Då kan man sticka ner en 1wire-sensor direkt i kontakten.

edit:
Undrar hur den här skulle fungera: 43-550-04 . Svårt att se på bilden och i databladet.
43-671-08 är egentligen väldigt trevlig, men har för många pinnar.
Det finns 6-poliga IDC. Men en stiftlist kan man omvandla en hona till en hane.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nu hittade jag en 6-polig IDC med trevligt pris: 43-150-08
Den är tillochmed mindre än Micro-Match och har ändå bra delning.
Måste bara dubbelkolla:
Fungerar verkligen kontakterna i tråden till enkeltrådiga ledare?
Den är tillochmed mindre än Micro-Match och har ändå bra delning.

Måste bara dubbelkolla:
Fungerar verkligen kontakterna i tråden till enkeltrådiga ledare?
Mycket trevligare pris: IDC kontakt 6 polig 2.20 kr/st inkl. moms! (SwechTrading)
Köp vanlig flatkabel istället, så passar kontakterna garanterat. (också billigt hos Swech).
Trådarna bör nog inte vara enkeltrådiga i vilket fall som helst.
Köp vanlig flatkabel istället, så passar kontakterna garanterat. (också billigt hos Swech).
Trådarna bör nog inte vara enkeltrådiga i vilket fall som helst.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nja, jag är inte det minsta sugen på att börja om från början med mitt 1wire-nät.
Jag har flera hundra meter enkeltrådig kabel i huset och vidare ut till en annan byggnad och det fungerar utmärkt.
Du menade nog den här förresten. Den du länkade till är för lödning på kretskort.
Riktigt billigt!
Men som sagt, frågan är om de fungerar till enkeltrådig, för jag tänker inte riva upp de kablar jag redan har.
edit: Kom på att kablarna från servern och vidare till nedre våningen är flertrådiga, men där finns redan sensorer.
Jag har flera hundra meter enkeltrådig kabel i huset och vidare ut till en annan byggnad och det fungerar utmärkt.

Du menade nog den här förresten. Den du länkade till är för lödning på kretskort.
Riktigt billigt!
Men som sagt, frågan är om de fungerar till enkeltrådig, för jag tänker inte riva upp de kablar jag redan har.

edit: Kom på att kablarna från servern och vidare till nedre våningen är flertrådiga, men där finns redan sensorer.
Det kan nog funka med enkelledare, men då vill det nog till att det aldrig rör sig, eftersom kontakterna "skär in" i ledaren. Blir inte så bra med vibrationer har jag en känsla av.
Har du inte nån IDC-kontakt hemma som du kan prova på en kabelstump?
Problem som jag kan se är kanske att tråden är för hård = kontakten blir svår att trycka på och att kontakten skadas.
Sen är ju risken att en enkeltrådig ledare bryts av om man gör hack i tråden och sedan råkar böja den ett par gånger (den böjer sig ju givetvis i skarven då)... så du riskerar kanske att hacka sönder ditt flera hundra meters - nät.
Problem som jag kan se är kanske att tråden är för hård = kontakten blir svår att trycka på och att kontakten skadas.
Sen är ju risken att en enkeltrådig ledare bryts av om man gör hack i tråden och sedan råkar böja den ett par gånger (den böjer sig ju givetvis i skarven då)... så du riskerar kanske att hacka sönder ditt flera hundra meters - nät.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Har du inte nån IDC-kontakt hemma som du kan prova på en kabelstump?"
Jodå och jag har inte lyckats. Trycker man hårdare så böjer ledaren "gaffeln" i kontakten.
Men med tanke på tipsen så kanske jag har missat något. (Jag har ju skrivit "enkeltrådig" i rubriken och tre av fyra inlägg....)
edit: Nej, jag var inte ironisk. Det *kan* ju vara så att de även ska fungera till enkel-ledare.
Jodå och jag har inte lyckats. Trycker man hårdare så böjer ledaren "gaffeln" i kontakten.
Men med tanke på tipsen så kanske jag har missat något. (Jag har ju skrivit "enkeltrådig" i rubriken och tre av fyra inlägg....)
edit: Nej, jag var inte ironisk. Det *kan* ju vara så att de även ska fungera till enkel-ledare.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tar man en titt på RJ45or så skiljer det sig radikalt för solid resp flerkardelig kabel
som en annan medlem hänvisade till i utomhustråden
Scotchlok UB2A
https://www.m.nu/pdf/UR2.pdf
finns med och utan silikon
bara att klämma på ledaren så får du en Y skarv, behöver inte skala den heller
UB2A modellen har en genomgående ledare och en skarvledare
Scotchlok UB2A
https://www.m.nu/pdf/UR2.pdf
finns med och utan silikon
bara att klämma på ledaren så får du en Y skarv, behöver inte skala den heller
UB2A modellen har en genomgående ledare och en skarvledare
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Den modellen hade jag missat. Synd att inte m.nu säljer den modellen också.
Elf98, var är du?
Jag tycker att fler borde ha stött på behovet av att skarva enkeltrådiga kablar utan att klippa dem eller ha tillgång till en ände....
Tecno: Hm.. Sant. Så det kanske ska se ut som en kniv som går längs med ledaren om den ska klara enkeltråd.
Elf98, var är du?

Jag tycker att fler borde ha stött på behovet av att skarva enkeltrådiga kablar utan att klippa dem eller ha tillgång till en ände....
Tecno: Hm.. Sant. Så det kanske ska se ut som en kniv som går längs med ledaren om den ska klara enkeltråd.

ja när jag har det behovet använder jag just en sådan modell