Kontaktknaster

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Kontaktknaster

Inlägg av prototypen »

Jag har fått ont i nacken och det verkar alldeles förgjort att lyckas tänka ut en lösning på kontaktknaster. På bilden vill jag ha en "ren" signal på första lilla kontaken i brytaren och sedan ska det slå av på första lilla avbrottet.

Det är tid som ska mätas med upplösning en tusendels sekund så det är inte läge för någon filtrering. Måste ha något som ställer om sig efter en halv sekund, typ.

Bild

Protte
sneaky

Re: Kontaktknaster

Inlägg av sneaky »

Kan inte valfri MCU göra det? Kontaktstudsar är ju ett problem i vanliga fall eftersom en MCU är så snabb att den ser allt, i detta fall borde det väl vara en fördel? Starta mätningen vid första omslaget, ignorera all aktivitet på ingången under 0.5 sekunder och stäng sedan av mätningen vid första darr på ingången igen.

Men troligtvis har jag förståt det hela helt fel och förstår inte det riktiga problemet. Skulle inte vara första gången :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag ska gör det i hårdvara, 74 serien eller 4000 serien + någe mer.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rimligt enkelt faktisk.

1: Signalen in till en gate-grej som kan "låsa" rätt nivå.
2: Signalen även till en EXOR som har ett "snabbt" lågpass RC-led mellan ingångarna. Detta ger en kort puls ut vi varje ändring av ingångsnivån.
3: Dessa korta spikar startar en re-trigable timer som stänger av gatningen till nivå-låsmekanismen en "kort" tid.

På detta vis klockas första puls in och flippar en latch till rätt nivå, sedan återtriggas timern och låser alla vidare andringar fram till den är stabil och vid nästa flank är det dags igen fast då åt andra hållet.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har efter plågsamt tänkande också lyckats lösa det med en JK och 2 kapslar NAND (och faktist ena NAND kapseln kopplad som EXOR). Nu ska det ätas blåbärspaj så jag ska renrita i morgon.

Protte
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Icecap: Kul lösning. Det är ungefär så som brus/knaster-borttagning fungerar i diverse musik-mjukvara. :)
ludo

Inlägg av ludo »

Tror att i vissa fall kan mjukvarulösningar duga.
Fast vill man vara på den säkra sidan så är nog hårdvara att föredra...
http://www.ganssle.com/debouncing.pdf
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

ludo, jag är av den årsmodellen att jag aldrig fick mecka med uP i skolan och sedan blev det aldrig, hela livet har det sedan bara varit 74XX.

Protte
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

proto: du vet, man kan också lära gamla hundar sitta :)
ludo

Inlägg av ludo »

prototypen,
Samma här tyvärr... eller kanske som tur är...
Håller mej hellre till hårdvara som verkar vara överskådligare och pålitligare... utifrån mitt sätt att se på saker...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag är i den lyckliga sitsen att så fort det ska programmeras något får någon annan göra det åt mig men ofta är det så att hårdvara "bara" fungerar.
Vi försökte oss på att göra ett shiftregister på 68 bit med en max fördröjning på 7-8 µs men vi kom aldrig under 20 så det blev hårdvara och nu är det väl en 35 ns fördröjning. Visserligen 9 kretsar isf 1 men de är billiga och helt färdig"programmerade" när de kommer från ELFA.

Protte
Norpan

Inlägg av Norpan »

> helt färdig"programmerade" när de kommer från ELFA.

Den stora fördelen med hårdvara. :D
Man kan dessutom felsöka på den utan att behöva fundera på vad nån tokig programmerare kan ha använt pinnarna till.
Skriv svar