Jag har köpt en Vellemanbyggsats, MK 111, intervalltimer, som topic anger.
Schema och byggbeskrivning på http://svebry.se/product_info_files/Manual_MK111.pdf
Jag har byggt denna enligt instruktion förutom att RV1 är utbytt till 100K-pot för att få kortare paustider med bättre upplösning.
(Syftet med byggsatsen är att intervallstyra några värmeelement som ska koka vört i en ölgryta, för att kunna justera effekten alltså.)
Felsökningsfråga:
Med båda pottarna i botten klickar relät som besatt (dioden blinkar, använder dioden som referens i fortsättning), precis som det ska vara.
Jag börjar nu vrida upp "pulse"-potten, pulserna blir längre och längre tills då kommer jag ca 10-15grader, då är plötsligt dioden kontinuerligt lysande.
Då om jag vrider "pause" så kommer dioden börja blinka igen, med längre paus. Då vrider jag "pulse" igen och samma scenario upprepas med kontinuerligt lysande diod om och om igen tills vi tagit hela varvet på pottarna.
Jag har även testat att löda om med 1M-potten med samma problem.
Vad ska jag gå vidare med?
Som jag tolkar funktionen förenklat så matar vi 555-kretsen med +12v, denna ger vid start +12v på "out", denna spänning kör vi igenom RV2 för att ladda kondensatorn C3. Denna laddar till ca7.5volt (uppmätt) då bryter 555-kretsen "out" och då slocknar dioden och C3 laddar ut till ca 3.5volt då allt börjar om igen?
Ett högt värde på RV2 ger en långsam uppladdning av C3 (lång hålltid), och ju lägre RV1 är desto snabbare laddar vi sen ur C3 (kort paustid)
Modifieringsfråga:
Egentligen vill jag ha justering mellan 1-10 (cirka) sekunder både på paus och hålltid, men är det fel att justera detta med värdet på RV1 och RV2?