svarva glidlager. Göra eget lagerbrons?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jaras

svarva glidlager. Göra eget lagerbrons?

Inlägg av jaras »

Jag håller på en del med cykling och i mellanåt så dyker det upp slitna bussningar som jag vill byta. Sist gjorde jag ett försök av en mässingsstång och resultatet blev hyfsat. Min Blomqvist-svarv kom iallafall till användning. Orginaletbussningen såg ut att ha standardmått men ändå kunde jag inte hitta någon färdig på nätet. Nu har jag samma problem igen, måtten känns typiska tum-mått, 1/2 tum i innermått och 19/32 i yttermått. Längden är 1/2 tum. Dom färdiga mässingsrör jag har hittat med 19/32 som yttermått har varit väldigt tunna och sökning efter 'Oil Impregnated Sintered Bronze Bushes" har inte gett några träffar med rätt dimension.
Blir till att köpa en stång hos Ironbill och göra själv. Hur brukar man göra bussningar? Finns det nån hemmafixarvariant för att värma in olja i mässing istället för att köpa färdigt lagerbrons?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: svarva glidlager. Göra eget lagerbrons?

Inlägg av grym »

det hela gäller smörning

sintrade lager har sitt oljeförråd i hålrummen i matrialen
lagerbrons måste ha smörjning utifrån hela tiden

du kan inte värma in olja i icke existerande hålutrymmen

sintrade lager kan man svarva till på icke lageryta så dom passar
jaras

Inlägg av jaras »

Jag har inte sett sintrat matrial, hos Ironbill finns lagerbrons som jag tänker att det går att använda. Förstår vad du menar med att det inte går att värma in i icke existerande hålrum. Det är ett spår i den bussningen som jag har, i mitten av den, och jag antar då att lite olja 'lagras' där så man inte behöver smörja hela tiden. Fast det låter ju som man skulle vilja ha en bit sintrat matrial hemma och tillverka bussningarna av, var hittar man det för en rimlig hempularpeng? Och är mässing lika bra som lagerbrons då man ändå måste smörja utifrån?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ett annat alternativ
är att testa med oilon som också är oljeinpregnerad och självsmörjande.
Fungerar oftast minst lika bra som brons.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

http://www.lagermetall.se/
Annars har jag en hel del mässing, rödgods och brons från 2mm till 100mm.
monoton

Inlägg av monoton »

Det låter som glidlagren som sitter i de flesta bakdämpare, kan det vara så? Har själv svarvat dem i vanlig mässing när det krisat och det funkar väl okej, men de kostar så oerhört lite att köpa färdiga med PTFE-beläggning invändigt. Man kan hitta dem för 10-20 spänn per styck, SKF, INA, Glacier, IGUS mfl gör såna där bussningar. Om du gör egna axlar för att köra i såna bussningar, slipa dem för annars äts plasten upp fort.

Det är inte ovanligt att hålen i bakdämparnas fästöron blir ovala efter lång och trogen tjänst, då spelar det inte så stor roll hur man än svarvar eller byter bussning, det blir aldrig bra ändå. Då kan man bearbeta upp hålet i öronen i fräsen och svarva egen bussning, då är det befogat.

Annars skulle jag titta på vanlig lagermetall, typ JM. Titta på www.lagermetall.se eller johnson-metall.com för mer info.
jaras

Inlägg av jaras »

Tack monoton, bra tips. Jag trodde nog att det skulle vara dyrare att köpa färdigt. Och det stämmer, mina bussningar hade blivit ovala, dom sitter på en dämpare till en cykel (utan motor). Jag tryckte ut bussningarna, vred dom 90 grader och stoppade tillbaka dom. Funkar väl några gånger tills jag gjort/köpt nya. Bra tips med slipning av axeln, brukar du köra smärgel/våtslippapper? Glidlager för vanliga bakdämpare, är det typ Mekonomen som har sånna?
monoton

Inlägg av monoton »

Du hittar dem på Momentum/Tools, Sverull mfl. Inte säkert alla har på hyllan då det är tumstorlek men de flesta borde kunna ta hem.

Smärgelduk/våtslip eller polera med vax i svarven borde funka bra. När man köper bakdämpare med axlar till så brukar axlarna gå riktigt trögt in i bussningen, jag får slå in mina i min bakdämpare. Personligen tycker jag det är överdrivet, men det ska vara lite trögt, är det glappt eller axeln bara trillar igenom bussningen på dämparen är det för lös passning. Man ska orka trycka igenom axeln med tummen, inte mer eller mindre. :)

Edit. Detta är ett exempel, de har jag använt:
http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br ... Ja?clrsb=1
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Här hittar du säkert det du vill ha. På gångavstånd till på köpet. :)
Skriv svar