Morsan eldar med pellets, och det är ganska mycket jobb att bära den dit man tippar ner pelletsen till förrådet vid pannan.
Särskillt för en äldre kvinna. Tänkte därför bygga en självgående skottkärra. Flaket tar jag ifrån en vanlig skottkärra och det är väl det enda som påminner om en vanlig muskel driven skottkärra.
Framdrivningen hoppas jag att kunna ta ifrån en gammal elvinch köpt på Ö&B, har inte testat och räknat än.
Det sitter ju en kraftig nerväxling på en sån där elvinch för 12 volt. Den ska orkade dra 800 kg innan jag demolerade den, kommer inte ihåg vid vilken lutning.
Jag planerar att koppla på ett däck med en diameter på kanske 350 -400 mm. Så jag är mycket väl medveten av att den kommer förlora massor av drag vilja. Men det är värt att testa och räkna på det, det är ju väldigt enkelt och ganska prisvärt om det går att koppla på en axel ut från viretrumman och sedan driva ett hjul därifrån. Behöver inte bygga en växellåda, vilket inte alls verkar lätt.
Jag skulle helst vilja ha skott kärran att gå för egen maskin med hjälp av nergrävd kabel som den navigerar efter, det vore riktigt cool. Annars så går det ju med radiostyrning men det är inte lika häftigt. Då kan det vara risk att morsan tycker att det blir för bökigt.
Så hur göra för att få skottkärran att navigera efter antennen i backen, är det två mottagare som gäller och sedan använda skillnaden mellan dem för att få ut vilket håll som ska korrigeras åt?
Och framför allt tips på hur jag ska bygga, inga microdatorer kan inte programera dem och har ingen lust att lägga tid på det just nu.
Samma teknik som i sjävgående gräsklippare som inte lämnar tomten.