Serva lillsyrran?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Serva lillsyrran?

Inlägg av gvs »

Hur ofta servar ni era lillsyrror?

Jag fräser mest i mdf. Det blir ganska mycket damm i fräslådan då (ljuddämpad låda). Dagens fräsning gick bra ända tills Z-axeln låste sig vid en G0 Z3.0, varvid den drog vidare rakt över skivan till nästa ställe och gjorde G0 Z-4.5 (var redan Z-9.0) -> fint jack i bordet....

Efter att ha undersökt lite så märker jag att Z-axeln hugger fast ibland. Bara att plocka den i bitar, och smörja allt med fett. Vilken skillnad! den går tyst och smidigt :) Snart är det Y-axelns tur för en omgång.
v-g
EF Sponsor

Re: Serva lillsyrran?

Inlägg av v-g »

Vad jag minns så ska man inte fetta axlarna, detta gör nämligen att de drar till sig ännu mer smuts :cry:

Anledningen är att de "glappfria" muttrarna är i en slags plast som så att säga smörjer sig själv (har jag för mig). Resterande är ju kullagrat med engångssmorda lager. Däremot kan man ju tänka sig att de delbara lagrena behöver sig en smörjning då och då fast det tror jag är det enda man ska fetta.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl hålla rent som är det viktigaste, nån form av gummibälgar för att skydda mot smuts kanske vore vettigt?

Ska man smörja så tror jag teflonspray eller nåt liknande är vettigast.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Vi får se hur det går med fettet :) Hur som så går den riktigt fint just nu...
Skriv svar