Led dimmer
Led dimmer
Hej
Jag vill dimma en led 24V 700mA, led tillverkaren säger att jag skall bygga en av LM 317 ell LM 350.
Jag vill helst ha 24V batterier som strömkälla.
Har förstått att spänningsfallet är stort över LM 317 och 350 så att det kan bli problem med 24V batteridrift.
Har någon något förslag på hur jag gör detta?
mvh
Olle
Jag vill dimma en led 24V 700mA, led tillverkaren säger att jag skall bygga en av LM 317 ell LM 350.
Jag vill helst ha 24V batterier som strömkälla.
Har förstått att spänningsfallet är stort över LM 317 och 350 så att det kan bli problem med 24V batteridrift.
Har någon något förslag på hur jag gör detta?
mvh
Olle
Re: Led dimmer
Först och främst vilken färg har LED:en? Är det en med en grundfärg så är det i princip inga problem att dimma men är det en vit så ändrar den sin färg till mer gult eller blått om man gör det linjärt. Det bästa sättet att dimma en LED är att pulsbreddsmodulera den för då behåller den samma färg genom mer eller mindre hela sitt område även vita.
Hej
I de tekniska specifikationerna för lampan står bl.a. följande:
Solid-state led array
colour temperature: 6600K
power rquirement: 24Vdc, 700mA
Do not exceed +24Vdc
Control of the lamp is best achieved by limiting the current into the lamp from 0 to I(f).
Current regulators can be easily constructed from adjustable regulators such as the LM317 or LM 350.
ha det bra
Olle
I de tekniska specifikationerna för lampan står bl.a. följande:
Solid-state led array
colour temperature: 6600K
power rquirement: 24Vdc, 700mA
Do not exceed +24Vdc
Control of the lamp is best achieved by limiting the current into the lamp from 0 to I(f).
Current regulators can be easily constructed from adjustable regulators such as the LM317 or LM 350.
ha det bra
Olle
-
Med 24V batterier så har du en spänning som varierar från ca 20V till ca 29V. Detta beroende på om det är dåligt laddat eller i slutet på laddfasen. Nu har jag antagit ett blybatteri, en annat typ av batteri har andra spänningar som min/max.
Om du ligger i lägre delen av vad batteriet ger ut vill du inte tappa mer pga spänningsfall i LM317. Är det då dessutom många LED i arrayen så får du inte mycket reglermån. Har du ett batteri som är fullladdat när lampan används är det inga bekymmer.
Lite frågetecken finns det att reda ut!
Om du ligger i lägre delen av vad batteriet ger ut vill du inte tappa mer pga spänningsfall i LM317. Är det då dessutom många LED i arrayen så får du inte mycket reglermån. Har du ett batteri som är fullladdat när lampan används är det inga bekymmer.
Lite frågetecken finns det att reda ut!
Jag kan inte använda pulsbreddsmodulering p.g.a störningar av annan utrustning i närheten.
Hur bygger jag en dimmer (av Lm317/350) som drivs av 24V blybatterier som jag laddar (nästan) hela tiden.
Spänningen stiger väl så mycket vid laddning att jag behöver begränsa den.
Går det att använda zenerdioder som spänningsbegränsare?
Hur bygger jag en dimmer (av Lm317/350) som drivs av 24V blybatterier som jag laddar (nästan) hela tiden.
Spänningen stiger väl så mycket vid laddning att jag behöver begränsa den.
Går det att använda zenerdioder som spänningsbegränsare?
- FormerMazda
Titta här på sidan 5:
http://www.sparkfun.com/datasheets/Components/LM317.pdf
Eller här på sidan 18:
http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf
Att ha 700mA behöver du motstånd 1,7Ohm.
http://www.sparkfun.com/datasheets/Components/LM317.pdf
Eller här på sidan 18:
http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf
Att ha 700mA behöver du motstånd 1,7Ohm.
tja, på sidan 5 i LM317 databladet har dom ju ritat exakt hur det ska kopplas för att du ska få en strömbegränsare. Men du får nog seriekoppla R1 (poten) med ett annat motstånd så du får ett maxvärde på 700 mA ( I = 1.2/R1 ger 1.71 Ω för 700mA ). Sedan kanske poten bör vara logaritmisk med tanke på att strömmen är omvänt proportionell mot resistansen.
