Strömförsörja med både AC och DC
Strömförsörja med både AC och DC
Ja kan man göra det?
Skulle vilja strömförsörja en liten pryl med 400-1000VAC samt 24VDC (eller 24VAC, spelar ingen roll vilken). Detta utan att behöva flytta om någon switch.
Tänkte mig lösa 400-1000VAC genom att transformera ned en faktor 20 med trafo, likrikta och skicka in i en switchad step down regulator, LM5008.
(400 sqrt(2)) / 20 = 28VDC
(1 000 sqrt(2)) / 20 = 70VDC
Men om jag även vill kunna strömförsörja samma enhet med 24VAC/DC, hur går jag då tillväga. Med växelström hamnar jag utanför LM5008s intervall om jag vill klara alla spänningsintervaller. Med likström, hur kommer jag då förbi trafon?
Edit: 1000VAC för att fungera i en del gruvelnät. Ja jag vet att högre spänning ställer andra krav på krypavstånd mm.
Skulle vilja strömförsörja en liten pryl med 400-1000VAC samt 24VDC (eller 24VAC, spelar ingen roll vilken). Detta utan att behöva flytta om någon switch.
Tänkte mig lösa 400-1000VAC genom att transformera ned en faktor 20 med trafo, likrikta och skicka in i en switchad step down regulator, LM5008.
(400 sqrt(2)) / 20 = 28VDC
(1 000 sqrt(2)) / 20 = 70VDC
Men om jag även vill kunna strömförsörja samma enhet med 24VAC/DC, hur går jag då tillväga. Med växelström hamnar jag utanför LM5008s intervall om jag vill klara alla spänningsintervaller. Med likström, hur kommer jag då förbi trafon?
Edit: 1000VAC för att fungera i en del gruvelnät. Ja jag vet att högre spänning ställer andra krav på krypavstånd mm.
Re: Strömförsörja med både AC och DC
Likrikta 28v-70v och likrikta även 24v dc/ac i två olika likriktarbryggor och koppla ihop + och -.
kör sedan LM5008 att gå ner till 12-18volt eller liknande. Detta för att du får ett tapp när du kör 24v DC.
kör sedan LM5008 att gå ner till 12-18volt eller liknande. Detta för att du får ett tapp när du kör 24v DC.
Hängde inte riktigt med 
Jag kanske var lite otydlig. Prylen måste spänningssättas genom samma ingång. Alltså vet inte min lilla pryl i förväg vad för spänning som kommer. Allt från 24-1000 VAC (eller 24VDC + 400-1000VAC om det skulle vara lättare att lösa...)
Jag kanske var lite otydlig. Prylen måste spänningssättas genom samma ingång. Alltså vet inte min lilla pryl i förväg vad för spänning som kommer. Allt från 24-1000 VAC (eller 24VDC + 400-1000VAC om det skulle vara lättare att lösa...)
Använder man samma kontakter i gruvan för högspänd AC och lågspänd DC?
Givetvis inte, men min pryl vill helst kunna fungera på fler ställen helt utan modifikation.
Då är det i princip bara en switchad lösning som funkar.
Likrikta inkommande spänning (eventuellt med en PFC-lösning) och switcha genom en switchtrafo.
De prylar som jag har sett har haft en PFC som dessutom switchat upp till 200-300 V före den vanliga switchningen när inspänningen varit lägre.
Likrikta inkommande spänning (eventuellt med en PFC-lösning) och switcha genom en switchtrafo.
De prylar som jag har sett har haft en PFC som dessutom switchat upp till 200-300 V före den vanliga switchningen när inspänningen varit lägre.
Men hur får jag det att fungera för hela spänningsintervallet "samtidigt"? Hur urskiljer jag den lägre spänningen och låter den gå genom en annan switchning?
Med en switchad lösning behöver du inte urskilja något. Den pryl jag såg gick i princip på 24-240 V AC/DC.
Ditt största problem är spänningen över 250 V.
Kolla t.ex. här
http://www.anglia.com/newsarchive/1367. ... le_id=2240
Ditt största problem är spänningen över 250 V.
Kolla t.ex. här
http://www.anglia.com/newsarchive/1367. ... le_id=2240
- prototypen
Med 1000 VAC så får man 1400 VDC och då börjar det fresta på med corona och överslag.
Gör 2 olika ingångar.
Protte
Gör 2 olika ingångar.
Protte
Vilken uteffekt behöver du? Om det är några milliwatt och man kan acceptera en förfärlig verkningsgrad går det att köra linjärt. Jag har använt sådana kopplingar för att tända en varnings-LED som skulle fungera på 10 - 900 V.
En annan lite kul fundering är om man kan koppla en IGBT så att den bryter då den likriktade spänningen går över t.ex. 50 V. Då skulle man kunna plocka ut den energi man behöver vid nollgenomgångarna på AC-spänningen. Förutsatt att man inte behöver så mycket. Och du måste fortfarande ha en flyback eller liknande för att göra det hela beröringssäkert (med allt godkännande som medföljer).
Så två ingångar har många fördelar.
En annan lite kul fundering är om man kan koppla en IGBT så att den bryter då den likriktade spänningen går över t.ex. 50 V. Då skulle man kunna plocka ut den energi man behöver vid nollgenomgångarna på AC-spänningen. Förutsatt att man inte behöver så mycket. Och du måste fortfarande ha en flyback eller liknande för att göra det hela beröringssäkert (med allt godkännande som medföljer).
Så två ingångar har många fördelar.
Jag vill nog ha minst 50mA på 3.3V, gärna 200mA.
IGTB-idén lät kul, jag får klura lite kring den...
IGTB-idén lät kul, jag får klura lite kring den...