[Uppskatta priset] Låta bygga 250st passage räknare.
[Uppskatta priset] Låta bygga 250st passage räknare.
Jag undrar vad det skulle kosta att låta tillverka 250st passage räknare.
En eller flera räknare ska sitta i en butik och räkna kunder som går in/ut genom dörren (eller dörrarna om det finns fler). Information ska skickas vidare via GSM eller TCP/IP till en databas. Rimlig sensor bör vara IR eller ultraljud.
Det är intressant att veta hur många kunder som väljer att gå in i butiken, för att senare räkna ut hur många det är som väljer att köpa eller gå ut igen.
Intressant kan vara:
- Hur man tex räknar en grupp på 2-5 personer som går in samtidigt.
- Trådlösa sensorer. Basenheten har TCP/IP via TP-kabel.
Vid butikens dörr finns vägguttag att tillgå, en fördel skulle vara att slippa dra TP-kabel dit.
Vid butikens dörr kan det finns sol eller effekt-belysning som gör det svårt för sensorer att jobba.
En fördel är om det går att ta hänsyn till att en dörr kan öppnas ut/in/sidan eller bara vara en stor öppning.
Ett annat alternativ är USB-anslutning till en PC.
Alla tips, förslag och idéer är välkomna. Även om någon vill tillverka eller designa kretsen.
En eller flera räknare ska sitta i en butik och räkna kunder som går in/ut genom dörren (eller dörrarna om det finns fler). Information ska skickas vidare via GSM eller TCP/IP till en databas. Rimlig sensor bör vara IR eller ultraljud.
Det är intressant att veta hur många kunder som väljer att gå in i butiken, för att senare räkna ut hur många det är som väljer att köpa eller gå ut igen.
Intressant kan vara:
- Hur man tex räknar en grupp på 2-5 personer som går in samtidigt.
- Trådlösa sensorer. Basenheten har TCP/IP via TP-kabel.
Vid butikens dörr finns vägguttag att tillgå, en fördel skulle vara att slippa dra TP-kabel dit.
Vid butikens dörr kan det finns sol eller effekt-belysning som gör det svårt för sensorer att jobba.
En fördel är om det går att ta hänsyn till att en dörr kan öppnas ut/in/sidan eller bara vara en stor öppning.
Ett annat alternativ är USB-anslutning till en PC.
Alla tips, förslag och idéer är välkomna. Även om någon vill tillverka eller designa kretsen.
Re: [Uppskatta priset] Låta bygga 250st passage räknare.
SL har satt in såna i några av våra bussar. ATR tror jag dom kallar det.
http://www.sl.se/upload/rapporter/uploa ... a_2006.pdf
http://www.sl.se/upload/rapporter/uploa ... a_2006.pdf
Jag frågar för min arbetsgivare och vi har också ett idag men vi är inte så nöjda med det.
Det funkar bra i bussarna, och "ser" hur många som går av/på, fast att det kan gå av flera i bredd.
Det sitter några små diskreta "läsare" vid all dörrar.
Ring till SL och fråga lite.
Det sitter några små diskreta "läsare" vid all dörrar.
Ring till SL och fråga lite.
använda sensorer med avstånd samt videoanalys parallellt beroende på felmarginal systemets budget klarar . det är lättare att kasta in -vad får det kosta i en design fas . beroende på absolut minimum av exakthet systemet skall ha ...
alltså 250 lokaliteter ?
en in/utgång per lokalitet ?
ca hur många skall passera max per min ?
osv.osv . beroende på budget så kan systemet kosta en del alt. min 1000;- per lokalitet ...
alltså 250 lokaliteter ?
en in/utgång per lokalitet ?
ca hur många skall passera max per min ?
osv.osv . beroende på budget så kan systemet kosta en del alt. min 1000;- per lokalitet ...
Vi har ganska låg frekvens av folk som kommer och går vi säljer lite dyrare saker, medel är kanske 150 besök per dag, per dörr.
Väljer man att ha en sensor som sitter i taket och tittar ner "föra att se om någon har gått rak under mig" så måste vi ha kanske 200 räknare. Då med 50 räknare i reserv. Så 250 totalt.
Noggrannheten behöver inte vara bättre än 5% till 10%. Idag har vi ett system som ger mellan 10 - 50% i fel, vill vi ha bättre noggrannhet så måste vi låta en service-tekniker titta på grejerna och det kostar.
I och med att passage räknare inte är någon raketforskning så skulle man kunna lösa detta "in-house" och billigare.
Viss kan man göra det dyrare, med FLIR-kameror eller genom att köpa dyrare system som kanske eller kanske inte funkar bättre.
Tanken här var att se om det fanns någon som kunde göra en prototyp som sen kunde tillverkas i 250 exemplar. Förhoppningsvis någon med erfarenhet som tidigare tillverkat proffsiga prototyper och vet var man kan få dom tillverkade.
Ska vi köpa 250st så är givetvis priset av betydelse. Det är dåliga tider för att sälja "dyra saker + onödiga saker", varje krona räknas, uppsägningarna haglar. Vi snackar låg-budget här.
Frågan är hur lågt man kan gå i pris för att få tex två moduler med bra kvalité och utan för stora kompromisser:
[sensor + 433MHz TX] + [433MHz RX + mikrodator + TCP/IP]
Två stycken Arduino bör ju funka om än med extrem overkill.
Väljer man att ha en sensor som sitter i taket och tittar ner "föra att se om någon har gått rak under mig" så måste vi ha kanske 200 räknare. Då med 50 räknare i reserv. Så 250 totalt.
Noggrannheten behöver inte vara bättre än 5% till 10%. Idag har vi ett system som ger mellan 10 - 50% i fel, vill vi ha bättre noggrannhet så måste vi låta en service-tekniker titta på grejerna och det kostar.
I och med att passage räknare inte är någon raketforskning så skulle man kunna lösa detta "in-house" och billigare.
Viss kan man göra det dyrare, med FLIR-kameror eller genom att köpa dyrare system som kanske eller kanske inte funkar bättre.
Tanken här var att se om det fanns någon som kunde göra en prototyp som sen kunde tillverkas i 250 exemplar. Förhoppningsvis någon med erfarenhet som tidigare tillverkat proffsiga prototyper och vet var man kan få dom tillverkade.
Ska vi köpa 250st så är givetvis priset av betydelse. Det är dåliga tider för att sälja "dyra saker + onödiga saker", varje krona räknas, uppsägningarna haglar. Vi snackar låg-budget här.
Frågan är hur lågt man kan gå i pris för att få tex två moduler med bra kvalité och utan för stora kompromisser:
[sensor + 433MHz TX] + [433MHz RX + mikrodator + TCP/IP]
Två stycken Arduino bör ju funka om än med extrem overkill.
> Vi snackar låg-budget här.
Ja men då så...

