Lägre frekvens ger lägre dataöverföringshastighet eller hur.
Om vi tänker oss en trådlös kommunikation med FSK-modulering. Där säg 950 Hz motsvarar en nolla och 1050 Hz motsvarar en etta. Hur fort kan man då föra över data? Det räcker väl inte med en våglängd på 950 Hz och en på 1050 Hz för att föra över '01', de olika frekvenserna behöver väl svänga ett par våglängder, eller?
http://en.wikipedia.org/wiki/Frequency-shift_keying
Frekvens <-> datahastighet
Frekvens <-> datahastighet
Senast redigerad av FS 19 mars 2010, 08:56:52, redigerad totalt 1 gång.
Re: Frekvens <-> datahastighet
Fyra perioder vill jag minnas att många system använder.
Men med amplitud + fasmodulering kan man trycka in många bitar per Hz så att säga.
Kolla på QAM, DPQSK osv.
Mediumet har också betydelse.
Men med amplitud + fasmodulering kan man trycka in många bitar per Hz så att säga.
Kolla på QAM, DPQSK osv.
Mediumet har också betydelse.
Re: Frekvens <-> datahastighet
Oj, det var färre än vad jag trodde.
FSK verkar enklast att implementera. Om jag av någon outgrundad anledning vill göra en en kommunikationslänk bestående av en högtalare och en mikrofon som kör FSK, hur många våglängder är det rimligt att jag behöver per bit?
Fyra lär ju inte räcka, och hur stor skillnad i frekvens bör jag ha?
Jag såg ett RF-exempel från Texas där de körde 869.83 MHz + 60 kHz, dvs 0.007% inte mycket alls, men detta var iofs RF och inte ljudvågor.
FSK verkar enklast att implementera. Om jag av någon outgrundad anledning vill göra en en kommunikationslänk bestående av en högtalare och en mikrofon som kör FSK, hur många våglängder är det rimligt att jag behöver per bit?
Fyra lär ju inte räcka, och hur stor skillnad i frekvens bör jag ha?
Jag såg ett RF-exempel från Texas där de körde 869.83 MHz + 60 kHz, dvs 0.007% inte mycket alls, men detta var iofs RF och inte ljudvågor.