Rostfri-Gurus Se Hit! Behöver råd att köra i SS2333

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Rostfri-Gurus Se Hit! Behöver råd att köra i SS2333

Inlägg av CNC Viking »

Nu kan ni alla Rostfri-gurus tipsa om hur jag skall (eller om jag överhuvudtaget skall) planera och producera följande projekt i Rostfritt SS2333.

Jag har fått en förfrågan på 2 olika detaljer i detta material. Antal ca 1000 st av varje.

Detlajernas ytterkontur samt stort cirkulärt hål i mitten är tänkt att vattenskäras fram som ämne. Sedan tillkommer mitt eftertempo med att borra 4st 14mm djupa blindhål :( i varje samt gänga dessa till M10. M10 gängans djup skall vara minst 8mm, helst 10mm.

Båda detaljerna har tjocklek 15mm och har dessa 4 x M10-gängor.

Detalj 2 har dessutom ett genomgående hål som skall gängas G3/4".

Eventuellt nöjer sig inte kunden med att ha vattenskuren yta i de stora cirkulära hålen och då måste jag G03-köra dom med pinnfräs.

Alltså, tempona i klartext:

Detalj 1:
-Borrning av 4 x 8.5mm hål för M10, djup=14mm.
-Gängning 4 x M10, djup10mm.
-Ev. Cirkulär Interpoleringsfräsning G03 av stora hålet till diameter 135mm.

Detalj 2:
-Borrning av 4 x 8.5mm hål för M10, djup=14mm.
-Gängning 4 x M10, djup10mm.
-Cirkulär Interpoleringsfräsning G03 före gängning av G3/4" från ämnets diameter 23 till korrekt diameter 24.5 för gängan.
-Gängning av G3/4", genomgående.
-Ev. Cirkulär Interpoleringsfräsning G03 av stora hålet till diameter 75mm.

Mina frågor:
1. Vilken typ av borr väljer jag för att effektivast kunna borra 8000st 8.5mm hål för M10-gängorna? Fabrikat, material, beläggning, skärhastighet, matning/varv,kylning, förväntad livslängd?
Skall jag centrumborra med NC-borr först? I så fall, fabrikat, material, beläggning, varvtal, matning/varv,kylning, förväntad livslängd på NC-borren också?

2. Vilken typ av gängverktyg väljer jag för att effektivast kunna gänga 8000st M10-hål samt 1000st G3/4-hål? Gängfräs eller gängtapp?, fabrikat, material, beläggning, skärhastighet, kylning, förväntad livslängd? Om gängfräs, hur många skär och hur mycket / skär (ex. 1:a 60%, 2:a 40% av gängdjupet)?

3. Vilken typ av pinnfräs väljer jag för att effektivast kunna cirkulärinterpolera 24.5mm-hålet för G3/4-gängan? Fabrikat, material, antalskär, beläggning, radiellt skärdjup, skärhastighet, matning/tand, kylning, förväntad livslängd?

4. Vilken typ av pinnfräs väljer jag för att effektivast kunna cirkulärinterpolera de stora hålen (om det måste göras)? Fabrikat, material, antalskär, beläggning, radiellt skärdjup, skärhastighet, matning/tand, kylning, förväntad livslängd?

Många frågor kanske, men ni som kör detta gudsförgätna material dagligen kan väl rabbla dessa data i sömnen...

Min maskin, en Feeler FV-800 Vertikal Flerop.
Spindel: 6000 rpm / 7.5kW
Kan gänga synkroniserat med spindelrotationen, sk Synchro Tap.
Kan Interpolerfräsa.
Kan Helical-Interpolerfräsa (används vid gängfräsning).
Har bara konventionellt kylvätskesystem sk Flood Coooling.
Kylvätskekoncentration för närvarande: 5.5% olje-emulsion (TRIM E925)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Rostfri-Gurus Se Hit! Behöver råd att köra i SS2333

Inlägg av LaRdA »

Ska just iväg att sova men kan kanske hjälpa lite.
2333 är ganska trevligt att köra i , iallafall jämfört med 2377 eller 2378.
För det första så tycker jag du ska köra med HM och invändig kylning, sparar enormt med tid i såna här fall, fabrikat på borren vet jag inte vilken som är bäst, vi kör iallafall med Sandvik på mycket av HM borrarna.
Till HM borrarna kör du inte med någon centrerborr om det är en plan yta det handlar om.

För gängning så skulle jag rekommendera Emuges gängtappar för rostfritt, lite dyrare men håller underbart bra. Finns säkert motsvarande hos andra tillverkare med men dom har jag iallafall bra erfarenhet av.
För G3/4 kan det nog vara ide att kolla på gängfräsning .