Ja men då så...

Det har varit på förslag ... men nej.
Vad tror du sodjan?
Vad tror du sodjan?
He, det var lite av ett skämt... 
Om du vill ha ett generellt svar, så är jag tveksam om det går att
få ihop något specialprojekt som blir billigare än en "of-the-shelf"
pryl som gör samma sak.
T.ex så verkar det lite oklart varför erat nuvarande system verkar missa
kunder. Det framgår inte varför inte en tekniker skulle kunna få titta
på det. Om teknikern kan trimma (eller vad han nu ska göra) in systemet
i en eller ett par butiker så kanske ni kan fixa resterande själva ?

Om du vill ha ett generellt svar, så är jag tveksam om det går att
få ihop något specialprojekt som blir billigare än en "of-the-shelf"
pryl som gör samma sak.
T.ex så verkar det lite oklart varför erat nuvarande system verkar missa
kunder. Det framgår inte varför inte en tekniker skulle kunna få titta
på det. Om teknikern kan trimma (eller vad han nu ska göra) in systemet
i en eller ett par butiker så kanske ni kan fixa resterande själva ?
Dom företag som säljer denna typ av prylar vill bara sälja "hela paketet".
Dvs du får en start kostnad + en månadskostnad och har du tur så får du data som verkar stämma hyggligt med var personalen i butiken upplever.
Ganska ofta får man ingen data alls eller något som är helt fel. Prylarna kräver ganska mycket service och det skjuter iväg i pris rätt snabbt, speciellt resekostnaden för teknikern. Prylarna är proprietära och vi får inte öppna dom ... så endast deras tekniker får göra jobbet.
ganska dyrt + ganska dåligt + ganska dålig service = läge att titta på alternativen.
Med egna saker kan vi i alla fall ge support per telefon eller åka dig på egen hand.
Dvs du får en start kostnad + en månadskostnad och har du tur så får du data som verkar stämma hyggligt med var personalen i butiken upplever.
Ganska ofta får man ingen data alls eller något som är helt fel. Prylarna kräver ganska mycket service och det skjuter iväg i pris rätt snabbt, speciellt resekostnaden för teknikern. Prylarna är proprietära och vi får inte öppna dom ... så endast deras tekniker får göra jobbet.
ganska dyrt + ganska dåligt + ganska dålig service = läge att titta på alternativen.
Med egna saker kan vi i alla fall ge support per telefon eller åka dig på egen hand.
Webbkamera kopplat till befintlig dator och bildbehandling?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skulle det duga med en fotocell? Eller är det denna lösning som ni använder idag?
Swech
Swech
Ja en vidvinklig webbkamera ovanför dörröppningen borde ju kunna ge rätt bra resultat... alternativt nätverkskameror och köra all beräkning på server.zeus skrev:Webbkamera kopplat till befintlig dator och bildbehandling?