Första försöket med min PICkit 2. (Inget fel just nu.)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Första försöket med min PICkit 2. (Inget fel just nu.)

Inlägg av jojje »

När jag har lastat ner program till Pickitten så vill det inte köra. Vad kan vara fel?

Nu kommer inte sodjan att bli glad, men jag ska iaf försöka göra det "riktigt" så gått jag kan.

Jag har skrivit koden i PBP och kompilerat med F9. Sen öppnat PICkit 2 (se bild) och importerat HEX-filen, tryckt på Write för att överföra till processorn. Koden jag försöker med den här gången är:
(Ja, jag har provat massa olika och inte bara skrivna i Basic. Dom är väl iaf kompilerade dom man lastar ner?)

Kod: Markera allt

mainloop: 
        high PORTC.0    ' Turn on LED connected to PORTC.0
        Pause 500       ' Delay for .5 seconds

low PORTC.0     ' Turn off LED connected to PORTC.0
        Pause 500       ' Delay for .5 seconds

Goto mainloop   ' Go back to loop and blink LED forever
        End
Jag har tjuvtittat på frågorna i den här tråden. V-g skrev nåt om att man skulle köra med ett 10K pullupmotstånd på MCLR-pinnen, men det funkar iaf inte.
Det blinkar lite oregelbundet, kanske en åtta blink, men sen blir det mörkt. När man Verifierar, så blinkar det igen, å sen mörkt.

En annan sak. "Demoprogrammet" som följde med från början har också slutat funka. Det som startade av sig själv när man slog på apparaten.

Har jag haft sönder processorn eller? Det stod föresten nåt i en fil som följde med, som inte jag fattade nåt av, men det är väl inget nytt. :wink:

README file for Low Pin Count Demo Board Lessons

These projects are intended for use with the Lessons in
Chapter 3 of the Low Pin Count Demo Board User's Guide.

MPLAB WARNING:
If these lessons are programmed from within MPLAB using
the PICkit 2 as a programmer, the Demo Board Switch (SW1)
will not work.
This is because the LPC Demo Board shares the switch input
with the /MCLR-VPP signal line, which MPLAB drives after
programming from the PICkit 2. This prevents the switch
from changing the signal at the input pin.
:D :D
Senast redigerad av jojje 3 maj 2010, 14:55:13, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Första försöket med min PICkit 2.

Inlägg av AndersG »

Antagligen har du några konfig-bits fel, typ intern/extern MCLR. Om du kör med demokortet (Low count etc) så testa tanka ned PICKit2 Lessons och kompilera dessa och se om det fungerar.

Ser det annars OK ut då du bränner ned HEX-filen och kan du verifiera den?

Edit: Texten sist betyder att exemplen med knappen ej fungerar då du kör inifrån MPLAB.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det blir lika illa med Lessions som följde med kortet. Det blinkar till lite, sen svart.
Jag kan inte hitta vart jag skulle kunna sätta konfig-bits'en, om du inte menar att jag ska skriva dom själv.

Edit: Föresten, är det nån skillnad om jag kör från PICkit 2 Programmer eller MPLAB?

Det ser bra att när jag bränner ner och när jag verifierar.
Bild

Bild
sneaky

Inlägg av sneaky »

Den bortkommenterade texten högst upp i koden. Ta en kik på den. Sedan kan det vara en bra idé att läsa i databladet om den pinne du försöker styra (ledtråd: det är en analog ingång som default).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du menar:
' Configure pins for digital operation (uncomment as needed)
ANSEL = 0 ' 16F88, 16F688, 16F690, 16F88x
ANSELH = 0 ' 16F690, 16F88x
'ADCON1 = 7 ' 16F87x, 16F87xA

så har jag provat så också.

Men det funkar inte hur många olika program eller koder jag försöker lasta/bränna ner. Inte ens rena HEX-koder som följer med.

Jag vill inte läsa igenom hela internet för att luska ut vad som kan/ska göras. Kan du inte bara skriva vad jag gjort för fel, och sen funkar allt till min belåtenhet, så kan jag sen gå vidare. :D

Edit: Tänk om jag skulle skriva så om nån frågade nåt om CNC. Då skulle ni/dom inte bli glada på mig, eller hur. :lol:
sneaky

Inlägg av sneaky »

Ge raka svar verkar ju inte vara melodin på det här forumet som du "kanske" själv vet... edit: Preciis

Det är egentligen lite luddigt vad du menar när du säger att det inte fungerar. Enligt bilden du postade senast så står det ju att den har verifierat att programmet du skrivit ligger i processorn precis som det ska. Du säger att det blinkar till lite när du programmerar den, menar du på PicKit2 eller i själva kretsen du byggt?

Och en fråga jag knappt vågar ställa. Du har provat att kryssa i "On"-rutan efter att du brännt in programmet va?
Senast redigerad av sneaky 2 april 2010, 20:55:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Vilken PIC använder du?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ledtråd: Det är den som följer med som original. Sen står det på flera ställen, tex uppe till vänster på första bilden efter Divice. :D

Om du inte hittar, så är det en PIC16F690.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag vill inte läsa igenom hela internet för att luska ut vad som kan/ska göras.

