Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Frekvensomriktare och 2-polig motor, nu problem
Hur är det med detta, har inte stött på detta tidigare med att koppla in en frekvensomriktare till en 2-polig 3-fasmotor.
Kan detta ställa till med nåt elände vid omkoppling mellan låg och högvarv så frekvensomformaren kan få 'spader'?
Kan detta ställa till med nåt elände vid omkoppling mellan låg och högvarv så frekvensomformaren kan få 'spader'?
Senast redigerad av tecno 30 mars 2010, 20:34:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: Frekvensomriktare och 2-polig motor
Öh, antalet poler har ingen betydelse.
Däremot motorkonstruktionen (Med tanke på lindningsisolation och lagerskador)
Däremot motorkonstruktionen (Med tanke på lindningsisolation och lagerskador)
- tecno
- Kontakt:
OK, heter det 2-poligt då motorn har 1450/2850 varv?
Jag hänger med på resonemanget om isolation och lager så man får se till att inte ta i för mycket så man skadar motorn.
Vid låga varv är jag medveten om att extra fläkt skall till för att kyla motorn.
Jag hänger med på resonemanget om isolation och lager så man får se till att inte ta i för mycket så man skadar motorn.
Vid låga varv är jag medveten om att extra fläkt skall till för att kyla motorn.
2-Poligt =2800
4-Poligt =1400
Tydligen har du en motor som är omkopplingsbar mellan 2 och 4 poler.
Du kan inte koppla om mellan driftsätten utan att programmera om omformaren.
Möjligen om du har en omformare med 2 olika uppsättningar motordata, en för 2-poligt och en för 4-poligt, då måste du växla mellan dessa uppsättningar när du kopplar om motorn.
Du måste förmodligen växla börvärdesinställningar samt en massa annat också ( beroende på hur du kör den).
Dock bör du se upp med dels matningsspänning och motoreffekt vid de olika driftsätten.
4-Poligt =1400
Tydligen har du en motor som är omkopplingsbar mellan 2 och 4 poler.
Du kan inte koppla om mellan driftsätten utan att programmera om omformaren.
Möjligen om du har en omformare med 2 olika uppsättningar motordata, en för 2-poligt och en för 4-poligt, då måste du växla mellan dessa uppsättningar när du kopplar om motorn.
Du måste förmodligen växla börvärdesinställningar samt en massa annat också ( beroende på hur du kör den).
Dock bör du se upp med dels matningsspänning och motoreffekt vid de olika driftsätten.
-
Det heter 2-hastighetsmotorer. Det finns lite olika sätt att koppla dessa på. Har ingen erfarenhet att köra dessa på frekvensomriktare, men det borde väl inte vara något bekymmer tycker jag. Bara du kopplar så att de får den spänning de ska ha.tecno skrev:OK, heter det 2-poligt då motorn har 1450/2850 varv?
Nej det är ingen tvåhastighetsmotor.
Motorn är i normalfallet (högt varvtal) D-kopplad.
Vid lågt varvtal är den Y-Kopplad.
Tolkar dit schema så här K3/K4 Medurs/Moturs driftsriktning
K6+K7 = Y-Kopplad= Lågt Varvtal.
K6+K5 = D-Kopplad= Högt Varvtal.
Beroende på vilken omformare du har, kan du plocka bort allting, och D-Koppla motorn fast.
Motorn är i normalfallet (högt varvtal) D-kopplad.
Vid lågt varvtal är den Y-Kopplad.
Tolkar dit schema så här K3/K4 Medurs/Moturs driftsriktning
K6+K7 = Y-Kopplad= Lågt Varvtal.
K6+K5 = D-Kopplad= Högt Varvtal.
Beroende på vilken omformare du har, kan du plocka bort allting, och D-Koppla motorn fast.
- tecno
- Kontakt:
Rätt uppfattat, jo du har så rätt med att det är enklast att D-koppla motorn. Det tar jag till mig.
Har en Lenze 8600 som lämnar 5,5A och motor max är 5,8A så den är ju på gränsen. Tittar på en annan från Yaskava som är för 3,7kW och lämnar 8A om jag inte missminner mig.
Har en Lenze 8600 som lämnar 5,5A och motor max är 5,8A så den är ju på gränsen. Tittar på en annan från Yaskava som är för 3,7kW och lämnar 8A om jag inte missminner mig.
Jag tror inte att det är lågt varvtal vid y-kopplat resp, högt varvtal vid D-kopplat! Däremot minskar startströmmen med en 1/3 vid y-start och när motorn kommit upp i varv så slår man över så att den går på full effekt.
