rh-givare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Loner

rh-givare?

Inlägg av Loner »

Vart får jag tag i fuktighetsgivare till vettigt pris?

Vill mäta fuktigheten i garage och tvätstuga, 0-5V, 1-5V, 0-10V, 0-20V, 4-20mA är utsignaler som jag föredrar.

PT100 köper man ju för lite och inget, men hittar inga andra miljö-givare till vettiga priser.

/L
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: rh-givare?

Inlägg av TomasL »

Just fuktgivare (och gasgivare) tenderar att bli dyra.
Dock kan man "enkelt" mäta fukten med två temperaturgivare och lite tillbehör.
Medod 1:
Går ut på att mäta den torra och våta temperaturen och därefter räkna fram den relativa fuktigheten, dock behöver man en hyffsat snabb mikrokontroller för åstadkomma det, då beräkningarna är flyttalsberäkningar med bl.a. naturliga logaritmer.
Du behöver en temperaturgivare som mäter lufttemperaturen samt en klädd i en fuktad strumpa (tygbit/gasbinda nedstoppad i en behållare med dest-vatten) , samt att du blåser luft över givarna med ca 1m/s.
Den strumpklädda våta givarens temperatur kommer då att vara ett par grader lägre (WB/Våt temperatur), än den utan strumpa (DB/Torr temperatur).

Metod 2, snarlik första men du mäter daggpunkten i stället.
Mäter också vanlig lufttemperatur, samt temperaturen på en spegel som kyls ned av ett pertier-element, med en fotodetektor känner du av om det bildas imma på spegeln, och reglerar pertierelementet precis på gränsen till imma, temperaturerna är då daggpunkt och torr temperatur, vilket enligt ovan används för att beräkna RH.

De flesta rena RH-Sensorer är egentligen en kondensator, där kapacitansen varierar med luftfuktigheten, vilket man då mäter, dock är de relativt okänsliga, speciellt vid höga och låga luftfuktigheter.

Det finns en tredje, rätt intressant metod, och det är att sätta en töjningsgivare på en hårhygrometer.

Mekaniska hygrostater består ofta av en hygroskopisk plastfilm eller hår, som får påverka en uSwitch.
Har även sett att man använder balsaträ till detta i vissa lägen.

Att notera, en (riktig) hårhygrometer använder hår från japanska kvinnor (det finns syntetiska också, men de är inte så bra).
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Jag vet inte om det kan passa, men jag skrev just om avläsning av Clas Ohlsons trådlösa termometer/hygrometer-givare som kostar 99:-. Teoretiskt kan man använda 4 x 15 givare, men jag lovar inte att alla signaler går fram då. Luftfuktighet mäter de inte i hela området 0 - 100 %, tror det är 15 - 95 % eller något liknande. Duger det för dina behov kanske det kan vara en smidig lösning.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Beroende pa hur mycket du vill bygga sa har ju Honeywell etc givare. Kolla i elfakatalogen.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Förlåt om jag verkar sniken, det handlar mer om nyfikenhet och att försöka hitta alternativa användningsområden för saker.

Jag har ett par enkla elektroniska termo-/hygrometrar där stativet (utfällbar plastbit på baksidan) gått sönder. Jag öppnade den ena för att titta, och den del jag tror är fuktsensorn påminner utseendemässigt om en resistiv givare ELFA har, men jag kunde inte se någon märkning på den.

Finns det någon rimlig chans för en glad och envis amatör, utan avancerad mätutrustning, att lista ut hur man mäter med den? Jag har andra fuktgivare som jag kan använda som referens, och slaktar jag en av dessa kan jag använda en likadan enhet som referens. Jag tror att jag mest har sett kapacitiva, enstaka resistiva luftfuktighetsmätare, och med lite påläsning tror jag att jag kan plocka mätvärden ur båda typerna.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

73-026-65 <--- Den har jag tänkt prova nån dag. Behövs en thermistor också för att få rätt relativa värden enligt databladet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
kikey

Inlägg av kikey »

Den här givaren har jag testat.
Noggrann och lättanvänd tillsammans med t.ex Arduino. :P

http://www.electrokit.se/givare-o-senso ... t_41002893
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Litet halvt off topic, men litet kul kuriosa rellaterat till Thomas inlägg,

Föremål nummer två (Mystery object #4) som mike på electricstuff roar sig med att våldföra sig på är just en sådan daggpunkts sensor.
http://electricstuff.co.uk/mystery_corner.html

Nummer ett för onekligen tankarna till en gammal psycrometer(?) vill minnas det för llänge sedan fanns enklare varianter som bestod av två glasrörsthermometrar, varav en hade mätspetsen omlindad med vått tyg. Frestande att prova någon gång att bygga en sådan elektronisk variant.

En modern variant används fortfarande att calibrera hårhygrometerar med (vilket bör göra med jämna intervall om man vill ha den hyper exakt). (har faktiskt en äkta hårhygrometer men den är helt mekanisk
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

73-056-75 superenkelt att förstå hur den fungerar, nackdel pris :(

Såg att det fanns en 20-pack att köpa på ebukten för någon månad sen då kom man ner i pris men annars har jag inte hittat någon bra källa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mizzarrogh skrev:............