För skärdata och verktygsval så rekomenderar jag att prata med säljarna på respektive firma, dom brukar kunna göra sitt jobb och hjälpa en att välja rätt prylar. :D

Måste sova nu men ska kolla lite mer imorgon kväll. :)
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Jag har kört en del höglegerat stål och rostfritt, HM är det enda som funkar, slikurvan är ganska jämn ner mot utslitet eller fel tolerans.
Pulverstål eller liknande som är billigare håller inte utan du får ta 10 likadana fräsar i magasinet istället för 3-4.
Du kan ev, fräsa innersidan med vändskärverktyg som håller kostnaderna nere och får upp prestandan.
Solida HM verktyg är dyrt.

Du kanske kan köra borr med utbytbar krona som finns i ett otal dimensioner och dessa brukar hålla bra, får du ett brott så går det oftast att rädda detaljen.

Pris kontra prestanda är det frågan om här.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tack för tipsen från era erfarenheter. :)

Jag har inställningen att de bästa, och ofta även dyraste, verktygen ger de billigaste hålen / gängorna när kvantiteten är så här stor.

Skall givetvis också snacka med några lokala verktygsnasare som vet vad de pratar om.

Men fortsätt spotta ur er tips. Jag ser fram emot en så komplett och uttömmande diskussion som möjligt.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Rostfritt kan vara rätt bökigt att gänga så ta en funderare på att pressgänga.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

SS2333 kan ibland vara hopplöst tråkigt att köra.
Detta om man har oturen att få en "smetig" variant. Kör man med HM då, vill det gärna svetsa fast material på verktyget.
Botemedlet brukar vara att övergå till belagd HSS.

Beträffande M10 hålen skulle jag ha testat med en gängfräs.
Med ett borrdjup på 14mm kanske det blir 12mm full diameter när borrspetsen är borträknad.
Då kan du max ha 2mm skärfas på en gängtapp för att erhålla 10mm full gänga. Det blir väldigt tight det med en gängtapp.
Kolla i någon gängtabell om du kan öka diametern på borren något, kanske till Ø8.7mm, det underlättar.

Den här gubben tillverkar gängfräsar som fungerar bra.
http://www.smicut.se/

Återkom med rapport om resultatet.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Har själv kört serier med 2333. Kör du för sakta så är det kört. Kör över 200m/min i skärhastighet och rejäl matning så ska du se att det blir bra (gällde T-25-plattor). Gängfräsning på M10 är bortkastade pengar.

Minns en sorts borr som vi körde med i rostfritt när jag jobbade med det, tyvärr är namnet som bortblåst. Med den kunde man dundra in i 2333 utan kyling många hundra gånger borrtjockleken innan den gav vika. Kostade dock sju gånger mer än en vanlig Dormer eller Wedevåg-borr. Minns dock att vinkeln var betydligt mindre än de vanliga 118 graderna, dvs. ett trubbigare borr eftersom jag slipade om dem själv (med kryss-spets); alltså var det inte frågan om några belagda borrar.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Ladda ner Dormers Product Selector, den hjälper dig med verktygsval, skärdata, uppskattad livslängd, kostnad per hål etc.

Bla Iscar har borr med utbytbar hårdmetallkrona för 8.5 mm.

24.5 hålet skulle kunna borras med vändskärsborr. För den här storleken på gänga finns det gängfräsar med vändskär.

Du får ha ett fasningsverktyg också, kolla på Iscars Multimaster eller liknande som kommer åt även kanterna undertill.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

med tanke på nivån på svaren här känns detta inte längre som ett forum för glada hobbyister som leker sig fram :)

det är kul tycker jag .
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag har kört mycket rostfritt tidigare men först och främst 2343.

Nr1 kör inte vändskärsverktyg i "kletområdet". Livslängden på ett Seco skär typ T25 i 100m/s och 0.1mm i tandmatning är ca 10minuter medans en knivskarp F30 med rätt geometri kan hålla 5 timmar på 200m/s 5mm skärdjup och 0.3 i tandmatning.

Men för en 160 fräs så pratar vi då runt 20-30kW på 350rpm

Ju fegare skärdjup och matning sämre hållbarhet. Ett skär som hållit i timmars grovkörning utan synbart slitage kan ge sig efter några minuter finskär.

Borrning är lurigt. 2 tillsynes identiska borr kan prestera helt olika. Hittar man ett bra borr så håll hårt i det. SMå hål har jag oftast borrat med vanliga Wedevåg HSS borr. Men då har vi inte haft så stora mängder hål och ofta vibrationsbenägna konstruktioner så HM hade varit ett sämre val.