Det var väl inte det som sneaky föreslog ?

Hur som helst, vad som inte helt framgår är om du har studerat databladet *alls*
och har en grundläggande förståelse för hur en PIC processor fungerar.

Du *MÅSTE* t.ex vara helt klar över hur de olika CONFIG inställningarna fungerar
och hur du har valt att sätta dom i just ditt fall. Om du inte har det 100% klart för
dig så kommer det att bli ett enda famlande i mörker och att vara mer tur än något
annat om det faktiskt hoppar igång. Ingenting kan ersätta att faktiskt förstå vad man
håller på med.

T.ex så peker din beskrivning av problem mot en felinställd WDT. Har du kollat det ?
Inte för att jag är säker på det, men det viktiga är ju att *du* är säker på att det *inte* är det.

> Nu kommer inte sodjan att bli glad,

Jag vet inte, men det tror i alla fall inte jag, vad nu det har för betydelse... :-)

Den kod du har skrivit i PBP är ganska kort. Normalt får man inte in nödvända initialiseringar
och andra inställningar i så få reder. Har man tur så kan det ändå hoppa igång genom att de
default som finns för CONFIG m.m fungerar ändå, men det som sagt mer tur än något annat.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det skall inte spela ngn roll om du kör PICIt2 eller MPLAB (Med undantag av caveaten om MCLR).

Ansel, adcon etc är ej konfigbitar utan register. Då du vill använda PORTC som utgång skall du sätta TRISC till 0. Bitarna hittar du i MPLAB, Configure, configuration bits, normalt sätter man dem i koden, men man kan hårdsätta dem där. Du måste bla välja intern/extern MCLR, klocka etc, och vilken PIC har du? 16F690? I så fall:

__config (_INTRC_OSC_NOCLKOUT & _WDT_OFF & _PWRTE_OFF & _MCLRE_ON & _CP_OFF & _BOR_OFF & _IESO_OFF & _FCMEN_OFF)

(exempel från assembler)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK sodjan, nu tog jag bara den koden som ett exempel av dom jag testat, men jag trodde i min enfaldhet att det skulle funka "out of the box" med det som följde med. Som sagt så har jag provat dom lextionerna man fick med, men det funkade lika dårligt. Inte ska man väl behöva läsa igenom och lära hela uppbyggnaden bara för en testrepa på stan.

Jag har även en Wips och den funkade på första kicken, men det var nåt år sen. Får väl se om man får igång den igen då, men det verkade i alla fall lättare med PICkitten. :roll:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag köpte en PICkit2 för i vintras och alla deras demo prog som
var med fungerade "out-of-the-box".

Om *din* kod fungerar så som den är skrivet vet i tusan, men
varför *skulle* den göra det ?? Man kan ju inte bara kasta ihop
något på en höft och sen klaga för att det inte fungerar...

Både Wisp och PICkit2 fungerar säkert på "första kicken", men
det har ju inte ett smack med vilken kod man försöker stoppa in i
den aktuella processorn, det har ingenting med *vilken*
programmerare man använder. Wisp, PICkit2 eller någon annan.

Jag är övertygad om att din 16F690 hade uppfört sig exakt likadant
(inte funkat) även om det hade varit en Wisp som hade "flashat" koden.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Bara för att kolla?
Du har en en 16F690 i demokortet?
Du har testat kompilera och tanka ned tex HelloWorld.asm?

Normalt är att den blinkar till då man programmerar den, sedan borde programmet köra.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du anslutit till rätt pinne (16)?
Har du stängt av komparatorn och gjort RC0 till utgång?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Sodjan, om du läst ALLT jag skrivit, så hade du inte behövt skriva all den text du gjorde. Kanske ingenting tom. :D

AndersG:
Jepp, det sitter en 16F690 fysiskt på demokortet.
Sorry, jag har importerat Hello Word.asm, men jag hittar inget som heter "kompilera" eller nåt liknande.
Det finns Debugger med massa under och Programmer med också massa under.

Andy:
Anslutit vad till rätt pinne (16)?
Vart sitter komparatorn? I MPLAB eller Pickit debugger eller demokortet, eller?

I MPLAB kan jag trycka på Debugger och välja PICkit2, då får jag följande som "svar":
Found PICkit 2 - Operating System Version 2.1.0
Target power not detected - Powering from PICkit 2
PIC16F690 found (Rev 0x6)
PICkit 2 Ready

Ni förstår säkert att jag är helt ute på grönbete och försöker så gott jag kan, men om nån frågar om saker jag inte vet vart jag ska leta efter eller inte hittar, då kommer jag ingen vart.
Kanske lika bra att skita i hela å rita CNC-fräsar i stället. Hade hoppats på att jag kunde gjöra nåt när jag ändå bara ligger här hela dagarna med näsan mot taket. Det är väl bara att inse sina begränsningar. :foliehatt:
Skriv svar