Jag ska göra en ram av runda stålrör på 30mm i diameter. Cirka 1000*1400mm ska ramen bli.
Jag måste kapa 45* i varje ände av rören. Hur ska man få till det så att snitten inte blir radiellt förskjutna från varandra?
Jag har tillgång till en rejäl metallbandsåg som har ett skruvstycke i sig.
Jag tänkte att man kunde svetsa fast ändarna av röret som ska kapas mitt på ett lite större fyrkantigt för. Det runda röret är lite längre än vad det ska bli när det är färdigkapat. Man sätter några tvingar på mitten om det behövs. Sedan kapar man 80% igenom på bägge sidorna (får ändra vinkeln på sågen 90* i mellan). Så sågar man försiktigt bort dom resterade 20% o så är det klart.
Funkar detta tror Ni? Eller finns det någon bättre lösning? Vill ha det noooooga! Ska tillverka en stycken ram.
Har inte sågen här så jag måste ha en plan färdig när jag väl får tillgång till den.
Fimpa stålrör 45* i båda ändarna.
- Motormannen
- FormerMazda
Re: Fimpa stålrör 45* i båda ändarna.
Lägg röret i ett vinkeljärn som är kortare än röret. Spänn fast röret med minst två tvingar. Klart! 

Hur noga då än är då du kapar blir resultatet inte bättre än hur du svetsar ihop rören.
Lägg jobbet på jiggen för att hålla rören vid svetsning istället, ett bra vattenpass eller en vinkel borde klara att mäta upp för kapningen.
Lägg jobbet på jiggen för att hålla rören vid svetsning istället, ett bra vattenpass eller en vinkel borde klara att mäta upp för kapningen.
- FormerMazda
Och en svets har ju dessutom en tendens att dra ihop sig.
Punkta ihop på flera ställen, sen mät och rikta. Upprepa procedur.
Punkta ihop på flera ställen, sen mät och rikta. Upprepa procedur.
Det vettigaste måste väl vara att kapa till ena änden på två av rören, svetsa dem i rät vinkel och sen har du ett L som det knappast blir några problem att få att ligga plant? Så gör du två stycken såna L som du sen svetsar ihop.