Det normala iofs är att använda YD-Koppling för att minska startströmmen, men det går också att använda för att få ett lägre varvtal, om motorn är konstruerad för det.
En hel del fläktar funkar på detta vis.
Du måste också ta reda på hur motorn skall drivas, normalt eller CT. Det beror på hur lasten ser ut.
Om du behöver CT, måste omformaren klara detta driftsättet, vilket de flesta enkla omformare inte klarar.
CT= Constant Torque = Konstant Vridmoment.
En hel del fläktar funkar på detta vis.
"Lenze'n" är för liten, garanterat.Har en Lenze 8600 som lämnar 5,5A och motor max är 5,8A så den är ju på gränsen. Tittar på en annan från Yaskava som är för 3,7kW och lämnar 8A om jag inte missminner mig.
Du måste också ta reda på hur motorn skall drivas, normalt eller CT. Det beror på hur lasten ser ut.
Om du behöver CT, måste omformaren klara detta driftsättet, vilket de flesta enkla omformare inte klarar.
CT= Constant Torque = Konstant Vridmoment.
Senast redigerad av TomasL 14 mars 2010, 20:05:17, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Kontakt:
Kenson, där har du fel. Detta är tydligt att den har två varvtals områden tom märkskylten visar så. 2kW på lågvarv och 2,4kW på högvarv. Motorn sitter i CombiMill fräsmaskinen och låga varv behövs även om den har 5 stegs växel låda med mekanisk låg och hög.
Där ser man! Man lär sig så länge man lever! Att en fläkt får olika varvtal kan man ju förstå när den inte "orkar" upp i varv! Finns det fler tillämplingar måntro?
Det du har är en dahlandermotor, som är en speciell typ (vanligt förekommande) av 2-hastighetsmotor. läs mer: http://www.datele.no/HTML/VG1%20elektro ... 0teori.htm
Om du plockar bort kontaktorerna och ersätter med en frekvensomriktare och kopplar fast högfart så kommer du att få mindre tillgängligt vridmoment vid låga hastigheter.
Om du har en vanlig/gammaldags frekvensomriktare med u/f reglering (istället för modern vektorreglering) så går det bra att köra frekvensomriktaren utan att ändra parametrar vid växling mellan 2/4pols koppling. För säkerhets skull kan det vara bra att undvika växling mellan hög/låg ifarten när omriktaren är inkopplad, det blir ju rätt elaka stötströmmar.
Viktigt att kontrollera isf om motorn har samma märkström i 2-pol och 4-pol. Om märkströmmen sklijer så måste det sitta två motorskydd.... såg nu på din kopplingsbild att det bara suttit ett motorskydd tidigare så då ska det räcka med frekvensomriktarens inbyggda.
Om du plockar bort kontaktorerna och ersätter med en frekvensomriktare och kopplar fast högfart så kommer du att få mindre tillgängligt vridmoment vid låga hastigheter.
Om du har en vanlig/gammaldags frekvensomriktare med u/f reglering (istället för modern vektorreglering) så går det bra att köra frekvensomriktaren utan att ändra parametrar vid växling mellan 2/4pols koppling. För säkerhets skull kan det vara bra att undvika växling mellan hög/låg ifarten när omriktaren är inkopplad, det blir ju rätt elaka stötströmmar.
Viktigt att kontrollera isf om motorn har samma märkström i 2-pol och 4-pol. Om märkströmmen sklijer så måste det sitta två motorskydd.... såg nu på din kopplingsbild att det bara suttit ett motorskydd tidigare så då ska det räcka med frekvensomriktarens inbyggda.
har gamla fläktmotorer med tvåhastighet på jobbet, samma inkopplings modell, om jag inte minns fel sedan jag klabbade med dom för några veckor sedan
dom brukar ha usla värden på låghastighet, men var ju vanliga på den tiden frekvensomformare inte fanns eller kostade en förmögenhet
kolla om du inte får bättre egenskaper om du kör den enbart på högt varvtal och tar ner det via frekvensomformaren istället
utan att veta så gissar jag på att det blir bättre så
dom brukar ha usla värden på låghastighet, men var ju vanliga på den tiden frekvensomformare inte fanns eller kostade en förmögenhet
kolla om du inte får bättre egenskaper om du kör den enbart på högt varvtal och tar ner det via frekvensomformaren istället
utan att veta så gissar jag på att det blir bättre så
Tecno, efter dit sista inlägg, gissar jag att du behöver en omriktare som klarar CT-Drift, då normaldrift enbart används till centrifugalpumpar och fläktar (i princip).