Hej
Tänkte att jag kunde få lite hjälp av forumet.
Jag är på jakt efter en liten pryl som går att koppla till min dator för att kunna ha som spektrumanalysator för att kunna lyssna av HF-bandet, 1,6 - 30 MHz efter signaler/trafik att lyssna på.
Hade varit bra om det finns någon typ av logg funktion, så att man slipper sitta och bevaka analysatorn över tiden. Tanken är att jag ska kunna slå på apparaten dygn 1 och sedan dygn 2 kunna skörda frukten av mitt lyssnande genom att då kunna lyssna av spektrumet och kanske hitta något roligt.
Tänkte att det är något som någon här kan tänkas ha koll på vart man hittar en sådan apparat.
Tack på förhand.
Smidig spektrumanalysator att koppla till datorn
Re: Smidig spektrumanalysator att koppla till datorn
http://www.rfspace.com/RFSPACE/SDR-IQ.html
Fast du får begränsa dig till 196kHz bredd på spektrumet du sparar.
Att spara "allt " i 24 timmar blir nog väldigt mycket data, borde det ta längre tid att lyssna igenom än vad det tar att spela in
Enligt Nyqvist ska du ju sampla med mer än 60 MHz, SDR-IQ använder 66MHz
och en 14 bitars AD, (66 x 14 = 924 Megabit/sekund) hur många terrabyte det blir på 24 timmar är bara miniräknarövning
Fast du får begränsa dig till 196kHz bredd på spektrumet du sparar.
Att spara "allt " i 24 timmar blir nog väldigt mycket data, borde det ta längre tid att lyssna igenom än vad det tar att spela in

Enligt Nyqvist ska du ju sampla med mer än 60 MHz, SDR-IQ använder 66MHz
och en 14 bitars AD, (66 x 14 = 924 Megabit/sekund) hur många terrabyte det blir på 24 timmar är bara miniräknarövning

Re: Smidig spektrumanalysator att koppla till datorn
Tack för tipset
Jag får nog fortsätta att kolla runt och söka. Synd att bandbredden var så liten. Får tyvärr en ganska liten del av hela bandbredden av 1,6 - 30 MHz med den här analysatorn.
Vet att ELFA haft någon produkt, men jag hittar inte igen något på deras hemsida.
Jag får nog fortsätta att kolla runt och söka. Synd att bandbredden var så liten. Får tyvärr en ganska liten del av hela bandbredden av 1,6 - 30 MHz med den här analysatorn.
Vet att ELFA haft någon produkt, men jag hittar inte igen något på deras hemsida.