Hej,
först och främst kan jag berätta att jag använder en UV-box med 5cm mellan lysrören och 5cm upp till glaset. Jag använder OH-film för laserskrivare.
Problemet är att framkallningen går så in i helsikes fort. Hinner knappt mer en lägga ner kortet i NaOH lösningen innan det framträder gula mönster som sedan försvinner helt.
Jag har provat belysa mellan 3-8 min, och späder ut 1l vatten med ca 2 teskedar NaOH.
Att tillägga är att jag kör med Kjell o Co. kort och även deras lysrör.
Vad är det som går snett?
Problem med framkallning
-
Re: Problem med framkallning
Spontant så hade jag testat en svagare blandning. Tycker inte att din mix borde vara för stark, men har haft samma problem när jag bytte fabrikat. Testa att spä ut din framkallning.
På den tiden jag körde med fotoresist och OH-film, körde jag alltid med dubbla lager OH (på båda sidor). Detta pga. att OHn blev så dåligt täckt med toner vid utskriften. Dom få gånger jag etsar nu för tiden lyser jag bara i 80 sekunder, fast det i en annan UV-låda än din förståss (och med skisspapper, och inte OH).
När jag framkallar använder jag mig av 1 tsk kaustiksoda och 3dl vatten, vilket är starkare än din lösning. Så jag tycker inte det låter som att det är framkallaren som är för stark, utan att du lyser igenom det svarta på OHn
När jag framkallar använder jag mig av 1 tsk kaustiksoda och 3dl vatten, vilket är starkare än din lösning. Så jag tycker inte det låter som att det är framkallaren som är för stark, utan att du lyser igenom det svarta på OHn
- prototypen
Det måste vara för starkt, 6 g riktig NaOH till en liter vatten fungerar för mig, en tesked måste bli för mycket. (Jag väger på brevvåg)
Kaustik soda är inte riktigt lika starkt.
Protte
OH - film fungerar dåligt, använd ritfilm istället, finns på Mattonbutiken
Kaustik soda är inte riktigt lika starkt.
Protte
OH - film fungerar dåligt, använd ritfilm istället, finns på Mattonbutiken
Senast redigerad av prototypen 5 april 2010, 12:07:27, redigerad totalt 1 gång.
Gör som man gör när man testar exponeringstid, tag en skrotbit, täck 90% av kortet med något ljustätt, exponera i 30s, flytta den ljustäta täckningen till 80% exponera i 30s osv, till slut har du en bit som är exponerad från 30s till 300s i 10% steg, bara att framkall och se vilken exponering som blev bäst.