Emuge tapparna modell VA är bra och kör gärna med Emuge eller Rocol olja, kladdigt som h-e och tvättas lättast bort med nafta. Borra 8.6 i rostfritt eller hårda material. Bara så lite större gör det MYCKET enklare.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

säter:
"Botemedlet brukar vara att övergå till belagd HSS."

Har hört att det skall finnas nån sorts "TiAln..." nånting ditåt-belagda HM-verktyg som skall vara bra för rostfritt och att de med fördel kan köras torrt. Nån som vet mer om detta?

"Beträffande M10 hålen skulle jag ha testat med en gängfräs."

Det är just att det är blindhål och med kort marginal på gängdjupet som fick mig att tänka på gängfräsning också. Egentligen kräver kunden "bara" 8mm med fulla gängor. Skall kolla Smicut's kataloger. Tack för länken.

Fräsen:
Så det är gängtappar som gäller för M10-gängorna? HM-tappar?

De där super-borren du hade, var det HM? Vore kul om du kom på tillverkarens namn! Kommer du ihåg skärhastighet och matning per varv?

Krille Krokodil:
Är det bättre att borra 24.5-hålet från solid än att få det vattenskuret till ca 23 och sedan fräsa upp det till 24.5 före gängning?

Hur gör man bäst för att effektivt gänga 1000st G3/4" gängor i 15mm material?
Är gängfräsning bra här?

"Ladda ner Dormers Product Selector, den hjälper dig..."

Tack för att du påminde mig!
Jag har faktiskt denna. Skall kolla detta!

"Bla Iscar har borr med utbytbar hårdmetallkrona för 8.5 mm."

Är det bra livslängd på dessa borr?

rikkitikkitavi:
Man hoppas ju att det inte bara är oerfarna hobbyister som läser trådarna. Vitsen är ju att de som kan mindre om ett visst tema skall få hjälp av de som har "facit i hand" så att säga.

Micke_71:
"Nr1 kör inte vändskärsverktyg i "kletområdet"."

Vad exakt är "kletområdet"?
T25 är alltså inte bra?
Det är F30 som gäller?

"Emuge tapparna modell VA är bra..."

Är detta HM-tappar?

Puuuh.... :shock:
Jag ser att det är en hel del att pejla in.

Målet är att välja det som är vettigast, försöka räkna ut livslängden på verktygen så att jag kan få till en kalkyl för offerten som inte stjälper mig sen om jag får jobbet.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

HM-tappar vet jag inte ens om det finns. Jag syftade på "vanliga" snabbstålstappar.

Tyvärr kan jag inte ens få svaret från den som köpte borrarna. Det var någon väskkrängare som var förbi verkstaden och sålde borrar. Han erbjöd sig dock att vi skulle få testa på borrarna och resultatet var överraskande.

Möjligen kan firman: http://www.bcforsaljning.se/ ge svar... Även om det inte var därifrån vi köpte borrarna så köpte vi något som vi kallade för "rymd fräsar" därifrån. Snabbstålsfräsar som hade egenskaper som i det närmaste bara kan jämföras med hårdmetall utan att ha dess sköra egenskaper. Kostade skjortan men ökade produktiviteten med några hundra procent ifall man hade ett återkommande moment. Silmax hette fräsarna iaf.

Det finns ju svivlar så du kan få genomlöpande kylning på borrar och andra verktyg, vet dock inte hur det funkar med verktygsväxlare. Där jag jobbade hade de en sådan, fast då var det manuell verktygsväxling. Funkade bra, men vi hade sällan serier på fler än 10 st.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tackar fräsen,

Då vet jag i alla fall att det var nån sorts "super-HSS" ni använde. Körde ni med invändig- eller utvändig kylning med just de borrarna?

BC försäljning har numera sitt huvudkontor på mina breddgrader, i småland och jag har kontakt med dom sen tidigare. Det var där jag köpte kylvätska och refraktometern. Givetvis skall även de konsulteras angående detta projekt.

Beträffande kylning, så vill jag helst inte montera "invändig-kylning-adapter", utan hoppas finna verktyg / metoder att kunna komma undan med flood-kylning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om det går att pruta gängdjupet till 8mm, skulle jag ha börjat testa med en gängtapp.
Gängtappen ska vara av typen spiralskuren HSS för bottenhål. Kolla vilken beläggning som rekomenderas för RF.
Smörjning med Rocol är det bästa, men ska man köra 1000st detaljer måste man komma ifrån alla manuella moment.
Testa att blanda lite "fetare" vatten i stället.

HM-gängtappar finns, men det är inget för det här jobbet.
Det finns en risk vid gängfräsning av små hål med utv. vatten, att spånor kommer i kläm i hålet. Prova gängtapp först.

