Kanske ett nytt projekt på G :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Kanske ett nytt projekt på G :)

Inlägg av Terho »

Har letat som en tok efter ett lik och börja bygga en stabil cnc router av för trä, plast, alu osv men svårt och hitta dom på annons men efter en träff på blocket och efter lite förhandlingar verkar affären bli av :) Den förra jag hittade var inte så optimal för det jag tänkte så det får stå i ett hörn och vänta tills jag kommer på vad jag ska göra med den....

Tanken är att Mach3 konvertera för styrsystemet som sitter på verkar inte vara någon höjdare för avancerad körning... Sökta på ESA på google man vart inte klokare för det :oops: Någon som vet vad ESA är för kontroller? och vad menas med "point to point" system?

Maskinen är iaf en stabil pjäs som är ca 5000mm lång 1800mm bred och väger ca 2.6 ton.... Måste kapa hål i verkstads väggen för att få in den....

Servomotorerna är av märket Magnetic på 5.5 nm/2000rpm och max matning på maskinen är 35000 mm/min.

Vet inte nå hur servo driv stegen ser ut och vad det är för märke på dom och om det finns möjlighet och koppla in dom till mach3 men det visar sig väl alt så får det bli stegmotorer till en början om det inte går med servo.

Annonsen :)

http://www.blocket.se/kronoberg/CNC_sni ... m?ca=6&w=3

Det känns som en stabil grund och börja bygga på ca 3000x900mm i arbetsyta :)

Vaccumpump på 2.7kw som ska fungera iaf för ett år sen....

En Holländare som konverterar firmans maskin, inte exakt lika maskin men väldigt lik!

Någon som sätt en sådan maskin i verkligheten?

Mvh Terho.
Senast redigerad av Terho 6 april 2010, 22:01:28, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Re: Kanske ett nytt projekt på G :)

Inlägg av H.O »

Wow! 35000mm/s, der är ju typ 126km/h - coolt! 8)
Allvarligt talat, ska bli kul att följa! Den på tuben såg ju ut att röra på sig, kanske inga 126km/h men i alla fall ;-)
Terho

Inlägg av Terho »

Opppz ändrat :mrgreen: ha ha.
Terho

Inlägg av Terho »

Har lite funderingar....

Hittade en bra länk med mycket info om maskinen!

http://www.exfactory.com/detail.asp?rec ... itVideoID=

Men vad menas med 600 ln/minuten? Behöver jag en kompressor som ger 600 liter i luftmängd eller vad? :doubt: Är juh en hel del isf :humm:

Fattar inte riktigt vad den ska med luften till? är det till alla tillbehör runt spindels tex att borrarna ska gå ner osv eller vad?

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

NL/min står det väl?
Terho

Inlägg av Terho »

Ja LN/Minuten men skrev med små bokstäver he he :mrgreen:
Terho

Inlägg av Terho »

ln/min (liter normal per minute) Är ingen höjdare på alla betäckningar he he....

Så det är alltså liter i minuten kompressorn ska leverera, det blir en stooooor kompressor iaf.... Ohhhh dyrt dyrt, vist ska jag bygga om till mach3 men inte på en gång.... Tänkte köra lite saker med systemet som sitter på till en början *urk* Men då sket det sig ändå med det....
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja en stor skruvkompressor är vad du behöver. Nästa fråga är vad du ritar i och med vad du ska bereda och om du hittar någon postprocessor som passar. Program för att tanka ner via RS232 mm.
Terho

Inlägg av Terho »

Mmmm lät inge vidare men det är väl så.... Isf lär den få stå tills den är ombyggd :humm:

Mastercam sitter jag mest i och postprocessorer kan jag få tillverkat till mastercam men mmmm annars får man väl knappa in det om det inte löser sig, är rätt lätta saker jag ska köra till en början med ESA systemet....
ds77

Inlägg av ds77 »

Du kan ju alltid prova att kontakta Stenbergs som sålt maskinen en gång i tiden och höra om det finns någon information om styrsystemet. Det är inte säkert med tanke på att träavdelningen sålts och drivs som Stenbergs träteknik på annan ort, allt gammalt kanske inte kom med i flytten: http://www.stenbergstra.se
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Terho skrev:Ja LN/Minuten men skrev med små bokstäver he he :mrgreen:
Fast jag menade att bokstäverna var i andra ordningen i dokumentet, altså NL.
Men skulle det kunna vara att det är något verktygstillval som går på tryckluft istället för elmotor, skulle då kunna förklara den höga förbrukningen?

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan det vara som så att vakumpumpen är eftermonterad? Den är inte omnämnd i specen.
Att det original har varit en tryckluftejektor för att erhålla vakum? Det skulle förklara luftförbrukningen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ja, det låter heltklart som en förklaring.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kan inte låta bli att reflektera lite över företagsnamnet "Morbidelli"

Mobid = SJUKLIG, ONATURLIG, MAKABER

:humm:
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Slog mig just att om du förbarmar dig över den och får fart på den så måste du ju nästan döpa den till "Sjuk syrran" :D
Skriv svar