Jag har fått en förfrågan på 2 olika detaljer i detta material. Antal ca 1000 st av varje.
Detlajernas ytterkontur samt stort cirkulärt hål i mitten är tänkt att vattenskäras fram som ämne. Sedan tillkommer mitt eftertempo med att borra 4st 14mm djupa blindhål

Båda detaljerna har tjocklek 15mm och har dessa 4 x M10-gängor.
Detalj 2 har dessutom ett genomgående hål som skall gängas G3/4".
Eventuellt nöjer sig inte kunden med att ha vattenskuren yta i de stora cirkulära hålen och då måste jag G03-köra dom med pinnfräs.
Alltså, tempona i klartext:
Detalj 1:
-Borrning av 4 x 8.5mm hål för M10, djup=14mm.
-Gängning 4 x M10, djup10mm.
-Ev. Cirkulär Interpoleringsfräsning G03 av stora hålet till diameter 135mm.
Detalj 2:
-Borrning av 4 x 8.5mm hål för M10, djup=14mm.
-Gängning 4 x M10, djup10mm.
-Cirkulär Interpoleringsfräsning G03 före gängning av G3/4" från ämnets diameter 23 till korrekt diameter 24.5 för gängan.
-Gängning av G3/4", genomgående.
-Ev. Cirkulär Interpoleringsfräsning G03 av stora hålet till diameter 75mm.
Mina frågor:
1. Vilken typ av borr väljer jag för att effektivast kunna borra 8000st 8.5mm hål för M10-gängorna? Fabrikat, material, beläggning, skärhastighet, matning/varv,kylning, förväntad livslängd?
Skall jag centrumborra med NC-borr först? I så fall, fabrikat, material, beläggning, varvtal, matning/varv,kylning, förväntad livslängd på NC-borren också?
2. Vilken typ av gängverktyg väljer jag för att effektivast kunna gänga 8000st M10-hål samt 1000st G3/4-hål? Gängfräs eller gängtapp?, fabrikat, material, beläggning, skärhastighet, kylning, förväntad livslängd? Om gängfräs, hur många skär och hur mycket / skär (ex. 1:a 60%, 2:a 40% av gängdjupet)?
3. Vilken typ av pinnfräs väljer jag för att effektivast kunna cirkulärinterpolera 24.5mm-hålet för G3/4-gängan? Fabrikat, material, antalskär, beläggning, radiellt skärdjup, skärhastighet, matning/tand, kylning, förväntad livslängd?
4. Vilken typ av pinnfräs väljer jag för att effektivast kunna cirkulärinterpolera de stora hålen (om det måste göras)? Fabrikat, material, antalskär, beläggning, radiellt skärdjup, skärhastighet, matning/tand, kylning, förväntad livslängd?
Många frågor kanske, men ni som kör detta gudsförgätna material dagligen kan väl rabbla dessa data i sömnen...
Min maskin, en Feeler FV-800 Vertikal Flerop.
Spindel: 6000 rpm / 7.5kW
Kan gänga synkroniserat med spindelrotationen, sk Synchro Tap.
Kan Interpolerfräsa.
Kan Helical-Interpolerfräsa (används vid gängfräsning).
Har bara konventionellt kylvätskesystem sk Flood Coooling.
Kylvätskekoncentration för närvarande: 5.5% olje-emulsion (TRIM E925)