gitarrförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lennart H

gitarrförstärkare

Inlägg av Lennart H »

Köpte en sjuttiotals Lab L5 av en kompis. Reverben funkar inte så jag tog isär och kollade på grejerna. Plockade bort pre-ampkortet som sitter tillsammans med pottar och ingångar. Sprutade kontaktspray på pottar och satte dit kortet. Det rörde sig alltså endast om några lossade skruvar, inget bortlödande av något. När jag sedan slog på strömmen blev det ett jävla liv....
Låter ungefär som 50 hz som går ut på full volym trots att mainpotten är på noll. Har noggrant studerat om något lossnat eller gått mot nåt annat eller nån liten skruv har hamnat fel etc.
Stärkaren har pre out och power in på baksidan. Med en telekontakt i power in tystnar oväsendet. Men slutseget är igång och ger ljud ifrån sig ljud med en gura inkopplad där.
Jag tycker Lab har lite intressant historia. Det verkar som om Gibson gav uppdrag till Moog att designa den. Så förförstärkarkortet är märkt med Moog. Nån firma vid namn Norlin byggde ihop det hela. De flesta komponenter verkar vara USA-tillverkade. Undrar om den inte också är handlödd.
Hittade även kopplingsschema och allt därtill.
http://www.netads.com/~meo/Guitar/Amps/Lab/schem.html
Nån som har en idé om vad det kan röra sig om?
Mindmapper

Re: gitarrförstärkare

Inlägg av Mindmapper »

Verkar väl som att jord har dålig kontakt någonstans. Jag skulle gå igenom alla jordanslutningar. Se till att skruvar som håller fast kretskort verkligen jordar där det ska jordas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kontaktspray är inte att rekommendera till potar. Det löser upp både det ena och det andra.
Motion är mycket bättre. Fungerar det ändå inte: Byt potar. :)

Det är inte så att du startade förstärkaren innan kontaktsprayen hade avdunstat?

Precis som Mindmapper skriver så kan någon av de borttagna skruvarna ha kopplat ifrån jordanslutningen till något.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske något av slutrören ... nähä, trissor. :roll: :humf: :sleepy:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Sicken komplex design för något så enkelt... håller med föregående talare - det skall vara rör till gitarrer...

Flytande jord någonstans är också mitt bidrag till felsökningen, kan inte tänka mig något annat om du inte av misstag har skadat något vid demonteringen.
Lennart H

Inlägg av Lennart H »

Tack på er för svar!
Kontaktspray...skulle det kunna ha en så dramatisk effekt? Jag startade ganska snart efter sprutning.
Kortet (pre-amp) hänger fritt i en isolerad ram. Enda väg till jord är via en multikontakt. Från pre-amp ansluter kontakten till reverb-driverkortet. Ingenting på pre-amp har kontakt med jord som det är nu. Inte heller på reverbkortet finns någon kontakt till jord. Mätning via pinnarna på kontakten på rev-kortet visar heller ingen kontakt med jord. Problemet borde alltså finnas efter denna kontakt?
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Du kopplade in guran och det tystnade?
Kolla ingången.
Skriv svar