beräkning av vridmoment vid stegmotor drift?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MIX

beräkning av vridmoment vid stegmotor drift?

Inlägg av MIX »

Hej!
Har haft lite funderingar angående utvexlingar på stegmotorer.
Första frågan är om vad är max varv på en stegis med max vridmoment?, är det drivande momentet samma som angivet hållmoment på motor till vist varvtal? hur långsamt kan man köra en stegmotor?.
Vad jag förstått så finns inte någon minimi gräns och vridet är bättre ju långsammare man kör.
Har tänkt mig en planetväxel mellan 1:50-1:100 som kommer att sitta på en remdrift. Om jag räknar rätt så borde jag men en 1.5Nm motor kunna få ut med 90% värkningsgrad 135Nm på 1:100 växel?
Om jag har ett drivande remmhjul på 70mm får jag då ut en kraft på 3856N alltså ungefär 385Kg i dragkraft på remmen?.
Var kan jag hitta Nema34 stegisar samt drivare för bra priser,kanske planetväxlar också, någon som handlat på http://www.slidesandballscrews.com/
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: beräkning av vridmoment vid stegmotor drift?

Inlägg av AndersG »

Max varv och max moment varierar per motor, men tillverkarna brukar ha kurvor pa detta.
H.O

Inlägg av H.O »

Precis som Ander säger, du får titta på momentkurvan för just "din" motor. Ju högre induktans motorn har desto högre hållmoment har den (oftast) men desto snabbare sjunker motorns moment när hastigheten ökar. Här är ett exempel för en specifik motor vid en specifik spänning:
Bild

Som du ser så avtar momentet väldigt fort. Som sagt bara databladet på din motor kan säga hur just den uppträder. Matningspänningen är också viktig, dubbla spänning så dubblas hastigheten med bibehållet moment - i princip och upp till en viss gräns förstås.

Dina uträkningar verkar stämma 1.5Nm*100*0.9=135Nm, 135Nm/(0.07m/2)=3857N men jag tror inte du kommer så högt som 90% på en panetväxel, särkillt inte med 100:1 men det är bara en "känsla", kolla data!

Jag har tyvärr inget tips om vart du hittar planetväxlar, i synnerhet inte några "billiga" och inte i den storleksklassen. Keling har iofs några som nätt o jämt fixar 100Nm men det är bara 10:1 i utväxling. Men det är väl bara att "Googla runt". Om du tar bort "billiga" ur ekvationen så har ju förstås ställen som Östergrens Elmotor grejjer....

/Henrik.
MIX

Inlägg av MIX »

Då verkar http://www.slidesandballscrews.com/ ligga bra i pris på växlar och motorer?! någon som har erfarenhet om dess drivare och motorer? är väl kinaprylar? ska man vara lite skeptisk på deras motor moment kurva verkar hålla rätt bra med moment jämfört med den kurvan H.O visade?!.
H.O

Inlägg av H.O »

Om jag tolkar grafen på "din motor" rätt så kör dom "2-microstep", dvs halvsteg. Vid 10000pps (10000/400*60=1500rpm) ger "min motor" ca 1.2Nm dvs ~40% av dess hållmoment på runt 3Nm. Vid samma hastighet ger "din motor" ca 0.5Nm dvs bara ~25% av dess hållmoment på ~2Nm.

Så jag skulle nog säga att "min motor" håller momentet bättre än vad "din" gör... ;-)

Sen stämmer ju inte siffrorna i grafen alls överens med vad som står i tabellen. Grafen visar ~2Nm hållmoment medan tabellen säger 3.2Nm vid parallelkoppling.
MIX

Inlägg av MIX »

Tyckte att det verkade lite skumt, var köper man rediga motorer som håller vad dom låvar, får man mer moment med fullsteg, den upplösning jag ska ha så räker det med helsteg. ingen som har en aning om den firman jag hänvisat till?
H.O

Inlägg av H.O »

Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av Zapp men jag tror det finns folk här som handlat av dom.

Jag menar inte att motorn du tittar på var dålig, så länge den uppfyller det du vill så är det säkert ett utmärkt val men det krävs kanske lite förtydligande från leverantören beträffande vilka siffror som gäller.

En GL80, 100:1 växel går på £324+moms (19%) så i runda slängar 4200:- lägg till ytterligare 650:- för en typ med låg backlash (om det krävs). De kostar pengar de där växlarna.... Kontiunerligt vridmoment på växeln är 80Nm, det är kanske i underkant om du behöver ta ut 135Nm.
Skriv svar