Det där kommer inte funka så bra med en N-kanal eftersom att spänningen på source blir 24V-"spänning på gate vid 700ma ström". Men om LED-arrayen och FET:en byter plats borde principen funka.
Gaten brukar inte tåla 24V. Det kan lösas genom att kan mata OP:n från bara ett batteri, eller via en Zener.
Själva principen är bra, spänningsfallet kan göras lägre än vad spänningsfallet blir över LM317.
Gaten brukar inte tåla 24V. Det kan lösas genom att kan mata OP:n från bara ett batteri, eller via en Zener.
Själva principen är bra, spänningsfallet kan göras lägre än vad spänningsfallet blir över LM317.
Hej!
Jag har byggt denna för att dimma och driva lysdioder. Funkar kanon!
Jag har inte märkt att vita lysdioder ändrar färgtemperatur vid olika drivström?
Jag har byggt denna för att dimma och driva lysdioder. Funkar kanon!
Jag har inte märkt att vita lysdioder ändrar färgtemperatur vid olika drivström?
Jo , det är ju en bra strömbegränsare, men med visst spänningsfall eller?
Jag vet inte vad det är för spec. på den där LED lampan???
vad menas med 24 volt, 700 mA ????
Antingen har den inbyggda motstånd och är avsedd att drivas med 24 Volt och utan strömbegränsning. I så fall vill man reglera till 24 volt.
Annars, om det bara är seriekopplade LED, så vill man strömbegränsa till 700mA, och då beror spänningen helt på LED'ens Vf. Kanske det var därför Sodjan undrade vad som menades med 24V, 700mA?
Angående mitt förra inlägg: Bearing, visst, jag satte visst dit fel MOSFET, det ska givetvis vara en P-kanals där, om den ska vara på "höga" sidan. Det går ju att lägga en N-kanal på låga sidan också - men ström-sensor-motståndet måste ligga mellan source och jord. Det spelar ju ingen roll eftersom det inte är så hög spänning över motståndet, OP-ampen kommer ju att kompensera automatiskt och ge rätt spänning ut till gaten. Motstånd och zenerdiod på gaten kan ju vara en bra idé.
Den här kretsen är ju en strömbegränsare för "vanliga" LED. Men med informationen "power requirement: 24Vdc, 700mA" så gissar jag att du kan lägga på 24 volt och så drar LED-lampan 700mA. Om den har inbyggd strömbegränsare kan du inte dimma den, men om det bara är ett motstånd så handlar det väl om att reglera spänningen från 24 volt och neråt. Det bästa i det fallet är ändå att ansluta en strömbegränsare som är reglerbar upp till 700mA - då får du en linjär skala.
Jag vet inte vad det är för spec. på den där LED lampan???
vad menas med 24 volt, 700 mA ????
Antingen har den inbyggda motstånd och är avsedd att drivas med 24 Volt och utan strömbegränsning. I så fall vill man reglera till 24 volt.
Annars, om det bara är seriekopplade LED, så vill man strömbegränsa till 700mA, och då beror spänningen helt på LED'ens Vf. Kanske det var därför Sodjan undrade vad som menades med 24V, 700mA?
Angående mitt förra inlägg: Bearing, visst, jag satte visst dit fel MOSFET, det ska givetvis vara en P-kanals där, om den ska vara på "höga" sidan. Det går ju att lägga en N-kanal på låga sidan också - men ström-sensor-motståndet måste ligga mellan source och jord. Det spelar ju ingen roll eftersom det inte är så hög spänning över motståndet, OP-ampen kommer ju att kompensera automatiskt och ge rätt spänning ut till gaten. Motstånd och zenerdiod på gaten kan ju vara en bra idé.
Den här kretsen är ju en strömbegränsare för "vanliga" LED. Men med informationen "power requirement: 24Vdc, 700mA" så gissar jag att du kan lägga på 24 volt och så drar LED-lampan 700mA. Om den har inbyggd strömbegränsare kan du inte dimma den, men om det bara är ett motstånd så handlar det väl om att reglera spänningen från 24 volt och neråt. Det bästa i det fallet är ändå att ansluta en strömbegränsare som är reglerbar upp till 700mA - då får du en linjär skala.