Bygga eget nätaggregat 230VAC - 12VDC
Bygga eget nätaggregat 230VAC - 12VDC
Som rubriken säger , skall bygga mig ett eget nätagg där jag skall få ner 230VAC till 12VDC.
Vill klara mig undan stora dyra och tunga transformatorer så vill switcha ner spänningen.
Har suttit och letat en hel del på forumet efter andra som gjort det men inte hittat något.
Min fråga är helt enkelt vilken den bästa tekniken för detta är, dvs vilka komponenter gärna
något schema med.
Hittade en länk med lite olika lösningar, kan det vara något?
http://www.smps.us/topologies.html
Lasten kommer troligtvis ligga runt 0.5-1A högst.
Vill klara mig undan stora dyra och tunga transformatorer så vill switcha ner spänningen.
Har suttit och letat en hel del på forumet efter andra som gjort det men inte hittat något.
Min fråga är helt enkelt vilken den bästa tekniken för detta är, dvs vilka komponenter gärna
något schema med.
Hittade en länk med lite olika lösningar, kan det vara något?
http://www.smps.us/topologies.html
Lasten kommer troligtvis ligga runt 0.5-1A högst.
- Schnegelwerfer
Re: Bygga eget nätaggregat 230VAC - 12VDC
Min motfråga är då varför?
Det finns en anledning till att ingen annan på forumet gjort detta tidigare... du sparar tid, pengar och livhanken genom att köpa ett färdigt aggregat.
Det är ju inte direkt svårt att hitta ett aggregat som uppfyller dina krav, ELFA 69-952-29 t.ex.
Det finns en anledning till att ingen annan på forumet gjort detta tidigare... du sparar tid, pengar och livhanken genom att köpa ett färdigt aggregat.
Det är ju inte direkt svårt att hitta ett aggregat som uppfyller dina krav, ELFA 69-952-29 t.ex.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... x&cPath=35
39:- så har du ett färdigt..
Skall du switcha själv lär det bli minst 10 ggr dyrare
Swech
39:- så har du ett färdigt..
Skall du switcha själv lär det bli minst 10 ggr dyrare
Swech
Switchad historia kan vara lite av en vetenskap att få ihop perfekt, en trafo och tillhörande komponenter för att göra det samma är grundläggande elektronik och som sagt bra billigare och speciellt om du kanske vill ha spänningen reglerbar. 12VA behöver det sedan inte vara någon direkt stor trafo för.
En av anledningarna är att jag vill ha allt på ett och samma kretskort, dvs både mitt nätaggregat och "lasten".
Vill göra det för erfarenheten och att sen kunna använda samma nätaggregat på andra
projekt så jag behöver inte fler tips på färdiga att köpa!
Vill göra det för erfarenheten och att sen kunna använda samma nätaggregat på andra
projekt så jag behöver inte fler tips på färdiga att köpa!
- Schnegelwerfer
Nu vet jag inte vad du har för bakgrund eller förkunskaper, men ett primärswitchande nätaggregat är inget man gärna bygger ihop som hobbyist. Främst av säkerhetsskäl.
Du pratar om att ha allt på ett och samma kretskort... jag antar att du är välbekant med isolationskraven i IEC 60664-1?
Du pratar om att ha allt på ett och samma kretskort... jag antar att du är välbekant med isolationskraven i IEC 60664-1?
En av anledningarna är att jag vill ha allt på ett och samma kretskort
Tja det är ju då till 120% helt beroende på storleken på kretskortet.
Tja det är ju då till 120% helt beroende på storleken på kretskortet.
Elfa nr 69-947-27 kanske. Kretskortmonterat.
edit: Saxat från elfa: "För att strömförsörjningsdon av inbyggnadstyp ska uppfylla kraven i relevanta EU-direktiv krävs att korrekt anslutning, inbyggnad, skärmning och nätfiltrering sker i applikationen."
edit: Saxat från elfa: "För att strömförsörjningsdon av inbyggnadstyp ska uppfylla kraven i relevanta EU-direktiv krävs att korrekt anslutning, inbyggnad, skärmning och nätfiltrering sker i applikationen."
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Danne.H:
Vet att det inte var det som frågades, men jag vill ändå tipsa om det:
Just dessa små "väggvårtor" har oftast ett kretskort i storleken ca 3x3cm som är enkelt att komma åt och montera brevid ett befintligt kretskort.
Men: Om du vill bygga för att lära dig och är bekant med riskerna så tycker jag absolut att du ska göra det!
Länken i ditt första inlägg verkar vara en bra utgångspunkt och jag tycker din första fråga är ett bra nästa-steg.
(Dvs välja några stycken som ser trevliga ut och undersöka fördelar/nackdelar för att komma fram till en variant att bygga efter.)
Hoppas tipsen blir mer av den typen än rena köpråd.
Men var beredd på att det kommer bli mycket dyrare än att köpa ett färdigt.
Bara en FET och transformator brukar kosta mer än en billig "väggvårta" (som t.ex Swech säljer.)
Vet att det inte var det som frågades, men jag vill ändå tipsa om det:
Just dessa små "väggvårtor" har oftast ett kretskort i storleken ca 3x3cm som är enkelt att komma åt och montera brevid ett befintligt kretskort.
Men: Om du vill bygga för att lära dig och är bekant med riskerna så tycker jag absolut att du ska göra det!

Länken i ditt första inlägg verkar vara en bra utgångspunkt och jag tycker din första fråga är ett bra nästa-steg.
(Dvs välja några stycken som ser trevliga ut och undersöka fördelar/nackdelar för att komma fram till en variant att bygga efter.)
Hoppas tipsen blir mer av den typen än rena köpråd.

Men var beredd på att det kommer bli mycket dyrare än att köpa ett färdigt.
Bara en FET och transformator brukar kosta mer än en billig "väggvårta" (som t.ex Swech säljer.)
Det går ju att montera en färdig nätdel ovanpå ett större kort (t.ex. med några genomgående stift för anslutningen). Då behöver man bara göra ett "tomt utrymme" på sitt kort. Visst, bygghöjden blir väl 3-4 mm högre än om man hade haft helt integrerat, och man blir möjligen lite låst i placeringen av komponenter.
TOPSwitch serien finns ju om man inte vill bygga _allt_ själv, tex 73-159-30 på elfa. Men som andra sagt om man börjar lägga ihop kostnaden för komponenter rusar det snabbt iväg.. speciellt eftersom man i princip får räkna med att släppa ut den berömda röken ett par gånger innan man får till allt.
T.o.m. kunniga konstruktörer släpper ut röken ibland vid konstruktion av switchade nätdelar.
mycket varningar om projektet.
Hur ändras fallet om man först transformerar ner spänningen till lägre för
att sedan switcha ner den sista biten till 12V?
Hur ändras fallet om man först transformerar ner spänningen till lägre för
att sedan switcha ner den sista biten till 12V?
Det blir mycket enklare och säkrare då, med viss reservation vad du transformerar ner till för spänning.
- prototypen
Danne H du kan ju följa denna tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=41020 så får du se hur man famlar i ett töcken när man letar fel i swichade nätdelar. Den här nätdelen har ju fungerat och det är svårt nog att få igång den igen. Att då börja med att allt är fel är inte enklare.
Protte
Protte