Självgående skottkärra/ robot *Klar*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Självgående skottkärra/ robot *Klar*

Inlägg av orvar-e »

Jag har tänkt att bygga en självgående skottkärra åt min morsa i födelsedags present. Nu fyller min mamma år om 10 dagar så det finns inte en chans att jag hinner samla alla delar och få ihop dem, men hon bryter nog inte ihop om hon inte får den på födelsdagen. :)
Morsan eldar med pellets, och det är ganska mycket jobb att bära den dit man tippar ner pelletsen till förrådet vid pannan.
Särskillt för en äldre kvinna. Tänkte därför bygga en självgående skottkärra. Flaket tar jag ifrån en vanlig skottkärra och det är väl det enda som påminner om en vanlig muskel driven skottkärra.

Framdrivningen hoppas jag att kunna ta ifrån en gammal elvinch köpt på Ö&B, har inte testat och räknat än.
Det sitter ju en kraftig nerväxling på en sån där elvinch för 12 volt. Den ska orkade dra 800 kg innan jag demolerade den, kommer inte ihåg vid vilken lutning.
Jag planerar att koppla på ett däck med en diameter på kanske 350 -400 mm. Så jag är mycket väl medveten av att den kommer förlora massor av drag vilja. Men det är värt att testa och räkna på det, det är ju väldigt enkelt och ganska prisvärt om det går att koppla på en axel ut från viretrumman och sedan driva ett hjul därifrån. Behöver inte bygga en växellåda, vilket inte alls verkar lätt.

Jag skulle helst vilja ha skott kärran att gå för egen maskin med hjälp av nergrävd kabel som den navigerar efter, det vore riktigt cool. Annars så går det ju med radiostyrning men det är inte lika häftigt. Då kan det vara risk att morsan tycker att det blir för bökigt.

Så hur göra för att få skottkärran att navigera efter antennen i backen, är det två mottagare som gäller och sedan använda skillnaden mellan dem för att få ut vilket håll som ska korrigeras åt?
Och framför allt tips på hur jag ska bygga, inga microdatorer kan inte programera dem och har ingen lust att lägga tid på det just nu.
Samma teknik som i sjävgående gräsklippare som inte lämnar tomten.
Senast redigerad av orvar-e 22 juli 2010, 22:11:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Självgående skottkärra/ robot

Inlägg av grym »

har en 24v hjul med inbyggd elmotor från en palltruck, den borde passa, bara bulta och styra

om det är intressant

tog den för att bygga en självrullande soffa för somrarnas bilmöten, men det blev liksom alldrig av, som väldigt många andra projek :doh:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

näää, men tack ändå......... eller föresten har du en bild på den........ lite nyfiken på storlek, förbrukning, dragvilja, vikt, utseende o sånt. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hittade en gammal bild

http://dl.dropbox.com/u/2439325/ef/DSC_0007.JPG

motorn är om jag minns rätt ungefär på 1kw
väger kanske 30-40 kg
drar som ett lok

enligt minnet, kan ta en bättre bild någon dag

hjulet är massivt , så man kan bulta på ett kraftigare mönster
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

hade nog tänkt att hela skottkärran skulle bli att väga under 30 kg ... :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du får bygga den helt självgående varianten :wink:

undras om inte ett sådant där elcykelhjul vore lämpligt att utgå ifrån, där är det mesta färdigt och med litet hjul så ökar ju möjligt moment och minskar hastigheten
Fimo

Inlägg av Fimo »

kanske en skrotad "segway" hade varit något att utgå från?
ska den bara gå från A till B för då kan man ju använda sig av en vinch som du nämde fast använda vajern för att dra fram den kanske? å styra själv.. eller ska den va bra till hela trädgården??
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

å hur har du tänkt att den ska kunna åka tillbaka då? :wink:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

dragkraften blir (diametern på vajer-rullen) /(ytterdiametern på hjulet) så ser du ju lätt vilken dragkraft den får. Men 800 kg vid "okänd lutning" var ju inte något bra mått. Har den ingen spec på hur mycket den kan dra helt enkelt. (sen om det är en billig grunka så räkna med att den klarar hälften av vad det står på, annars går den sönder ganska snart.)

Ska den vara radiostyrd? :P
Fimo

Inlägg av Fimo »

orvar-e skrev:å hur har du tänkt att den ska kunna åka tillbaka då? :wink:
:roll: man får ju hjälp när den är lastad iaf..
läs hela inlägget.. det var en idé om det va tungt åt ett håll,

el eller bränsle driven tingest
ska den användas i hela trägården?? :humm:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Det är tänkt att den ska mest gå mellan A och B. Det kanske är 35 meter i mellan A och B

Jo radio styrning kommer det nog att bli, inte för att det är så jätte nödvändigt utan för att hur många har en radiostyrd skottkärra. :mrgreen:

Har jag tur så har mekanikern på jobbet svarvat första delen till skottkärran. Den viktiga axeln mellan lintrumman och däcket.

Bild

Bild

Närmaste och största kugghjulet är den som axeln och hjulet ska kopplas till. Det är en rejäl nedväxling på motorn.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Har du nån simpel ritning så är det lättare att komma med synpunkter om konstruktionen. Det är en del att tänka på för att det ska bli bra så det är ju bra ifall fler kan fundera. Tänkte på placering av batteri för att den inte ska bli tung att tippa osv osv.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Se nu har jag fått axeln, nu är det vara resten kvar. :)

Bild

Jag är inge vidare på att rita det jag tänker. Men jag kan ju lägga upp en riktigt grov skiss senare idag.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Bild

Fixat fästet mot kugghjulet och en platta där däcket bultas fast, blir intressant att testa sätta fast däcket och se hur det passar. Nu måste jag skaffa två lagerblock tror det blir till att sponsra Jula.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det blir en tvåhjulig skottkärra va?
Kommer den inte vilja dra åt ena hållet om man bara driver på ena sidan?
Skriv svar