Parallellkoppla L298
Parallellkoppla L298
Hej,
hur parallellkopplar jag två stycken L298 motor drivar IC? http://www.electrokit.se/download/1773.pdf
Allt jag vill är att kunna styra riktning på en 100W 24V DC motor via en laptop med paralellporten.
Om jag parallellkopplar två sådana klarar dom en ström på 8A?
hur parallellkopplar jag två stycken L298 motor drivar IC? http://www.electrokit.se/download/1773.pdf
Allt jag vill är att kunna styra riktning på en 100W 24V DC motor via en laptop med paralellporten.
Om jag parallellkopplar två sådana klarar dom en ström på 8A?
- FormerMazda
Re: Parallellkoppla L298
Om det bara är riktningsändring och inte hastighetsreglering, så varför inte reläer?
Är inte L298 en stegmotordrivare?
Den måste också styras med lämplig krets.
Måste för övrigt vara en gammal laptop som har parallellport.
Glöm inte att optokoppla. En laptop's portar blir dyra att byta.
Den måste också styras med lämplig krets.
Måste för övrigt vara en gammal laptop som har parallellport.
Glöm inte att optokoppla. En laptop's portar blir dyra att byta.
FormerMazda: Varför svåra till det ännu mer nu? Är redan rätt snurrig på detta
jojje: Det är ingen stegmotor jag har. Det står att den kan driva "solenoids, DC and
stepping motors". Har 4st PC817 optokopplare. Tror du dom fungerar?
Är du säker på att den måste drivas av en annan krets? Har hört och läst mig till att det bara ska va att köra in logiska 1:or och 0:or.
För övrigt så är det bara riktning som ska kunna regleras, inte hastighet.
Så hur parallellkopplar jag två st L298 för att göra detta på enklaste och smidigaste sätt?

jojje: Det är ingen stegmotor jag har. Det står att den kan driva "solenoids, DC and
stepping motors". Har 4st PC817 optokopplare. Tror du dom fungerar?
Är du säker på att den måste drivas av en annan krets? Har hört och läst mig till att det bara ska va att köra in logiska 1:or och 0:or.
För övrigt så är det bara riktning som ska kunna regleras, inte hastighet.
Så hur parallellkopplar jag två st L298 för att göra detta på enklaste och smidigaste sätt?
OK då.
Smidigaste är nog iaf att göra som FormerMazda föreslår.
Varför gå över ån efter vatten?
Sätter dom bredvid varandra.
Smidigaste är nog iaf att göra som FormerMazda föreslår.
Varför gå över ån efter vatten?
Sätter dom bredvid varandra.

Ah! Så Relä är kanske enklare då? Aldrig pillat med, finns det något kopplingsschema eller liknande att tillgå på nätet?
Jo, känns som en bra början.
Föresten, eftersom det är brottom så tänker jag prova bygga en sådan: http://www.ikalogic.com/shm_hb_l298.php
Jag kan ju trots att etsa egna kort och PCB-layout har jag hämtat ner.
Men jag lyckas bara läsa mig till vad C1 och C2 ska ha för värden. Transistorerna och dioderna står det inget om?
Något ni kan tyda? Skall som sagt drivas med 24V, motorn drar väl en 2A konstant lyckades jag mäta mig till.
Föresten, eftersom det är brottom så tänker jag prova bygga en sådan: http://www.ikalogic.com/shm_hb_l298.php
Jag kan ju trots att etsa egna kort och PCB-layout har jag hämtat ner.
Men jag lyckas bara läsa mig till vad C1 och C2 ska ha för värden. Transistorerna och dioderna står det inget om?
Något ni kan tyda? Skall som sagt drivas med 24V, motorn drar väl en 2A konstant lyckades jag mäta mig till.
Fick du inte bra svar i din förra tråd som handlade om samma sak?
Varför inte fortsätta på den om det är nya saker du undrar över.
Varför ska du parallellkoppla en drivare som tål 4A, när lasten är 2A?
Varför inte fortsätta på den om det är nya saker du undrar över.
Varför ska du parallellkoppla en drivare som tål 4A, när lasten är 2A?

Oj, just det. Glömde helt bort den tråden. Frågan kvarstår i allafall. Vilka transistorer kan jag köra med och vilka dioder? Om någon vill ta sig an?
Ville mest vara på säkra sidan, ibland om roboten 'ja motorn sitter i en robot' kör emot något eller lyckas släpa med sig något föremål blir strömmen högre. Lyckades jag konstatera under några mätningar.
Drivaren klarar 2A/kanal. Den har två kanaler. Parallellkopplarna man dess två kanaler tål den 4A. Det borde ju räcka. Länken ovan vekrar rätt lovande, tror ni inte den skulle fungera bra?
Ville mest vara på säkra sidan, ibland om roboten 'ja motorn sitter i en robot' kör emot något eller lyckas släpa med sig något föremål blir strömmen högre. Lyckades jag konstatera under några mätningar.
Drivaren klarar 2A/kanal. Den har två kanaler. Parallellkopplarna man dess två kanaler tål den 4A. Det borde ju räcka. Länken ovan vekrar rätt lovande, tror ni inte den skulle fungera bra?
Oj, just det. Glömde helt bort den tråden.
Gammal å senil redan i din ålder?
Hur ska nu detta sluta.
Alla svar finns nog i ZIP-filen som DU kan lasta ner.
Gammal å senil redan i din ålder?

Hur ska nu detta sluta.

Alla svar finns nog i ZIP-filen som DU kan lasta ner.
Har haft mycket på gång på senaste, och självfallet väntar man in i sista med allting, så nu sitter jag här
Den där mappen har jag lastat ner och läst igenom
Tyvärr står där inget om transistorerna eller dioderna. Kan jag bara plocka ett par random NPN trissor tros?
Ska inte besvära dig mer, måste bara reda ut detta

Den där mappen har jag lastat ner och läst igenom

Ska inte besvära dig mer, måste bara reda ut detta

Senast redigerad av asbus 31 mars 2010, 14:24:58, redigerad totalt 1 gång.
OK, den frågan får någon annan svara på.
Du besvärar inget, jag ligger här å har tråkigt iaf.
Du besvärar inget, jag ligger här å har tråkigt iaf.

Ingen som har koll på vilka dioder jag bör använda? Vad gör en "flyback diode"? 

- FormerMazda