Krille skrev: #Bla Iscar har borr med utbytbar hårdmetallkrona för 8.5 mm.#
Själv kör jag med Seco's motsvarighet till borr. Jag tror dom är näst intill identiska med Iscar.
Dom borrarna går kanonfint, även med utv. vatten. Finns en speciell krona med geometri för RF.
Finns det Ø8.6 eller Ø8.7, kör med det.

Ang. borrning eller vattenskärning Ø24.5 hålet tycker jag vattenskärning+fräsning låter smidigast.
Nu vet jag inte hur ytterkonturen på detaljen ser ut, men måste du ändå vrida in detaljen korrekt vid uppspänning, kan du lika gärna ha hålet skuret.
Kvittar det hur du vrider in detaljen i maskinen kan det vara idé att borra istället.
Gängtapp eller gängfräs? Börja att testa med gängtapp HSS av typ GunNose, som föser spånorna neråt.

#Vad exakt är "kletområdet"?
T25 är alltså inte bra?
Det är F30 som gäller?#

Kletområdet är skärhastighetsområdet där materialet vill svetsa fast på verktyget.
Det finns två sätt att undvika detta:
1: Sänka temperaturen=skärhastigheten så man hamnar under det kritiska området, innebär oftast övergång till HSS.
2: Höja temperaturen=skärhastigheten så man hamnar över det kritiska området.
Som Micke skriver kan det på så sätt vara större problem med finskär än grovskär, tack vare att finskär går kallare.
T25M har alltid varit min favorit när det har varit problemkörningar.
Men jag måste medge, efter att provkört F30M och F40M, F40M slår T25M med hästlängder.

Beträffande din körning tror jag en solid pinnfräs i HM är vettigt att testa. Jabro är pinnfräsar som fungerar bra.

Som Krille skrev, du måste även ha en liten dubbelsidig fasfräs, så du kan fasa över och undersidan där det behövs.
Vid 1000st detaljer måste man komma bort från manuellt efterarbete i möjligaste mån.
Seco eller Iscar har lämpliga fräsar.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Borrning för M10-hålen:
Både detalj1 och detalj2 har vardera 4st M10 blind-hål med max borrdjup till borrspets=14mm samt min gänglängd=8mm.

Om man tittar i EDECO's katalog så hittar man bara 1 sorts HSS-borr som de rekommenderar för Rostfritt:
PERFOR #121 obelagd HSSE med 130* C-spets.

Sedan har de också HM-borr:
Miller INOX M1703 med 140* spetsvinkel.

Rekommenderade skärdata för 8.5mm borr:
#121 obelagd HSSE: 485 rpm / 0.2mm/varv 103kr
Miller INOX M1703 HM: 1870 rpm / 0.10mm/varv 725kr

Skall läsa på lite / ringa och fråga lite om Seco och Iscar-borren som hade utbytbara kronor också.

Gängning av M10-hålen:
I EDECO-katalogen hittade jag Manigly's #131/3 DUO med spiralskär och MHS-belagd HSSE-PM. 7-8m/min i rostfritt. M10= 530kr

24.5-hålet för G3/4"-gängan som jag planerar att vattenskära till ca 23.0 redan i ämnet och sedan köra upp till 24.5 med pinnfräs. Är det lagom arbetsmån att fräsa vidare i?

För G3/4"-14 gängan hittade jag också i EDECO-katalogen en VARGUS Helicool 3-skärig HM-gängfräs med skärdiameter 14.25mm och skärlängd 21.8mm. Skaftdiameter=16mm. 3610 kr Vill till att inte bränna dom för snabbt. 60-140m/min och 0.1mm/tand.

En spåndrivande ånganlöpt HSSE-tapp kan man köra i 4-6m/min i rostfritt. "Bara" 1520kr

Pinnfräsar för G03-fräsning av 24.5mm-hålet samt ev. de stora hålen också:
Jag har tittat i EDECO's 2009-katalog och där verkar de som att Silmax' 4-skäriga HM-fräsar "ColourMill" HMC 120 är speciellt lämpade för rostfritt stål, både Ferritiskt/Martensitiskt och Austenitiskt.

Exempel på skärdata för sidofräsning med en en 12mm fräs, 1.5xD axiellt skärdjup och 0.10xD radiellt skärdjup:
Skärhastighet=90m/min=2390 rpm
Matning per tand= 0.055mm=525mm/min.
En 12mm fräs' bruttopris i katalogen är 1340kr + moms.

Jag skall också kolla Silmax' TialN-belagda HSS-fräsar hos BC Försäljning AB.

säter pratade om F40M i sitt senaste inlägg. Vem säljer sådana fräsar?
Skriv svar