Nummer ett för onekligen tankarna till en gammal psycrometer(?) vill minnas det för llänge sedan fanns enklare varianter som bestod av två glasrörsthermometrar, varav en hade mätspetsen omlindad med vått tyg. Frestande att prova någon gång att bygga en sådan elektronisk variant.

En modern variant används fortfarande att calibrera hårhygrometerar med (vilket bör göra med jämna intervall om man vill ha den hyper exakt). (har faktiskt en äkta hårhygrometer men den är helt mekanisk
Slungpsykrometern är (var) ett mycket användbart verktyg, tyvärrr finns det inga fungerande psykometrar att köpa längre, då de blivit förbjudna :cry:
Med dessa instrument kunde man mäta luftens egenskaper mycket exakt.

Hårhygrometern måste kalibreras(regenereras egentligen) då håren torkar till slut, man virar in den i en fuktig handuk ett par timmar, ställer den på 100, klart

Psykrometern behöver dock aldrig kalibreras, dock skulle man använda destillerat vatten på strumpan.
xxargs

Inlägg av xxargs »

HIH4000-sensorn är enkel att ansluta och mäta.

enpunktskalibrering gör man med fuktad koksalt (helst ren NaCl) i en tjockväggig plastpåse för 75.3% Rh. tvåpunktskalibrering kräver en annan sorts salt också, tex. med vatten fuktad magnesiumklorid som ger 32.8% Rh och och kan man få tag på lithiumklorid så är det 11.3 % Rh. alla vid 25 grader C. Värden avser salter i 'pro analysis' kvalitet och fuktats med destillerat vatten. vill man hitta nollpunkten så kan det även göras med sensorn i vakum, dock måste man ner under 0.25 mBar absoluttryck för att vara säker på att Rh-halten är under 1% Rh vid 25 grader C.

värmer man upp silikagel utbredd på en plåt till runt 200 grader under några timmar i ung och liten glipa för att fuktiga luften skall ta sig ut och sedan häller över och låter den svalna i förvärmd glasburk med tilldragen metallock (diskad bob äppelmosburk duger) så blir den också väldigt torr - förmodligen under 1% Rh vid rumstemperatur.

för hobbybruk räcker oftast att göra sin 75% Rh kalibrering med vanlig fuktad koksalt eller hellre diskmaskinsalt (som har renare NaCl än bordssalt) och vill man ha tvåpunkt kalibrering och man vet att givaren bör nå 0% enligt dess datablad så kan man prova med ungstorkade silikagelen enl. ovan som andra punktens referens för 0-1% Rh.

100% fukt är väldig svår punkt att få exakt och oftast hamnar man på 98% då det alltid finns delar av grader i temperaturskillnad i sin 'provbädd' och det slår direkt på den önskade 100% halten. men vill man försöka kalibrera ändå i den 'våta' området så kan man prova med fuktad kaliumnitrat med 93.6 %Rh vid 25 grader.

HIH4000 går ända till 0% Rh hyffsat linjärt medans många billiga kapacitiva Rh mätare är både olinjära inom sitt aktiva område och många av dessa bottnar vid Rh under 15 - 20% Rh
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle man kunna använda absorbtionen av mikrovågor för att mäta effektivt?

Samt hur dålig är kapacitansmetoden egentligen?
xxargs

Inlägg av xxargs »

skulle tro att det är lättare att hitta 'tydliga' områden inom IR-området då vattenånga är en dominerande växthusgas - mycket, mycket värre än alla andra växthusgaser tillsammans i verkan.

2: beror på vad du behöver, är det snabbhet, okänslighet mot andra gaser samtidigt, linjaritet, temperaturstabilitet, åldring etc. - som mycket annat så blir det att läsa datablad och ta hem sampel.

sensorer som HIH4000 har blivit förbaskade bra och exakta och tämligen selektiv - dvs brys sig inte så mycket vilka andra gaser eller dess tryck tillsammans med vattenångan man vill mäta. det jag saknar är att det skulle ha vart en inbyggd elektronisk termometer på samma chip också och då kunna räkna ut vatteninnehåll i luften och inte bara Rh

hur det är med dom billigare vet jag inte, men dom flesta bygger på att vatten har väldigt hög dielektricitetskonstant (Er ~70) och när hygroskopiska materialet mellan kondensatorplattorna tar upp fukt så ökar kapacitansen - om det blir linjärt eller inte och temperaturkänslighet beror mycket på vilket material det är mellan kondensatorplattorna och hur intelligenta kretsarna runt sensorn är
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

HIH4000 går ända till 0% Rh hyffsat linjärt medans många billiga kapacitiva Rh mätare är både olinjära inom sitt aktiva område och många av dessa bottnar vid Rh under 15 - 20% Rh
Jo, den temp/Rh mätare vi har på kontoret lägger av vid 20% RH på vintern.
Skriv svar