Eftersom jag har kommit över ett par 18f14k50 så måste jag skaffa en ny programmerare då wispen inte klarar annat än 5V. Tänkte att det är alltid kul och lärorikt att bygga själv så efter att ha letat lite på nätet och upptäckt att schemat till pickit 2 finns tillgängligt så blir det att bygga en sån. Dock funderar jag över ett par saker, nämligen lite komponenter som är svara att få tag i eller endast SMD. Jag har fått ihop nästan en hel "utbyteslista":
mmbt3904 > 2n3904
mmbt3906 > 2n3906
fdc6420c > 2n7000 + irlml6402
zhcs1000 > 1n5818
mcp6001 > MCP6002
mmbd4148 > 1n4007
bat54 > bat42
irlml6402 > irlml6402
Har ni några synpunkter på valen? och vet ni något bra utbyte för dem markerade med "??" ?
Schemat finns i manualen för pickit 2 http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51553E.pdf
EEPROM delen skippar jag.
EDIT: Kom på att den kanske inte passar så bra i "Mikroprcessorer", en moderator får gärna flytta den till nått ställe den hör hemma på.
Bygga pickit 2, komponentval? - Nedlagt
Bygga pickit 2, komponentval? - Nedlagt
Senast redigerad av Pajn 26 april 2010, 16:47:21, redigerad totalt 2 gånger.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Bygga pickit 2, komponentval?
Verkar vara ett besvärligt projekt, en PicKit2 är så pass billig att köpa. Och då får man en med största sannolikhet fungerande pryl som bara är att plugga in och börja använda.
Visst har dem blivit billiga, men hur roligt är det att köpa en. Mycket roligare att bygga och försöka sätta sig in i vad varje komponent är till för.
Dessutom har jag ju en fungerande programmerare, förutom att den inte kan justera utspänningen, så om jag skulle hamna med en hög elektronikskrot så gör det inte så mycket.
Dessutom har jag ju en fungerande programmerare, förutom att den inte kan justera utspänningen, så om jag skulle hamna med en hög elektronikskrot så gör det inte så mycket.
I så fall är det väl roligare att bygga en egen programmerare med finesser som pickit 2 inte har.
Jag visste inta att schemat till pickit3 var tillgängligt, men tydligen. Dock bygger den på en 24f, vilket jag inte kan programmera med min wisp. Dessutom verkar den vara ganska dumt gjord, jag vet inte om dem har fixat alla "fel" som påpekades för ett tag sedan.
Att bygga en egenutvecklad blir svårt, det är mycket programmering som krävs och kan bli svårt att få stöd för en massa picar.
Dessutom vet jag inte vilka finesser som jag skulle sakna på en pickit2. Möjligtvis att vill jag kunna försörja kretsen med den, men det är ju ganska lätt ordat och jag funderar på att bygga in det också.
EDIT: Jag tror jag tar irlml6402, även som andra transistor i dubbelpackningen. Även fast är den ytmonterad, det verkar inte finnas någon likvärdig på elfa.
EDIT2: Lägger ner projektet och köper mig en pickit 2 eller 3. Det finns andra saker att lära sig.
Att bygga en egenutvecklad blir svårt, det är mycket programmering som krävs och kan bli svårt att få stöd för en massa picar.
Dessutom vet jag inte vilka finesser som jag skulle sakna på en pickit2. Möjligtvis att vill jag kunna försörja kretsen med den, men det är ju ganska lätt ordat och jag funderar på att bygga in det också.
EDIT: Jag tror jag tar irlml6402, även som andra transistor i dubbelpackningen. Även fast är den ytmonterad, det verkar inte finnas någon likvärdig på elfa.
EDIT2: Lägger ner projektet och köper mig en pickit 2 eller 3. Det finns andra saker att lära sig.