Hej,
har gjort en schema design och skall skapa ett dubbelsidigt mönsterkort efter detta schema. Men skulle behöva lite handfast tipa på hur breda banor jag skall ha.
Var 4:a år sedan jag gjorde detta sensate och skulle vilja ha lite tips.
Kortet består i huvuddel av en stm32, ethernet phy, max20..., rj45 jack, 9-pol dsub, några lysdioder. Ld1117 som konverterar 5v till 3.3v 25Mhz kristall, en rtc klock kristall.
Det jag behöver tips om är hur breda banor jag behöver.
1.Behöver jag ha separata banor för powermatning som skall vara bredare till ovanstående kretsar? Då jag bara har en power supply behöver jag tänka på att mcu skall ha en egen supply bana ?
2. Vilken bred bör signal banorna vara dvs banorna utifrån i/o på stm32
3. Jag hade tänkt att lägga jordplan överallt där det är tomt, men sedan så har jag läst att jordplan kan störa kristallens svängning. Så är gryt osäker på detta.
4. Då det går en klock signal från stm32 till ethernetphy så antar jag att längden på den ej bör vara för lång.
5. Jag har glömt bort alla kunskaper i att räkna på längden på banor och räkna på stubbar för att motverka störningar. Men nån kanske har några tips här också.
6. Allt annat som ni kan tipsa om.
7. Länkar till guider, mina google sökningar har ej resulterat i några bra reultat.
MvH
Bredd på banor på kretskort
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: bred på banor på kretskort
I Elfas fakta.pdf finns några sidor om bredd vid olika strömmar och frekvenser.
Det står mycket annat nyttigt där också.
Det står mycket annat nyttigt där också.
Re: Bredd på banor på kretskort
Beror ju mycket på hur du skall tillverka det, ska du göra själv eller skicka kortet på tillverkning?
Ska du göra det själv beror det lite på hur duktig du är, annars är det bara att kolla vad tillverkaren klarar och köra på det på alla signalledare, och sedan räkna på matningsledarna enligt pdfen Jimmy länkade till.
Jordplan är ett måste, ställer nog till med betydligt mer negativt att inte ha.
Har aldrig haft problem med kristaller och jordplan själv iaf.
Ska du göra det själv beror det lite på hur duktig du är, annars är det bara att kolla vad tillverkaren klarar och köra på det på alla signalledare, och sedan räkna på matningsledarna enligt pdfen Jimmy länkade till.
Jordplan är ett måste, ställer nog till med betydligt mer negativt att inte ha.
Har aldrig haft problem med kristaller och jordplan själv iaf.
- prototypen
Ett helt jordplan är ett "måste", man får göra lite korta ledningsbanor i jordplanet det är inte hela världen.
Ledarbredd, spänningsmatning så breda man får plats med men 60 mil kan vara en bra bredd att börja med.
Signalledare går att göra så smala som 4 mil, men 8-10 mil är väl ganska standard idag, personligen till mina köpis, proffskort i mina produkter som ska fungera i 50 år så är minsta ledarbredden 20 mil (om det inte är jättetrångt)
Sno och vrid på kretsarna för att få så korta banor som möjligt, iom jordplanet så får man impedansanpassning och ska inte behöva stubbar, med 25 MHz så ska man väl inte behöva ta hänsyn till löptiden i ledarna.
Protte
Ledarbredd, spänningsmatning så breda man får plats med men 60 mil kan vara en bra bredd att börja med.
Signalledare går att göra så smala som 4 mil, men 8-10 mil är väl ganska standard idag, personligen till mina köpis, proffskort i mina produkter som ska fungera i 50 år så är minsta ledarbredden 20 mil (om det inte är jättetrångt)
Sno och vrid på kretsarna för att få så korta banor som möjligt, iom jordplanet så får man impedansanpassning och ska inte behöva stubbar, med 25 MHz så ska man väl inte behöva ta hänsyn till löptiden i ledarna.
Protte
-
För ethernetledare i 100Mbit kör jag 5 mil ledare 5 mil isolation och minst 25 mil på varje sida om paret samt inget jordplan under ledarparet såvitt jag kan räkna så motsvarar det 100 Ohm impedans.
EDIT: Kom ihåg fel, har korrigerat till rätta avstånd.
EDIT: Kom ihåg fel, har korrigerat till rätta avstånd.