Tips 100w LED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
diman
EF Sponsor

Tips 100w LED

Inlägg av diman »

Ser att ingen har tipsat om dessa förr...

Min fiberleverantör har börjat med en LED serie som verkar vara utöver det vanliga.
får priser på dessa under veckan, men kan så länge berätta att 100-wattaren ligger på strax under 1000-lappen med prestation på 6500 lumen :-)
från 0,5W till 100W både som krets och inbyggd modul.
kika på dessa här:
http://www.hexatronic.se/?page_id=1157
Bumpe

Re: Tips 100w LED

Inlägg av Bumpe »

Det är väl kanske inte världens mest effektiva belysning (65LM/Watt) men kan fortfarande vara en kandidat i en projektor :)
Var det bara jag som missade priset på denna?

Problemet kvarstår ju fortfarande för mig (blev egentligen värre av din tråd), 50W HID eller 100W LED i projektorn?
HID ger ju ca 4000LM vid 50W men ger denna verkligen 6500LM vid 100W tro?

MVH
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

leverantören säger ja.. sedan om det verkligen stämmer får vi ju inte veta förrans någon har mätt det.

ang ditt problem (som jag nu läste i en annan tråd - sorry för komplicera det ännu mer) :roll:
betänk livslängden.
vad är den på en HID lampa ? och vad är den på en LED
vad förbrukar en HID vs LED...
blir det svårt att fokusera LED (även med optik)
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Deflesta projektorer brukar väl ha 4000 timmars livslängd på lampan, blir en hel del år om man inte använder den mycket varje dag.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett annat alternativ är denna nya lysdiod från Luminus Devices:
http://www.luminus.com/content1520
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Volny skrev:Deflesta projektorer brukar väl ha 4000 timmars livslängd på lampan, blir en hel del år om man inte använder den mycket varje dag.
Jo fast i praktiken är det nåt HELT annat. Jag har två projektorer idag. Lampan gick på den ena efter ca 1300h (utlovas 4000h), den andra ligger på runt 900h idag så jag håller tummarna. För ett år sen hade jag en annan projektor där lampan också gick efter ca 1200-1300h istället för utlovade 3000h.

Har läst många foruminlägg där lampan gått efter 500-600h också...

Jag skulle gärna vilja ha LED så man slipper förbereda sig på en plötsligt utgift på några tusenlappar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

diman skrev: betänk livslängden.
vad är den på en HID lampa ? och vad är den på en LED
vad förbrukar en HID vs LED...
Uhm, en HID förbrukar normalt sett mindre energi än en LED vid dom här styrkorna. (vid samma ljusflöde)
och det visar du ju till och med själv, även med angivet antal candela (som oftast inte stämmer) så är
den ju mindre energieffektiv än en HID.

Livslängden på en HID är också ganska bra normalt sett, om man slipper vibrationer osv, sen slits dom nog iofs mer av varje upptändning än vad LED gör.

F.ö hade jag en projektor som skulle ha 3000h (tror jag det var) brinntid på lampan som glatt körde på efter 4000h också,
däremot vet man väl inte hur det är med styrka osv efter den rekommenderade livslängden.
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

Ang. livslängd på projektor lampor, kan det inte vara så att de siffror tillverkarna presenterar är under optimala förhållanden? Ex. kylning etc. etc.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

börjar kännas som att erfarenheterna från kylning av överklockade pentium processorer går/bör tillämpas på de mera kraftigare lysdioderna som dyker upp titt som tätt.
heatpipes, superkylare, arctic silver ++ osv...

vem blir först med en vattenkyld 100W lysdiod?

Eller peltierkyld?
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

>rikkitikkitavi
Peltierkyld? Är inte det en lite väl energi sörplande lösning? :humm:
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

har man den peltierkyld kan man få ut fler lumens/w ur själva lysdioden, synd bara att peltiern förstör det fina genom att dra en massa energi.

Men en ordentlig CPU kylare med heatpipes skulle nog sitta fint.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Heatpipe drar bara bort värmen men inte så kraftigt som en peltier gör så med peltier blir det kallare och kanske då bättre lumen men det drar massa ström, som på ett vis kanske kvittar, men det kräver en rätt tilltagen kylfläns för att få bort effekten inte bara från lampan utan även peltiern som ge ifrån sig en del. Heatpipe drar bort en hel del värme men kyler inte ner det på samma snabba kraftiga sätt men drar ingen extra ström förutom fläkten då till dess kylflänsar som inte behöver vara lika stora som till en peltier.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag har experimenterat med vätskekylning, cirkulerande innuti kylfläns. Och rekommenderar att prova det. Vatten har en rejäl förmåga att kyla.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Men dåligt på att sedan ge värmen ifrån sig så det behövs en förhållandevis stor radiator/kylfläns för att det skall hinna med, men jo vatten är mycket bra på att ta emot värme så det är att rek i vissa fall.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Ja, kompletta kylflänsar från datorer är ju relativt effektiva faktiskt...
En 95W CPU brukar man ju kunna få ner till 40-50 grader vid rumstemperatur och aktiv luftkylning så jag ser inget problem i att kyla en LED på 100W med en sådan?
En lite större kyl, polerad kontaktyta med bra kylpasta och med en uppgraderad fläkt (typ 12dB) så tror jag man kan få en riktigt bra kylning på dessa dioder!

Någon som har möjlighet att testa en av dessa dioder om jag investerar i en?

Fördelen med HID är att det är billigt (ca 700kr inkl frakt, tull och moms) för ett kit med 2X50W i relativt valfri färgtemperatur mellan 3000-12000Kelvin... Framförallt är fördelen att du inte behöver någon direkt kylning i normala fall! Dessa tål ju att sitta instängda i en bilstrålkastare varma sommardagar utan att ta skada så en projektor ska ju inte vara värre?

Det jag inte vet är: Behöver övriga delar kylning, LCD-paneler osv?
Skriv svar