AMP-5 och högtalare
AMP-5 och högtalare
Nu har jag fått ordning på förstärkarkortet efter några långa ramsor av mindre fina ord.
Nu är det bara kapslingen och högtalarna kvar, så då tänkte jag dra igång en projekttråd om byggets framskridande gällande kapsling och högtalare.
Då det gäller kapslingen så har jag funderat på att låta något lokalt företag bocka till plåtarna, men de jag har kollat kan inte ta hål för omkopplarna och kontaktdonen... Men jag har fått ett tips om ett större företag som kan fixa det utan några större problem. Men jag har inte kontaktat dem än.
Det som jag tycker har störst prio är högtalarna och lådorna. Jag har suttit och kollat efter högtalarelement ända sedan jag beställde AMP-5an. Men jag har aldrig byggt några högtalare så jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få gällande högtalarelement och lådor.
Bilder på det jag har fått till än sålänge kommer då jag kommer hem från jobbet.
Nu är det bara kapslingen och högtalarna kvar, så då tänkte jag dra igång en projekttråd om byggets framskridande gällande kapsling och högtalare.
Då det gäller kapslingen så har jag funderat på att låta något lokalt företag bocka till plåtarna, men de jag har kollat kan inte ta hål för omkopplarna och kontaktdonen... Men jag har fått ett tips om ett större företag som kan fixa det utan några större problem. Men jag har inte kontaktat dem än.
Det som jag tycker har störst prio är högtalarna och lådorna. Jag har suttit och kollat efter högtalarelement ända sedan jag beställde AMP-5an. Men jag har aldrig byggt några högtalare så jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få gällande högtalarelement och lådor.
Bilder på det jag har fått till än sålänge kommer då jag kommer hem från jobbet.
Re: AMP-5 och högtalare
Hej!
Du får nog vara lite mer specifik vad gäller högtalarna.
Annars är det lite som -"Precis tagit körkort, vad skall jag köpa för bil?"
-Pris?
-Rum att spela i?
-Vad skall spelas?
-Övriga krav och önskemål?
I och med att det är första bygget kan det kanske vara bra att börja billigt
och göra misstagen och sedan om du fortfarande är sugen går du på fingrejerna!
/W
Du får nog vara lite mer specifik vad gäller högtalarna.
Annars är det lite som -"Precis tagit körkort, vad skall jag köpa för bil?"
-Pris?
-Rum att spela i?
-Vad skall spelas?
-Övriga krav och önskemål?
I och med att det är första bygget kan det kanske vara bra att börja billigt
och göra misstagen och sedan om du fortfarande är sugen går du på fingrejerna!
/W
Jo, jag insåg att det var lite ospecifierat angående högtalarna.
Jag vet inte alls vad "bra" högtalarelement kostar, men jag hade tänkt mig ~500-1000/högtalare för elementen och sedan några hundringar till för ev. delningsfilter, jag har dock ingen aning om hur många element per högtalare jag ska ha, men ju billigare och bättre desto gladare blir både jag och min plånbok.
För det mesta så ska den stå och spela i ett rum på ~12-15 kvadrat, men jag vill kunna ta med den på fester också.
Vad det ska vara för välljud/oljud som strömmar ur dem vet jag inte riktigt men jag lyssnar mest på rock och techno i de flesta former.
Jag vet inte alls vad "bra" högtalarelement kostar, men jag hade tänkt mig ~500-1000/högtalare för elementen och sedan några hundringar till för ev. delningsfilter, jag har dock ingen aning om hur många element per högtalare jag ska ha, men ju billigare och bättre desto gladare blir både jag och min plånbok.
För det mesta så ska den stå och spela i ett rum på ~12-15 kvadrat, men jag vill kunna ta med den på fester också.
Vad det ska vara för välljud/oljud som strömmar ur dem vet jag inte riktigt men jag lyssnar mest på rock och techno i de flesta former.
Kolla här för lite idéer om pris/prestanda: http://www.hifikit.se/
Sedan finns det mer än många varianter och åsikter
på och om högtalarbygge på nätet.
Bara å googla.
Själv byggde jag av överblivet junk jag hade liggande: LÄNK
Blev helt ok. Används fortfarande som huvudhögtalare.
Dålig känslighet dock på grund av bilelementen.
Nästa bygge blir på riktigt!
/W
Sedan finns det mer än många varianter och åsikter
på och om högtalarbygge på nätet.
Bara å googla.
Själv byggde jag av överblivet junk jag hade liggande: LÄNK
Blev helt ok. Används fortfarande som huvudhögtalare.
Dålig känslighet dock på grund av bilelementen.
Nästa bygge blir på riktigt!

