Har fått en ide´i skallen som jag undrar om det skulle kunna funka. Grejen är att jag ska sätta upp en motorstyrd grind till tomten. Normalt sett när man kommer hem ska man använda fjärrkontrollen för att öppna grinden men det vill inte jag.
Min tanke är att jag ska kunna styra detta med mobilens blåtand. Går det att få till så att när jag kommer med bilen och har min mobil med mig så öppnas grinden automatiskt? Tanken är också att jag ska kunna lägga in ett antal mobilnummer som får grinden att öppna sig. Finns det här eller kan man bygga det?
Bluetooth guru sökes
Re: Bluetooth guru sökes
Blåtand kommer dra massa ström från din mobil, det kan jag säga även om jag inte är guru.
Och tror inte det är kopplat till vilket nummer man har, det är nog mer fristående från sim-kortet.
Och tror inte det är kopplat till vilket nummer man har, det är nog mer fristående från sim-kortet.
Kör blåtand dygnet runt idag på mobilen så det är nog inga problem. Access frågan borde kunna funka på samma sätt som mitt headset men i flertal. Tänker att den teknik som ska sitta vid grinden har lite av samma funktion som en trådlös router som hela tiden skickar ut en signal för att tala om att den finns där för andra att koppla sig emot.
saxat från Nokias hemsida:
När två enheter som kör Bluetooth befinner sig inom varandras räckvidd sker ett litet elektroniskt samtal. Enheterna avgör huruvida de behöver dela data och om de behöver det bildar de ett litet nätverk – normalt behöver du inte göra något själv. Detta är vad som sker när du använder ett Bluetooth-kompatibelt headset eller bilmonteringssats från Nokia.
När du skickar data från en telefon till en annan sker det emellertid på ett lite annat sätt. Personen på mottagarsidan måste acceptera överföringen och det kanske krävs ett lösenord. Detta av integritets- och säkerhetsskäl.
saxat från Nokias hemsida:
När två enheter som kör Bluetooth befinner sig inom varandras räckvidd sker ett litet elektroniskt samtal. Enheterna avgör huruvida de behöver dela data och om de behöver det bildar de ett litet nätverk – normalt behöver du inte göra något själv. Detta är vad som sker när du använder ett Bluetooth-kompatibelt headset eller bilmonteringssats från Nokia.
När du skickar data från en telefon till en annan sker det emellertid på ett lite annat sätt. Personen på mottagarsidan måste acceptera överföringen och det kanske krävs ett lösenord. Detta av integritets- och säkerhetsskäl.
Om du på förhand har tillgång till telefonen kan du para den med din grindöppnare, att bara ange ett mobilnummer kommer inte funka då som tidigare påpekas saknas det koppling mellan mobilnummer/bluetooth id.
Har man mobilen ser jag inga större problem med att göra något som funkar...
(Efter ha skrivit en bluetooth stack från radio lagret och upp hatar jag det innerligt, dess flexibilitet är dess död, oändligt med kod för något som till 98% används till handsfree)
Har man mobilen ser jag inga större problem med att göra något som funkar...
(Efter ha skrivit en bluetooth stack från radio lagret och upp hatar jag det innerligt, dess flexibilitet är dess död, oändligt med kod för något som till 98% används till handsfree)
Jag läste om nån som gjorde nåt liknande med Tellstick och EventGhost (http://www.eventghost.org/).
Ska kolla eventghost, har nämligen en tellstick som jag inte börjat använda ännu.