Laserstyrning med hjälp av hårddisk-läsarmar?
Laserstyrning med hjälp av hårddisk-läsarmar?
Det finns ganska många beskrivningar på diverse håll av hur man bygger en högtalare av en gammal hårddisk. Småkul grej, men inte så imponerande egentligen. T. ex. http://www.instructables.com/id/Hard-Dr ... er-System/ eller den här http://www.youtube.com/watch?v=fp4jQNa_9sY. För några år sedan när jag kollade lite på styrning av laserprojektorer så var själva styrnings-enheterna precis hur dyra som helst, typ över tusenlappen för ett, och fö att få X-Y-led så behövs två.
Nu till funderingen. Om man får upp en hårddisks-läsgaffel i audioområdet (och kanske lite till), borde det inte gå att sätta en liten spegel på samma arm och använda den för att styra laser? Eller, är det någon som har sett billigare lösningar för detta?
Fotnot: kom just på att jag eventuellt borde lagt det här i "mekatronik" istället, om någon med administratörsrättigheter tycker det är befogat att flytta så gör gärna det.
Nu till funderingen. Om man får upp en hårddisks-läsgaffel i audioområdet (och kanske lite till), borde det inte gå att sätta en liten spegel på samma arm och använda den för att styra laser? Eller, är det någon som har sett billigare lösningar för detta?
Fotnot: kom just på att jag eventuellt borde lagt det här i "mekatronik" istället, om någon med administratörsrättigheter tycker det är befogat att flytta så gör gärna det.
-
-
Re: Laserstyrning med hjälp av hårddisk-läsarmar?
Sätt den inte på armen, sätt den på axeln istället. Som här.
http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html
http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html
Jag kollade länken. Men hum. Asså. Det _existerar_ ingen axel att sätta det hela på. Bara en arm! Däremot tänker jag att man kan kapa ner armen och minska vikten och på så sätt få snabbare respons i hela kretsen. Vidare funderingar är: vilken spegel blir minst och bäst (en stor spegel resulterar i seghet/pannkaka) plus hur exakt är egentligen en hårddisk-arm? Funderar på hur mycket man har att spela med egentligen. Och som sagt, det finns dyra och "korrekta" lösningar på det hela, men betoningen där är på dyrt.
> ...hur exakt är egentligen en hårddisk-arm?
Den är väl (idag) linjärt/analogt styrd, så den bör vara så
exakt som styrningen är.
Den är väl (idag) linjärt/analogt styrd, så den bör vara så
exakt som styrningen är.
-
Fel av mig. Skulle skrivit att du sätter den så nära axeln som möjligt. För visst finns det en axel, den vrider sig bara inte, utan armen rör sig runt axeln. Sätter du den ute på armen ökar du massan som ska accelereras och bromsas vilket inte är så bra. Att kapa ner armen låter som en bra ide.
Exaktheten är ju nog för att positionera huvut i en HDD, men hur det harmonerar med den exakthet du önskar det vet väl bara du själv.
Exaktheten är ju nog för att positionera huvut i en HDD, men hur det harmonerar med den exakthet du önskar det vet väl bara du själv.
Hallå!
Jag byggde en exakt sådan grej för 15 år sen, två hårddiskar, två audioförstärkare, två (tunga) bitar ytspeglande spegel från en fax, aluprofiler från ett växthus och en 5mW svindyr laserpekare!
Det blir ju open loop-styrning så det blir inte vackert, man måste ha nån dämpning i ändarna och det blir oscillationer/noise vid vändningarna.
Fixa positionsåterkoppling (induktiv, optisk eller magnetisk) och en servoloop samt moderna drivare så funkar det troligen bättre!
Min funkade ok, jag impade på polarna hemma i ungkarslyan genom att göra 2m breda oscilloskop och skrev suddiga bokstäver med ett javaprog som genererade x/y ljudfiler!
Ska se om jag hittar bild!
Jag byggde en exakt sådan grej för 15 år sen, två hårddiskar, två audioförstärkare, två (tunga) bitar ytspeglande spegel från en fax, aluprofiler från ett växthus och en 5mW svindyr laserpekare!
Det blir ju open loop-styrning så det blir inte vackert, man måste ha nån dämpning i ändarna och det blir oscillationer/noise vid vändningarna.
Fixa positionsåterkoppling (induktiv, optisk eller magnetisk) och en servoloop samt moderna drivare så funkar det troligen bättre!
Min funkade ok, jag impade på polarna hemma i ungkarslyan genom att göra 2m breda oscilloskop och skrev suddiga bokstäver med ett javaprog som genererade x/y ljudfiler!
Ska se om jag hittar bild!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Gizmo: Den här tråden kanske kan ge lite idéer? 

Tack! Grymt bra kommentarstråd. Och i samband med att läsa den så tror jag att jag konstaterar att jag nog inte orkar göra några experiment med hårddisk-styrning av laser, det blir för dåligt och för in-exakt för att jag ens ska orka (iofs bättre än styrning med högtalarkoner men ändå...)
Jag hade samma idé som du och byggde ett digitalt servo med en PIC 18F2455.
Styrde den via usb. Sensorn jag använde var först en Melexis magnetsensor men den var för långsam så jag bytte till en ljus-spänning-omvandlare som jag läste av med a/d:n
Funkar ganska bra, men skall man ha ett riktigt snabbt servo är det säkert lättare med analogt.
Om du ändå är intresserad så kan du få kod osv.
Mvh Ronny
Styrde den via usb. Sensorn jag använde var först en Melexis magnetsensor men den var för långsam så jag bytte till en ljus-spänning-omvandlare som jag läste av med a/d:n
Funkar ganska bra, men skall man ha ett riktigt snabbt servo är det säkert lättare med analogt.
Om du ändå är intresserad så kan du få kod osv.
Mvh Ronny