/W
- mr.olle.norell
Det finns ett projekt som jag tror kan bli kul på faktiskt.se:
Länk!
Dock är inte projektet klart än, och jag vet inte när det blir det, men jag tror det kommer bli bra
Frågan är ju hur långt man kommer med stativhögtalare om man lyssnar på techno?
Länk!
Dock är inte projektet klart än, och jag vet inte när det blir det, men jag tror det kommer bli bra

Frågan är ju hur långt man kommer med stativhögtalare om man lyssnar på techno?

Tack för tipset olle. Jag kollade och blev lite intresserad, men jag tror att jag har hittat bra högtalarelement.
Någon som har mer koll på element får gärna tipsa mig om bra och billiga.
De jag har kikat på nu kommer allihop från hifikit.
Diskanterna
Mellanregister
Basen
Alla element är 4 ohm, men jag vet inte hur impedansen ser ut efter att man kopplar in dem mot ett delningsfilter.
Jag har iaf börjat räkna på värdena för delningsfiltrena. Jag hade tänkt dela vid 500 och ~5000Hz.
Sedan så kommer ju det roliga att räkna på lådan...
Någon som har mer koll på element får gärna tipsa mig om bra och billiga.
De jag har kikat på nu kommer allihop från hifikit.
Diskanterna
Mellanregister
Basen
Alla element är 4 ohm, men jag vet inte hur impedansen ser ut efter att man kopplar in dem mot ett delningsfilter.
Jag har iaf börjat räkna på värdena för delningsfiltrena. Jag hade tänkt dela vid 500 och ~5000Hz.
Sedan så kommer ju det roliga att räkna på lådan...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Med ett litet 5" baselement ska du inte behöva ha ett mellanregister - sök efter en lite bättre kombination av bas/diskant istället för samma pengar. Vifa, Peerless och Audes är ju betydligt bättre alternativ då. 

Ok, tack för tipset soundbrigade.
Jag kikade runt lite på Hifikit och hittade de här diskanterna.
Sedan så kikade jag på de här och de här.
Då jag ändå kikar på lite dyrare diskanter så funderar jag på att hitta några dyrare och förhoppningsvis bätter mellanregister/baselement.
Då hittade jag de här på hifikit. Kan de vara bra?
(Ni får ursäkta eventuella stavfel, har precis kommit hem från krogen.)
Jag kikade runt lite på Hifikit och hittade de här diskanterna.
Sedan så kikade jag på de här och de här.
Då jag ändå kikar på lite dyrare diskanter så funderar jag på att hitta några dyrare och förhoppningsvis bätter mellanregister/baselement.
Då hittade jag de här på hifikit. Kan de vara bra?
(Ni får ursäkta eventuella stavfel, har precis kommit hem från krogen.)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hur mycket har du att bränna på högtalarna?
Jag skulle nästan föreslå dig att titta på ett komplett kit från Audes.
Den här eller Den här lär matcha diskanten ruggigt bra.
Det finns någon som tagit upp Tangband-representationen i Sverige: Bra och billiga element - jag får kolla vem det var. Jag byggde med en 5" + 1 1/4" och det blev mycket bra.
Jag skulle nästan föreslå dig att titta på ett komplett kit från Audes.
Den här eller Den här lär matcha diskanten ruggigt bra.
Det finns någon som tagit upp Tangband-representationen i Sverige: Bra och billiga element - jag får kolla vem det var. Jag byggde med en 5" + 1 1/4" och det blev mycket bra.
Jag hade tänkt bränna ~500-1000/högtalare så det blir 1000-2000 totalt. Men då har jag bara tänkt på högtalarelementen och inte alls räknat in delningsfiltrena.
Den där 6,5" högtalaren som du länkar till verkar riktigt intressant, just nu så lutar det mest åt Audes högtalarna.
Men ska de där högtalarna vara i en portad låda eller ska den vara sluten?
Sedan så är det ju det här med delningsfiltrena, jag tror att delningensfrekvensen ska vara på 2500 Hz för att båda högtalarna ska spela väl med varandra.
Men ska jag då fuska och köpa färdiga eller ska jag räkna och bygga egna?
soundbrigade, det var riktigt snygga lådor du fick till där på slutet. Men de med ormskinn såg ju inte helt fel ut heller, de lär ju ha fungerat som blickfångare.
Sedan om du hittar de som representerar Tangband så får du gärna länka till dom.
Den där 6,5" högtalaren som du länkar till verkar riktigt intressant, just nu så lutar det mest åt Audes högtalarna.
Men ska de där högtalarna vara i en portad låda eller ska den vara sluten?
Sedan så är det ju det här med delningsfiltrena, jag tror att delningensfrekvensen ska vara på 2500 Hz för att båda högtalarna ska spela väl med varandra.
Men ska jag då fuska och köpa färdiga eller ska jag räkna och bygga egna?
soundbrigade, det var riktigt snygga lådor du fick till där på slutet. Men de med ormskinn såg ju inte helt fel ut heller, de lär ju ha fungerat som blickfångare.
Sedan om du hittar de som representerar Tangband så får du gärna länka till dom.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Yx moment, palun, som tillverkarna av Audes-elementen skulle sagt. Jag ska leta fram mina hemliga planer (som inte längre finns på Audes hemsida).
Ett annat litet men välljudande bygge var den här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18896
Ett annat litet men välljudande bygge var den här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18896
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
HÄR. Du får rara upp den och sedan se vad som händer när du klickar på html-filerna. Allt finns där - mått, delningsfilter, kurvor och grafer.
Stort tack soundbrigade
Jag tror att det blir 105K modellen, den verkar ha alldeles lagom yttermått och simpel konstruktion.
Det var ju trevligt att de hade alla komponentvärdena för delningsfiltret också, samt hur man ska koppla ihop dem.
Edit:
Jag har nu suttit en stund och kollat efter komponenter till högtalarna och jag har märkt att induktanserna inte finns i exakt de värden som visas för de där högtalarna.
Går det bra att ta närmaste värdet uppåt på dem eller måste man hålla på och koppla ihop spolarna paralellt och seriellt?
Jag tror att det blir 105K modellen, den verkar ha alldeles lagom yttermått och simpel konstruktion.
Det var ju trevligt att de hade alla komponentvärdena för delningsfiltret också, samt hur man ska koppla ihop dem.
Edit:
Jag har nu suttit en stund och kollat efter komponenter till högtalarna och jag har märkt att induktanserna inte finns i exakt de värden som visas för de där högtalarna.
Går det bra att ta närmaste värdet uppåt på dem eller måste man hålla på och koppla ihop spolarna paralellt och seriellt?
Senast redigerad av Xynter 7 mars 2010, 13:50:40, redigerad totalt 1 gång.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
HiFi-kit har haft byggsatser baserade på Audes idéer men jag hittar inget på deras hemsida. I katalogen heter de Acoustic Alfa1 & 2 (2108/2108E&F resp 2112/2112E&F). Priserna har varit 780:-/styck for elementsats och 1075:- resp 1125:-/st för kompletta satser (med träpinnarna). Den ena modellen är alltså bokhyllehögtalaren och den andra golvmodellen.
Du slipper en del filterkrångel när du inte har ett mellanregister.
Du slipper en del filterkrångel när du inte har ett mellanregister.

Jo det verkar enklare att bygga ett delningsfilter för bara två element än för tre.
Man som du ser på min edit av föregående post så är det några saker som är lite oklara. Eller så är det bara jag som inte har nyktrat till ordentligt
Man som du ser på min edit av föregående post så är det några saker som är lite oklara. Eller så är det bara jag som inte har nyktrat till ordentligt